"Museli jsme si určit priority, upustit od dlouhodobých projektů, které mohly počkat, a soustředit se s byznysem na to, co je důležité, což za Tesco bylo zajistit dostatek potravin pro všechny," říká k situaci během nouzového stavu vyvolaného pandemií koronaviru podniková právnička společnosti Ivana Fára. Ta vede mezinárodní právní tým, který pokrývá vztahy s dodavateli zboží určeného pro další prodej, tedy toho, co si mohou zákazníci koupit v obchodech.

"Máme na starosti zastřešování právních vztahů i distribuci pro střední Evropu, tedy právně zajišťujeme, aby se k nám zboží dostalo, a dále zásobování, abychom měli zboží dostatek a dostalo se do obchodu k zákazníkovi," vysvětluje Fára.

Do jakého režimu jste s vyhlášením nouzového stavu museli přejít, jak fungovalo vaše právní oddělení?

Kromě toho, že mnohem více pracujeme z domova, tak se u nás toho zas tolik nezměnilo. Ve střední Evropě je Tesco ve čtyřech zemích − v Česku, Polsku, na Slovensku a Maďarsku, je tudíž běžné s kolegy komunikovat prostřednictvím e-mailů a videokonferencí. Na "virtuální" způsoby komunikace jsme zvyklí, stejně jako na flexibilní práci z domu, v tomto směru jsme tedy nemuseli řešit žádné přenastavování způsobu práce. Tím, že jsme se nevídali s kolegy fyzicky, se ještě zintenzivnila komunikace. Spoustě lidem paradoxně nastalá situace pomohla k větší samostatnosti, rozhodnosti, odpovědnosti. Jinak musím přiznat, že nápor práce byl zejména v prvních týdnech enormní. Samozřejmě v podobné situaci musíte pracovat daleko rychleji, dotazy, na které stačilo standardně odpovědět za týden, musíte zodpovědět v řádu minut či hodin. Museli jsme se nové situaci přizpůsobit tak, aby covidová omezení měla na provoz společnosti co nejmenší dopad.

Ivana Fára

Vystudovala Právnickou fakultu Univerzity Palackého v Olomouci. Následně získala na německé univerzitě v Regensburgu titul LL.M. Po studiích získala praxi v mezinárodních advokátních kancelářích. Od roku 2017 pracuje ve společnosti Tesco, kde vede v rámci středoevropského týmu právní oddělení, které zastřešuje právní vztahy s dodavateli, zajišťuje distribuci zboží a zásobování. Své profesní znalosti uplatňuje i v pro bono oblasti. Podporuje například potravinovou banku ve Zdibech. V loňském roce získala ocenění Podnikový právník v kategorii Občanské a obchodní právo a a ve stejném roce se dostala do prestižního přehledu významných českých právniček.

Jak fungovala komunikace uvnitř firmy?

Všechno fungovalo velmi podobně, protože u nás je velká propojenost, máme právní týmy určené pro danou oblast byznysu a komunikace mezi právním týmem a byznysem funguje. Nyní jsme si samozřejmě museli dát pozor, aby informace byly komunikovány více týmům, protože covidová opatření týkající se jedné oblasti mohla mít dopad v oblasti jiné. Stejně tak jsme neustále sdíleli a sdílíme informace mezi zeměmi. Například v oblasti pracovního práva se běžně řeší některé specifické aspekty ve vztahu k zaměstnancům na centrále ve Vršovicích a jiné aspekty ve vztahu k lidem v provozu. Najednou se témata jako ochranné pomůcky týkala všech zaměstnanců. Zároveň tím, že se evropské státy navzájem inspirovaly při zavádění opatření, sdíleli jsme si informace napříč týmy v rámci střední Evropy.

Řešili jste v týmu nějaké problémy − třeba že by někdo uvázl v cizí zemi nebo musel do karantény?

Někteří zaměstnanci, kteří například pracují v Čechách a rodinu mají na Slovensku, v době vyhlášení nouzového stavu uvázli v zahraničí, ale vše se vyřešilo. Navíc tím, že práci umíme řešit distančně, nebyl problém s tím, že by kolegové nemohli pracovat. Musím vyzdvihnout, že v celém právním oddělení panovala vysoká míra podpory a pomoci − pokud někteří kolegové měli kapacitu, pomáhali ostatním. Kolegové, kteří se zabývají soudními spory, měli volněji, protože se soudy zastavily, a bylo je možné využít v jiných oblastech.

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce iHNed.cz
Chcete si přečíst celý článek?