On-line služby českých úřadů dosud využívá jen minimum lidí. Už přes dva roky například funguje Portál občana, který má být branou k elektronickým službám státu. Jenže za tu dobu se k němu zaregistrovalo jen něco málo přes 57 tisíc uživatelů. Přihlašování do portálu je totiž celkem komplikované. "Aby občan mohl začít využívat služby na Portálu občana, musí nejdříve v přihlášení prokázat svou totožnost," vysvětluje Adam Rözler z tiskového oddělení ministerstva vnitra. K tomu je teď ale potřeba buď občanka s elektronickým čipem, datová schránka, nebo přístup přes dvoufázové ověření pomocí mobilu, případně je nutné mít speciální čipovou kartu.

Elektronické občanky si mohou lidé pořídit už dva roky. Do konce loňského roku se jich vydalo 1,75 milionu. Certifikát pro elektronickou identifikaci si v nich ale nechalo aktivovat jen 13 procent uživatelů. K přihlášení s takovou občankou je navíc zapotřebí pořídit si ještě čtečku. A přihlašování do portálu přes datovou schránku se také příliš nevyužívá, protože ji fyzické osoby povětšinou nemají.

"Český eGovernment si dlouhou dobu hrál na svém písečku, řešil své vlastní problémy a vůbec nemyslel na uživatele," komentuje to Jiří Peterka, člen rady Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) a expert na bankovní identitu a elektronické podpisy. I Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) upozornil na to, že o služby Portálu občana je malý zájem. Ministerstvo vnitra přitom podle zprávy NKÚ vynaložilo v letech 2012 až 2019 na přístup k elektronickým službám veřejné správy přibližně 300 milionů korun. "Bohužel se ukázalo, že i přes to, že má ČR vybudovanou infrastrukturu eGovernmentu a investovala do ní nemalé prostředky, služby pro občany se nezlepšily," uvedl ke kontrole prezident NKÚ Miloslav Kala.

Revoluční digitální skok

Stát i odborníci si ale slibují, že příští rok by mohl ve využívání on-line služeb státu znamenat revoluci. Nově by se totiž mohli lidé přihlašovat přes takzvanou bankovní identitu neboli BankID. "Stát získá takřka přes noc 5,5 milionu klientů, kteří budou schopni s ním komunikovat elektronicky, a budou tedy moci využívat služby eGovernmentu. To bude zároveň i silným impulzem pro to, aby stát nabídku služeb eGovernmentu neustále rozšiřoval a zkvalitňoval. To je zcela revoluční digitální skok," zhodnotil připravovanou změnu Filip Hanzlík, náměstek výkonného ředitele České bankovní asociace (ČBA), který má projekt bankovní identity na starosti.

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce iHNed.cz
Chcete si přečíst celý článek?