Za vzor ostatním zemím, jak právo vydavatelů promítnout do domácí legislativy, může sloužit Francie. Může ukázat, čemu se vyhnout nebo co naopak zdůraznit, aby byl cíl směrnice naplněn. Ve vydavatelském odvětví je tímto cílem především dosáhnout spravedlivé finanční kompenzace pro vydavatele od těch subjektů, které bezlicenčně přebírají vydavatelský obsah a zařazují jej do svých dalších služeb, které jim přenáší příjmy. Takové obchodní modely uplatňují nejen digitální platformy, ale také některé firmy provádějící bez smlouvy s vydavateli komerční monitoring obsahu tisku a další prostředníci, kteří s obsahem obchodují. Francouzská zkušenost ukazuje, že nejobtížnější bude prosadit právo vydavatelů vůči digitálním platformám, které mají na trhu vyhledávacích nebo agregačních služeb dominantní postavení. Národní implementace práva by proto měla s touto dominantní rolí platforem počítat a snažit se transponovat právo vydavatelů tak, aby jeho prosazení automaticky nespadlo do hospodářsko-soutěžního sporu o dominantní postavení digitálních platforem, jak ukazuje nejen francouzský, ale také australský příklad.

Je zřejmé, že jednotliví vydavatelé nemají dostatek možností, jak samostatně čelit dominantním platformám, které se budou od nich snažit získat bezplatné licence. Účinnějším prostředkem je proto kolektivní správa jejich práv, na jejímž základě bude možné jednat s uživateli obsahu hromadně. V tomto případě je ovšem třeba uvážit vhodnost jednotlivých forem kolektivní správy. Jako nejlepší varianta se jeví povinná kolektivní správa. Ta by měla být právě ale jako nejsilnější užívána jen tam, kde je to nezbytně nutné, kdy je užití obsahu hromadné, zahrnující všechen obsah, který je v danou dobu k dispozici. Takovým případem jsou vyhledávací služby a zobrazování jejich výsledků. Naopak v případě dalších služeb, jako jsou například agregační, je vhodné zvolit volnější formu, kterou je třeba rozšířená kolektivní správa. Třeba u agregačních služeb, kde jsou média vytvořená na jejich základě přímou konkurencí vydavatelům, je vhodné vydavatelům umožnit vyšší volnost, mimo jiné dát jim možnost odmítnout zařazení konkrétního obsahu do agregačních služeb.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 30 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.