"Brutálním problémem je, že brand je jedno z nejvíc zneužívaných slov v byznysu," myslí si Jiří Caudr, chief marketing officer v CreativeDocku. Při definici značky si proto pomáhá porovnáním s tržnicemi na ulicích. Prodávající, který dlouhodobě prodal nejvíc, měl speciální dovednost − dokázal svým zákazníkům naformulovat hmatatelnou hodnotu tak, že se mu dostalo jejich pozornosti. "A to je značka − hodnota ve spojení s pozorností," prozradil Caudr na workshopu konaném na podzimní konferenci Outlaw.

Jak si tedy značku vybudovat? Caudr doporučuje začít s definováním hodnoty. "Definujte reálnou, hmatatelnou hodnotu, kterou přinášíte svým zákazníkům, a udělejte z ní hnací sílu vašeho byznysu." Dopracovat se k této definici pomůže několik otázek − jaký je jediný důvod, proč si vaši zákazníci kupují vaši značku? Přináší jim to pohodlí? Vytváří to spojení? Může to být využito na vytváření dobra? Pokud jste právě odpověděli třikrát ano, máte hodnotu definovanou správně.

Jako praktickou ukázku zvolil Caudr advokátní kancelář, které se přímo workshopu účastnila. Její hodnota pro zákazníka je definovaná jako: "Dlouhodobě mám pocit jistoty, že moje rostoucí firma má kvalitně zpracovanou právní agendu a že při růstu neudělá žádnou zbytečnou chybu, které bych mohl litovat." Tato hodnota se pak z pohledu klienta opírá o tři pilíře:

  • Důvod. Tím je konkrétně potřeba vyřešit firemní transakci, například založení, nákup firmy, vstup investora, řešení konfliktů, dopady regulace a podobně.
  • Pohodlí. Klienti kanceláře oceňují, že problémy jsou řešeny tak, jak to potřebují. To je založeno na špičkové oboustranně otevřené komunikaci, která je podpořena stabilitou týmu kanceláře.
  • Spojení. V této oblasti jsou definováni potenciální klienti, tedy české firmy všech velikostí, které vnímají hodnotu ve stabilitě týmu kanceláře. S čím různorodějšími tématy budou přicházet, tím lépe.

"Začněte s 'já, zákazník' a formulujte jediný důvod, proč být s vaší značkou. Pak se to pokuste otočit do vaší propozice − důvodu, pohodlí a spojení," radí Caudr.

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce IHNED.cz
Chcete si přečíst celý článek?