Velkou ceduli s červeným nápisem Poradna při finanční tísni na pražském Pankráci každodenně míjeli před propuknutím koronavirové pandemie lidé, kteří se kvůli nezvládnutým dluhům dostali do potíží a hledali pomoc. Během nouzového stavu osobní kontakt nahradil e-mail a naskenované dokumenty. Se začátkem května se poradna vrátila ke schůzkám s klienty, kteří začínají aktivně řešit důsledky pandemie koronaviru.

Bezplatná pomoc tisícům dlužníků

Vcházím do budovy, která je kousek od zastávky autobusu a hlavní silnice, pokračuji po schodech do prvního patra. Klepu na dveře po levé straně, kde se nachází kancelář ředitele Poradny při finanční tísni Davida Šmejkala. Scházíme se v době těsně před vyhlášením nouzového stavu, ale v situaci, kdy už má Česko za sebou první prokázané případy nákazy novým typem koronaviru. Ten zasáhl do chodu poradny, podobně jako u jiných poskytovatelů služeb. Od poloviny března neprobíhaly žádné osobní konzultace s klienty, pracovníci byli k dispozici pouze na e-mailu nebo telefonu, jen výjimečně osobně, například pro předání materiálů. "Dlužníci překvapivě asi v polovině případů zasílali dokumenty naskenované e-mailem. Pokud sken neměli, pomohli příbuzní nebo známí, případně radnice či zaměstnavatel," uvádí Šmejkal, který je v čele poradny od jejího vzniku v roce 2008. Jedním z impulzů pro její založení byl nový insolvenční zákon, který tehdy vstoupil v účinnost a který umožnil dlužníkům vyrovnat se s dluhy formou oddlužení.

Hlavní náplň činnosti pracovníků tvoří dluhové poradenství, kdy klíčová služba je sepisování návrhů na oddlužení. Poradna při finanční tísni patří mezi asi stovku akreditovaných subjektů, které mohou návrhy, stejně jako například advokáti nebo insolvenční správci, sepisovat. "Akreditaci jsme od ministerstva spravedlnosti získali jako první," vyzdvihuje Šmejkal, který dříve působil jako předseda organizace Sdružení obrany spotřebitelů.

Díky podpoře a sponzoringu velkých bank a největší nebankovní společnosti Home Credit může Poradna při finanční tísni nabízet dlužníkům své služby zdarma. Za rok se na její pracovníky obrátí asi osm a půl tisíce nových klientů. Drtivá většina z nich, zejména v Praze, k tomu využije telefonickou linku některé z poboček poradny, anebo bezplatnou zelenou linku. Ta je od nového roku v provozu každý den. "V Ústí nad Labem a Ostravě lidé častěji chodí osobně, a to i bez objednání rovnou z ulice," uvádí Šmejkal srovnání s dalšími dvěma kamennými provozovnami.

Žádné call centrum či pracovníky, kteří by se věnovali výhradně vyřizování hovorů, ale poradna nemá. Telefonické dotazy zodpovídají poradci v rámci své běžné agendy. "Pokud má první poradce schůzku s klientem, tak se hovor přesměruje na druhého, případně dalšího zrovna volného poradce," vysvětluje David Šmejkal.

Pracovníci poradny kromě osobních konzultací v kamenných provozovnách navštěvují několikrát do měsíce také klienty v jiných městech. Takzvané výjezdní poradny fungují například v Plzni, České Lípě nebo Prostějově. Díky dohodě s obcemi si nemusí pronajímat stálou kancelář, ale ke schůzkám využívají prostory úřadů práce nebo živnostenských úřadů.

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce iHNed.cz
Chcete si přečíst celý článek?