Když před více než dvaceti lety vznikala omezení propagace advokátních služeb, zdálo se, že mantinely jsou nastaveny opravdu přísně. Etický kodex České advokátní komory tehdy advokátům zakázal nabízet služby osobě, která je sama nevyžaduje. Tvůrci kodexu při tom možná netušili, že právě tento přístup bude o téměř čtvrt století později velmi úspěšnou marketingovou strategií.

Řeč je o takzvaném inbound marketingu, postupu, při kterém firmy zákazníkovi své služby přímo nenabízejí. Namísto toho se snaží upoutat jeho pozornost, přitáhnout ho k firmě a nechat na něm, jestli si nějakou službu vybere. V praxi tak firma klasickou inzerci propagující její produkty nahradí tím, že zákazníkům dává například praktické rady a triky, které nikde jinde nenajdou. A tím zprostředkovaně dostává do jejich povědomí svou značku. Často k tomu firmy využívají sociální sítě či webové stránky.

"Místo obchodníků, kteří klepou na dveře potenciálním zákazníkům, firmy, jež jdou cestou inbound marketingu, vytváří hodnotný obsah s tím, že jím snad někoho nalákají na svůj produkt," říká marketingový specialista Niklas Myhr.

Tak to například udělal oficiální turistický portál Prahy Prague.eu. Ve svých příspěvcích turistům dával tipy na nejfotogeničtější pražská zákoutí, která ve většině průvodcích nefigurují, a pak se na sociálních sítích zapojoval do diskusí pod fotkami těchto míst.

A stejný princip lze aplikovat i do právního marketingu. V roce 2011 si manželé Pastorovi z Pensylvánie zakládali advokátní kancelář zaměřenou na rodinné právo, především rozvody. Podobných kanceláří byly jen v jejich okolí stovky. Místo toho, aby byli jen další kanceláří z mnoha, začali přemýšlet, co se ve skutečnosti honí hlavou lidem, kteří se zrovna rozvádějí. Přišli na to, že rozvod je pro většinu klientů velmi stresující. Rozvod považují za tak osobní, že informace o něm raději hledají na internetu než u svých známých. Advokáti Pastorovi proto využili nejvyhledávanějších frází, otázek i obav, které lidé v souvislosti s rozvodem řeší, a začali na ně prostřednictvím blogu odpovídat. Zároveň své čtenáře prováděli procesem rozvodu, což mnohé z nich uklidnilo. Malá advokátní kancelář Main Line Family Law Center tak dodnes získává většinu svých zakázek právě díky tomu, že lidem pomáhá ještě před tím, než se stanou jejími klienty.

Nebojte se přizpůsobit

Síla marketingu, který se odehrává na internetu, neustále roste. Zatímco spojení off-line marketing zadá do vyhledávače v průměru jeden člověk za den, frázi on-line marketing vyhledá sedmdesát lidí.

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce iHNed.cz
Chcete si přečíst celý článek?