Motejl: Stát dluží lidem kvůli dálnicím miliardy

Téměř osm miliard korun dluží stát a kraje majitelům pozemků, přes něž vedou české dálnice a silnice.
Majitelé pozemků, kteří museli stavbě komunikací ustoupit, se marně dožadují svého odškodnění. Stížnosti předkládají veřejnému ochránci práv Otakaru Motejlovi. Ombudsman o tom včera informoval Poslaneckou sněmovnu.
"Zdůrazňuji, že se skutečně nejedná o žádnou malichernou záležitost," řekl před poslanci Motejl. "Lituji, že jsem neměl možnost tuto zprávu přednést minulý týden bezprostředně před tím, kdy jste začali projednávat zákon o vyvlastnění. Protože to jsou věci, které se vzájemně dotýkají."
Podotkl, že podle inventarizace Ministerstva dopravy představují nevypořádané nároky vlastníků sedmapadesát miliónů čtverečních metrů. Dluhy přitom nese stát i kraje. Ty se na celkových dluzích podílejí částkou 5,6 miliardy korun. "Zbytek je na úrovni České republiky, neboť se jedná o pozemky zabrané dálnicemi a silnicemi první třídy," uvedl Motejl.
Ombudsman poslance upozornil, že již v roce 2003 opakovaně žádal vládu, aby zjednala nápravu.
Návrhy na vypořádání majetkoprávních nároků podle něj Ministerstvo dopravy opravdu vypracovalo. "Byly předkládány do vlády, posléze ale nebyly projednány nebo schváleny," stěžoval si na vládu Motejl.
Motejl zdůraznil, že Listina základních práv a svobod zavazuje orgány státu ctít a respektovat vlastnické právo všech osob a ukládá i povinnost zajištění jejich nerušeného užívání.
"Dojde-li potom k narušení tohoto nerušeného užívání, vyvstává automaticky povinnost poskytnout příslušnou náhradu," řekl.
Nejlepším okamžikem pro vyřešení všech nároků bude podle Motejla jednání o státním rozpočtu na příští rok. "V každém případě by měl být tento problém, který je právně velice jednoduchý, ale ekonomicky velice složitý, řešen," apeloval na poslance.
Sněmovna se proto včera rozhodla, že usnesením požádá vládní kabinet, aby do 30. června předložil návrh, jak problematickou situaci vyřešit.
Ombudsman Motejl se přitom dálnicemi zabývá poměrně často. Lidé se na něj obracejí i kvůli stavbě rychlostní komunikace D8, která vede přes České středohoří.
Na přelomu roku dal za pravdu ekologům, kteří tvrdí, že úřady postupovaly při prosazování trasy z Čech do Drážďan nezákonně.
Podle Motejla byl porušen zákon o posuzování vlivu na životní prostředí, a doporučil proto znovu zvážit variantu, podle které by dálnice chráněným územím vedla 3,35 kilometru dlouhým tunelem Kubačka namísto dvěma kratšími.
Zatímco ekologové jeho rozhodnutí vítají, Ministerstvo dopravy ho odmítlo. (čtk, alx)

Autoři: