Mezi veřejností a vlastně i mezi odborníky se často vedou diskuse o tom, jestli má být nastupující ministr odborníkem na agendu, kterou přebírá. Laici se většinou domnívají, že je to samozřejmě nutné, protože přece jinak nemůže ministerstvo řídit. Jenže tady je ten problém: Ministr by měl především řídit ministerstvo, a nikoli rozhodovat konkrétní odborné věci. S velmi podobnou situací se setkáváme také u právnických firem. Je pravdou, že zatímco počet zaměstnanců ministerstva jde často do tisíců, i největší právnické kanceláře v Česku mají maximálně desítky lidí. A aby to bylo ještě o něco složitější, v řadě případů to ani nejsou zaměstnanci.

Odvaha zkusit to jinak

Jenže ať chceme nebo nechceme, pořád jsou to lidé pracující v jednom týmu (i když formálně fungující samostatně) a tenhle tým by měl někam směřovat. Ostatně každá právnická firma má svoji strategii a jednotliví advokáti, ale i další zaměstnanci, stanoveny svoje cíle. A podle těch jsou také pak hodnoceni. Není žádným tajemstvím, že v soukromém rozhovoru přizná řada českých advokátů pracujících v menších či větších kancelářích nedostatky právě v práci s talenty a v řízení lidí. A to i v případech, kdy jinak svou mateřskou firmu chválí.

Zažitým modelem v právních kancelářích je jakési kolektivní řízení. "Advokátní kancelář zpravidla funguje jako firma řízená skupinou partnerů a partnerek, kteří rozhodují některé věci dohromady a některé každý pro svou pracovní skupinu, zpravidla specializovanou na jeden nebo více oborů práva," popisuje nejběžnější nastavení managementu v právních kancelářích u nás partnerka právní kanceláře Squire, Patton, Boggs ČR Hana Gawlasová.

Jenže i právnický svět se mění a podobně jako čelí změnám řada běžných firem, také právnické se možná budou muset změnit. "My právníci máme tendenci být přesvědčeni o tom, že jsme specialisté téměř na všechno. Realita však ukazuje, že tomu tak již není, zejména v rychle se měnící ekonomice. Jednoduše musíme uznat, že dnešní moderní advokátní kancelář musí být provozována profesionálně jako každá jiná společnost," říká Erwin Hanslik, vedoucí partner právní kanceláře Taylor Wessing Česká republika a doplňuje s lehkou nadsázkou: "Advokátní kancelář je normální společnost, která má pravděpodobně stejné interní diskuse jako kterákoli jiná firma. Možná, že pokud jde o práva zaměstnanců, naši kolegové jsou o něco lépe informováni."

Vyzkoušet si fungování jako běžná firma, tedy s profesionálním manažerem v čele, se loni na podzim rozhodla právní kancelář eLegal, byť k tomu byla tak trochu donucena okolnostmi. "Petra Dolejšová, která eLegal vybudovala a pět let vedla, se odjakživa chtěla věnovat především školení a lektorování. Manažerská práce jí ale s růstem firmy zabírala stále více času," popisuje nynější generální ředitel kanceláře Tomáš Pauch a dodává: "Řešení se tak nabízela dvě - buď se Petra vzdá svého snu a práce, která ji naplňuje a baví, a bude se naplno věnovat manažerské funkci, nebo ji přenechá někomu jinému." Právě pro druhou možnost se nakonec v eLegal rozhodli, byť urazili vlastně jen půlku cesty.

"Životopisy, které nám dorazily, šly do stovek, pohovorů jsme absolvovali pár desítek a všichni kandidáti, se kterými jsme se osobně potkali, byli absolutně skvělí. Nakonec se ale ukázalo, že pro tuhle roli bude lepší zvolit někoho, kdo už firmu zná a je srostlý s její DNA, která je trošku odlišná od většiny advokátních kanceláří," vysvětluje Petra Dolejšová, proč nakonec padla volba nikoli na nikoho zvenčí, ale právě na jednoho ze stávajících členů týmu. "Tomáš Pauch už v eLegalu působí nějaký ten pátek. Nemá sice s manažerskou pozicí roky zkušeností, ale má všechny předpoklady být skvělým lídrem a chuť se učit a růst spolu s firmou," doplňuje Dolejšová.

Její kolega Pauch se v podstatě shoduje s Erwinem Hanslikem, když doplňuje: "Agenda CEO u nás asi není tolik odlišná od jiných firem obdobné velikosti - od těch "velkých" věcí jako je vize, strategie, vedení a motivování lidí v týmu, analytiky nebo hledání nových businessových příležitostí, až po ty rutinní či administrativní činnosti jako je vedení porad, nastavování a hlídání procesů, cashflow či fakturace."

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce iHNed.cz
Chcete si přečíst celý článek?