Při výběru hotelů či restaurací se lidé běžně rozhodují podle zkušeností či doporučení jiných. Posloužit tak mohou nepřeberná internetová hodnocení lidí, kteří dotyčná zařízení navštívili a podali o tom zprávu. Jak se ale nedávno ukázalo v soudním řízení vedeném u Zemského soudu v Mnichově, ne vždy jsou taková hodnocení pravdivá.1 💬

Zmíněný soud řešil spor mezi marketingovou společností Fivestar Marketing, sídlící v Belize, a portálem HolidayCheck.de. Žalobce, portál HolidayCheck.de, je přední zprostředkovatel dovolených a ubytování v Německu. Jedním z hlavních faktorů, podle kterých si jeho klienti vybírají pobyt, jsou právě hodnocení udělená od lidí, kteří byli v hotelu ubytováni. Důvodem pro podání žaloby byl především fakt, že úspěch společnosti je postaven na pravdivých recenzích uživatelů.

Obchod se lží

Žalovaná, společnost Fivestar Marketing, si svůj byznys založila na prodeji hodnocení nejrůznějších služeb a produktů. Jak společnost uvádí na svých internetových stránkách, hodnocení nabízí nejenom pro portály, jako je Google, Facebook nebo Amazon, ale i pro obchody, hotely a další firmy, které z nich mohou mít prospěch.2 💬 Nejdražší jsou hodnocení pro Amazon (od 19,40 eura), cenově následovány recenzemi pro Trustpilot, Google, Facebook a recenzemi nejrůznějších aplikací.

Hodnocení pro Fivestar Marketing píšou spolupracovníci společnosti. To by samo o sobě nepředstavovalo problém, pokud by některá nebyla smyšlená. Jak se ukázalo v případu HolidayCheck.de, společnost Fivestar Marketing prodávala hoteliérům superlativní recenze sepsané někým, kdo v daném hotelu nikdy nebyl. Portál toto napadl a Zemský soud v Mnichově mu nyní vyhověl. Jednání žalované strany podle něj porušilo pravidla hospodářské soutěže.

K jednání u soudu se nedostavil žádný zástupce Fivestar Marketingu, a proto soud rozhodl rozsudkem pro zmeškání. Společnosti v něm nařídil, aby stáhla veškerá falešná hodnocení hotelů inzerovaných na portálu HolidayCheck.de. Vedle toho jí nařídil předat vlastníku portálu HolidayCheck.de, mediálnímu koncernu Burda, veškeré informace o lidech, od kterých falešné recenze pocházely. Soud tedy ve svém rozhodnutí nezakázal hodnocení společnosti Fivestar Marketing jako taková, ale jen ta, která se nezakládají na osobní zkušenosti.

Fivestar Marketing se od mnohých jiných obchodníků s recenzemi odlišuje tím, že hodnocení píšou lidé z masa a kostí. Nejedná se tedy o příspěvky generované počítačem. S takovými se například potýká Amazon. Nedávno proto na německém trhu přistoupil ke zpřísnění pravidel pro recenze. Zakázána jsou mimo jiné taková hodnocení, za která prodávající zaplatil třetí osobě. Jak uvedl mluvčí Amazonu v Německu, "až 90 procent falešných hodnocení jsou generovaná počítačem".3 💬

Problém falešných recenzí se zdaleka netýká jen Německa. Stejný problém řeší například ve Spojených státech. Tamní organizace na ochranu práv spotřebitelů FTC zažalovala společnost Cure Encapsulations za to, že zaplatila třetí osobě za falešné superlativní hodnocení svého produktu na hubnutí na Amazonu. Spor byl ukončen dohodu.

Dalším "postiženým", který si posvítil na falešné recenzenty, byl cestovatelský portál Tripadvisor. Italská společnost PromoSalento mu nabízela falešné recenze, za což byl její vlastník dokonce odsouzen v trestním řízení.4 💬

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce iHNed.cz
Chcete si přečíst celý článek?