Zpřísnění předpisů zůstává nejisté

Ačkoli je ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL) už čtrnáct dní v demisi, hospodářský výbor sněmovny včera podrobně projednal jeho klíčovou novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích. Návrh počítá například s tím, že od příštího roku budou vyšší pokuty za dopravní přestupky, za něž budou řidiči navíc dostávat i trestné body. A policisté by znovu měli získat pravomoc zadržet řidičský průkaz.
Většina členů sněmovního výboru nevyslyšela návrh poslanců ODS, kteří chtěli právě kvůli Šimonovského demisi projednávání předlohy odložit.
"Zákon je velmi osobně svázán s osobou pana ministra dopravy Šimonovského. Příchodem jakéhokoli nového ministra se pohled na tuto normu může změnit," odůvodňoval postup svých poslanců Martin Říman z ODS. Jeho strana dlouhodobě nesouhlasí s hlavními body navrhované novely.
"Jsme schopni a ochotni tento návrh projednávat," prohlásil po desetiminutové poradě poslanců ČSSD předseda hospodářského výboru Josef Hojdar. Stejně se k návrhu postavili s jedinou výjimkou i komunisté.

Na 260 připomínek

Ministr Šimonovský chce novelu, od níž si slibuje větší bezpečnost na silnicích, prosadit už podruhé. Stejně jako při prvním pokusu loni, i teď poslanci "zasypali" novelu velkým množstvím pozměňovacích návrhů. Sešlo se jich na 260 a jejich projednání zabralo včera hospodářskému výboru, který je garantem předlohy, přibližně šest hodin. A to Ministerstvo dopravy do nynějšího návrhu zaneslo mnohé poslanecké připomínky z prvního projednávání předlohy.
Do novely se tak například dostalo rozšíření pravomoci obecních strážníků, kteří by mohli i měřit rychlost. Tento bod ministerstvo původně nenavrhovalo.
Šimonovského úřad také podle představ poslanců upravil bodové ohodnocení přestupků. Právě k bodovému systému se i nyní sešly desítky pozměňovacích návrhů, poslanec ODS Karel Sehoř dokonce požaduje, aby se body za přestupky vůbec neudělovaly.
"Bodový systém není nutný k bezpečnosti provozu, zavede jen novou administrativu. Policie má dostatečné pravomoci," tvrdí Sehoř. Jeho návrh včera hospodářský výbor neschválil, ale Sehoř stejně jako jiní neúspěšní poslanci mohou své požadavky znovu předložit, až bude celá sněmovna projednávat předlohu v takzvaném druhém čtení.

Bude to opět zmatek

Ministr Šimonovský sice věří, že tentokrát už parlament zákon schválí, ale včerejší jednání hospodářského výboru naznačilo, že je to stále otevřená otázka.
Poslanci se například nejprve dohodli, že do novely zařadí i povinné celoroční svícení vozidel. Pak se však téměř hodinu nemohli dohodnout na přesném znění příslušného paragrafu, takže hrozilo, že novela zachová současný stav - povinné svícení jen v zimních měsících.
"V závěrečném třetím čtení budeme mít zase nepřehledný guláš," glosoval poslanec Říman (ODS) včerejší jednání hospodářského výboru, kdy chvilkami někteří poslanci pořádně nevěděli, jaké návrhy vlastně schválili. Právě zmatek při přijímání desítek pozměňovacích návrhů byl jedním z důvodů, proč na podzim zvedli ruku proti zákonu i někteří koaliční poslanci.
Ministr Šimonovský věří, že se to už nebude opakovat a že novela zákona přispěje k tomu, aby se počet mrtvých na silnicích snížil do roku 2010 o polovinu, jak o to usiluje celá Evropská unie. V Česku by za pět let mělo zahynout maximálně 650 lidí, přičemž loni to bylo 1215 osob.
"Evropa jde směrem, který náš návrh postihuje," tvrdí Šimonovský. Jako dobrý vzor pro Česko často uvádí Francii, kde s radikálními opatřeními - včetně bodového systému - začali už v 70. letech. Od té doby tam klesl počet usmrcených o více než polovinu.


Projednávané změny dopravních předpisů

Paragrafy, které navrhuje vláda:
Za vybrané přestupky se budou udělovat trestné body. Pokud dosáhne řidič dvanácti bodů, přijde na rok o řidičský průkaz.
Policie bude moci zadržet řidičský průkaz či vybírat od cizinců kauce.
Majitel auta bude muset sdělit, kdo řídil jeho vůz v době spáchání dopravního přestupku - pokud to nebyl on sám. Jinak dostane pokutu.
Paragrafy, kterÉ navrhujÍ poslanci:
Miloš Melčák (ČSSD): Chodci musí na přechodu brát ohled na přijíždějící vozidla - hospodářský výbor neschválil.
Eduard Vávra (ODS): Nebyl-li u řidiče prokázán alkohol, má nárok na odškodnění, pokud mu byla způsobena újma - výbor neschválil.
Karel Sehoř (ODS), Miloš Melčák (ČSSD): Povinné přílby pro cyklisty mladší 18 let (nyní jen pro mladší 15 let) - výbor schválil.
Václav Votava (ČSSD): Povinné zimní pneumatiky - výbor neschválil.

Autoři: Pavel Baroch