Pokud Vás zajímá pohled na smysl společenské odpovědnosti firem z byznys perspektivy a z pera předního světového ekonoma Michael E. Portera, nenechte si ujít článek Creating Shared Value  v lednovém čísle Harvard Business Review. Vřele doporučuji k přečtení. Jste-li zrovna na štíru s časem, dovolte mi nabídnout Vám tři myšlenky, které při prvním čtení zaujaly mne.

  • “Firmy, které se chovají jako firmy a ne charitativní dárci, jsou tou největší silou pro řešení naléhavých problémů, kterým čelíme.”
  • “Řešení společenských problémů nemusí nutně zvyšovat náklady firem, protože ty mohou hledat inovace prostřednictvím nových technologií, pracovních postupů a metod řízení - a ve výsledku tak zvýšit svou produktivitu a rozšířit obchodní trhy.”
  • “Programy CSR, které se zaměřují především na dobré jméno firmy, mají jen velmi malý vztah k jejímu podnikání, což má negativní vliv na jejich dlouhodobou udržitelnost. Naopak “vytváření sdílených hodnot” (Creating Shared Value) má přímý vliv na zisk a konkurenceschopnost firmy. Tento přístup využívá jedinečné zdroje a odborné znalosti firmy a vytváří ekonomický přínos prostřednictvím přínosu společnosti."

Pohled toho "guru byznys strategií" mě jen znovu utvrdil v přesvědčení, že koncepčně pojatá společenská odpovědnost je obrovská příležitost pro inovace, jejichž výsledkem má být konkurenční výhoda firmy. V tomto pojetí nejde CSR “dělat” z jedné kanceláře či od jednoho stolu jako srdeční záležitost určeného zaměstnance, ale je nutné pojmout ji jako nedílnou součást strategického řízení firmy - musí do toho mluvit i lidé z marketingu, HR, financí, provozu...  Je to velká příležitost a jak už to u příležitostí bývá, lze je využít nebo promarnit. Jako novoroční předsevzetí by se tedy hodilo přání "využijme je!"