Poslanci chtějí novelou změnit odbory

Bitva čeká koncem března Poslaneckou sněmovnu při schvalování změny zákona o pluralitě odborů.
Skupina poslanců v čele s místopředsedou hospodářského výboru sněmovny Miroslavem Kapounem chce prosadit, aby při kolektivním vyjednávání mohly mít rozhodující slovo odborové organizace, které sdružují alespoň 75 procent členů odborů ve firmě. Dosud není možné smlouvu se zaměstnavatelem uzavřít bez hlasu menšinové skupiny odborářů.
Již nyní se proti sobě ostře postavily dva tábory. Ohroženy se cítí právě menšinové odbory v Českých dráhách, Dopravním podniku hl. m. Prahy a v ČSA. Na jejich straně stojí Asociace kolektivního vyjednávání. Pro změnu je naopak Českomoravská konfederace odborových svazů, která odbory v Česku zastřešuje, i předáci ve velkých firmách.
Obě strany se snaží na svou stranu přetáhnout Ministerstvo práce a sociálních věcí, které je pro ně klíčové. Svá stanoviska v posledních dvou dnech poslaly ministru Škromachovi.
Ministerstvo k tomu nechce sdělit svůj názor. "Vyjádřím se, až návrh projedná vláda," vzkázal Škromach po pracovnici tiskového oddělení Ireně Dleskové. Ta předpokládá, že o tom bude vláda jednat příští týden.

Jde o lidská práva?

Poslanecký návrh považuje za protiústavní předseda Asociace kolektivního vyjednávání Bořivoj Šubrt. Podle něj je dokonce v rozporu s Listinou základních lidských práv a svobod, která zakazuje zvýhodňování jedněch odborů nad druhými.
Odborová konfederace si však k tomu už obstarala stanovisko Mezinárodní organizace práce. "Ta v tom žádné porušení Listiny nevidí. Nejedná se o omezování svobody sdružování odborů," tvrdí právnička konfederace Marcela Kubínková. Podle ní mezinárodní odbory připouštějí situaci, kdy o kolektivní smlouvě rozhoduje reprezentativní skupina odborů.

Piloti se změn obávají

To se však nelíbí některým odborářům v dopravních firmách, kde existuje hned několik odborových centrál.
"Jsem zásadně proti. Změna zákona by nás vyšachovala ze hry. Za nás by pak mohla rozhodovat i uklízečka," poznamenal šéf Českého sdružení pilotů ČSA Radomil Kratochvíl. Piloti totiž v ČSA tvoří asi jen desetinu zaměstnanců, a tak by zaměstnavatel mohl sjednat kolektivní smlouvu i bez nich.
Právě piloti jsou v současné době v ČSA jedinou z devíti odborových organizací, která s vedením společnosti dosud kolektivní smlouvu nepodepsala.
"Pokud poslanci svůj návrh prosadí, znamenalo by to destrukci odborového hnutí a návrat k jediným odborům typu bývalého ROH," říká předseda Odborového sdružení elektrických drah a autobusové dopravy Antonín Dub.
Odboráři z velkých firem v jiných odvětvích však změnu zákona spíše vítají. "Umožnila by zabránit menšinovým odborům blokovat uzavření kolektivní smlouvy, jak je tomu nyní na drahách," řekl například předák odborů Lesy ČR Rudolf Kyncl. Podobný názor má i předseda odborů Vítkovice Steel Rostislav Fromelius.

Spor o délku vyjednávání

Ve sněmovně se bude hrát nejen o to, zda se návrh poslanců přijme, ale i o jeho konečnou podobu. Podle návrhu by se k jednání s většinovými odbory mělo přejít až po pěti měsících neshod mezi odbory. Podle konfederace by to však mělo být už po patnácti dnech.
Například České dráhy jednají o kolektivní smlouvě na letošní rok již čtyři měsíce, protože Federace strojvůdců, jež zastupuje zájmy asi desetiny zaměstnanců drah, trvá na příplatku. Proti zvýšení platů strojvůdců asi o pětinu však stojí ostatní odbory i zaměstnavatel. Na 70 tisíc zaměstnanců drah tak od začátku roku přišlo o výhody, na které byli zvyklí z loňské kolektivní smlouvy, a za leden si již odnesli o pár tisíc korun hubenější výplatní pásku.
Novelu chce skupina poslanců protlačit už při prvním čtení, aby mohla platit již od května. Pokud se tak strojvůdci do té doby nedohodnou s ostatními odbory a zaměstnavatelem, budou mimo hru.


Návrh novely zákona

Kolektivní smlouvu může se zaměstnavatelem uzavřít i ta odborová organizace, jež má celkem alespoň 75 procent členů.
Může tak rozhodnout až po pěti měsících kolektivního vyjednávání, kdy se mezi sebou odborové organizace nedohodly.
Pro uznání většinového charakteru odborové organizace rozhoduje počet členů, kteří jsou současně i pracovníky firmy.
Změny zákona bude možné využít už pro kolektivní vyjednávání v letošním roce.
Autory novely je skupina sedmi poslanců ČSSD, KDU-ČSL a KSČM v čele s místopředsedou hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Miroslavem Kapounem (ČSSD). Většina poslanců uvedených tří stran návrh novely podporuje.
Pro změnu zákona je Českomoravská konfederace odborových svazů a řada odborů velkých firem.
Proti jsou Asociace pro rozvoj kolektivního vyjednávání a pracovních vztahů, Odborové sdružení pracovníků elektrických drah a autobusové dopravy.
Zdroj: návrh novely zákona