Poslanci dál vrší změny k pravidlům pro řidiče

Druhý pokus Ministerstva dopravy prosadit přísnější pravidla silničního provozu má ve sněmovně stejný průběh jako projednávání stejné předlohy loni. Poslanci k novele zákona o provozu na pozemních komunikacích, který sněmovna schválila zatím v takzvaném prvním čtení, předložili už na 260 pozměňovacích návrhů.
Právě kvůli vysokému počtu připomínek se ministerstvo dohodlo s hospodářským výborem, aby o tři týdny posunulo projednání této předlohy. Znamená to, že se poslanci nebudou novelou zabývat v březnu, ale až v dubnu.
Loni se ve sněmovně při projednávání stejné novely sešlo na 360 pozměňovacích návrhů. Mnohé z poslaneckých návrhů přitom už současná vládní verze zákona obsahuje.

Zrušte bodový systém!

Ministerstvo totiž část poslaneckých připomínek z loňska zapracovala do aktuální předlohy. Do návrhu se tak například dostalo rozšíření pravomoci obecních strážníků, kteří by napříště mohli i měřit rychlost. Tento paragraf ministerstvo původně nenavrhovalo.
Ministerstvo rovněž podle představ poslanců z hospodářského výboru upravilo bodové ohodnocení dopravních přestupků. Právě bodový systém pokládá ministerstvo za jedno z klíčových opatření, které má snížit počet mrtvých a zraněných při dopravních nehodách.
V poslaneckých návrzích se ovšem znovu objevují návrhy na to, jak bodový systém ještě upravit. Někteří zákonodárci, například Karel Sehoř z ODS, dokonce chce, aby se za přestupky body vůbec nedávaly.
Některé poslanecké návrhy se navzájem vylučují. Jeden požaduje zrušení povinného svícení v zimě, druhý naopak povinné svícení po celý rok.

Zákon už prosadíme

Ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL) je přesvědčen o tom, že jen zpřísnění předpisů povede k menšímu počtu nehod. Odvolává se na příklad Francie, kde s radikálními opatřeními začali už na počátku sedmdesátých let.
Od té doby Francouzi například omezili rychlost na dálnicích na 120 kilometrů v hodině, zavedli bodový systém, nebo zpřísnili postihování řidičů za příliš vysokou rychlost. Za třicet let ve Francii klesl počet usmrcených o více než polovinu.
V Česku loni zahynulo 1215 osob, přičemž cílem Národní strategie bezpečnosti silničního provozu je snížit tento počet na 650 v roce 2010. Ministr Šimonovský věří, že tomuto cíli pomůže i novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, kterou chce na druhý pokus prosadit v parlamentu.
"Mám pocit, že by to tentokrát už mohlo být průchozí," doufá Šimonovský, který už jednal se všemi předsedy poslaneckých klubů. Vládě se novelu zákona nepodařilo v říjnu prosadit také proto, že pro návrh nezvedli ruku někteří koaliční poslanci.
Poslanec Stanislav Křeček z ČSSD zdůvodnil svůj nesouhlas s vládní předlohou tím, že se v množství pozměňovacích návrhů nikdo nevyznal.


Jak se mají změnit dopravní předpisy

Paragrafy, které navrhuje vláda
Policie bude moci zadržet řidičský průkaz, vybírat od cizinců kauce a nasadit na auto "botičku".
Zvýší se pokuty, které budou citelné i v případě, kdy se bude řidič vyhýbat správnímu řízení. Třeba za telefonování za jízdy bude hrozit pokuta od 2,5 tisíce do 5 tisíc korun.
Za vybrané přestupky se budou udělovat trestné body. Například 7 bodů za jízdu pod vlivem alkoholu nebo 3 body za držení telefonu za jízdy. Pokud dosáhne řidič dvanácti bodů, přijde na rok o řidičský průkaz.
Paragrafy, které navrhují poslanci:
Karel Sehoř (ODS): Zrušit bodový systém, zrušit pravomoc policie zadržet řidičský průkaz a zabránit v další jízdě.
Jaromír Schling (ČSSD): Možnost zadržet řidičský průkaz i cizinci.
Václav Votava (ČSSD), Miloš Patera (ODS): V zimě povinné zimní pneumatiky.
Miloslav Kala (ČSSD): Rychlost může kromě policie měřit i autorizovaná soukromá firma.

Autoři: Pavel Baroch