jarvis_5b4f79e0498ecbdf2812394b.jpeg
Pomalé tempo výstavby dálnic je v tuzemsku dlouhodobým problémem.
autor: HN – Petr Dohnal

Už příští měsíc by stát mohl začít používat silný nástroj na zrychlení stavby dálnic a dalších důležitých dopravních staveb. Jde o radikální změnu, která se týká vyvlastňování nemovitostí a budování dálnic by mohla uspíšit až o pět let.

Pokud se v současnosti stát s vlastníkem pozemku na odkupu nedohodne a rozhodne se ho vyvlastnit, musí často řadu let čekat, než spor vyřeší soud. Podle novely, kterou včera schválili senátoři, by stát díky takzvanému mezitímnímu rozhodnutí mohl začít stavět i na pozemcích, které mu ještě nepatří.

Za novelou stojí ministr dopravy Dan Ťok (ANO) a skupina poslanců ze všech sněmovních stran.

Co je v novele

Důležité stavby

◼ Na seznamu, který je přílohou zákona, jsou všechny tuzemské dálnice a pět silnic první třídy.
◼ Rychleji se mohou stavět také železnice. Důležité je třeba spojení mezi Prahou a Kladnem s napojením na Letiště Václava Havla. Na seznamu jsou i plánované vysokorychlostní tratě.
◼ Novela se týká i vodních staveb – plavebního stupně Děčín a Přelouč.
◼ Na seznam se dostala také ranvej pražského Letiště Václava Havla i nové oplocení letiště.
◼ Rychleji by se mohla stavět i infrastruktura pro vysokorychlostní internet.

Rychlejší úřady

◼ Úřady budou mít u důležitých staveb dva měsíce na to, aby k nim vydaly závazné stanovisko. Pokud to neudělají, bere se to tak, že nemají námitky. Pravidlo se netýká posouzení vlivu na životní prostředí EIA. Cílem je zrychlit jednání úředníků.

 

52 kilometrů

nových dálnic postavil stát v loňském roce. Letos by to mělo být 163 kilometrů.

Novinka začne platit 15 dnů poté, co ji podepíše prezident Miloš Zeman. Což může být velmi brzy. "Pan prezident podporuje veškeré kroky, které povedou k vyšší investiční aktivitě, tedy i k urychlení výstavby dopravní infrastruktury," napsal mluvčí Hradu Jiří Ovčáček.

Jako první by novela mohla pomoci urychlit připravovanou stavbu dálnice D35 u Litomyšle. Kvůli sporům s majiteli pozemků tam Ředitelství silnic a dálnic nemůže provést geotechnický průzkum. Práce nabraly už téměř půlroční zpoždění. Podobná situace je i u stavby dálnice u Českých Budějovic.

Nově by lidé museli stavební firmy na svůj pozemek pustit. Společnostem by stačilo majitele pozemku o provádění výzkumných prací informovat dva týdny předem.

Pomalé tempo výstavby dálnic je v tuzemsku dlouhodobým problémem. Loni bylo postaveno jen 52,4 kilometru nových dálnic. Podle letošní zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu se v Česku staví tak pomalu, že dálniční síť nebude dokončena ani do roku 2050.

Ministr Ťok se při přípravě novely inspiroval v Německu, kde jednodušší povolování důležitých dopravních staveb již řadu let funguje. Materiál ve sněmovně strávil téměř pět měsíců a seznam změn se za tu dobu výrazně rozšířil. Stát by například nově mohl vlastníkovi pozemku, který leží v cestě plánované dálnice, nabídnout výměnu za parcelu v jiné lokalitě. Dnes může pozemek jen odkoupit nebo majitele vyvlastnit.

"Řeší to situaci, kdy stávající majitel nechce svůj pozemek prodat, protože mu nejde o peníze, ale využívá ho k hospodaření, například jako zemědělskou půdu. Lidé, kteří hospodaří s půdou a chtějí si ji udržet, tedy o tuto možnost nepřijdou," říká analytik Svazu průmyslu a dopravy ČR Bohuslav Čížek.

Stát by rovněž mohl koupit i větší pozemek, než jaký potřebuje ke stavbě dálnice. Dříve se mohlo stát, že majiteli po odkupu zůstala jen malá část pozemku, která kvůli nové dálnici byla třeba špatně přístupná. To výrazně snížilo jeho hodnotu. "Majitel tedy dostane za celý pozemek náhradu a nebude poškozen tím, že musel prodat jen část, a zbytek se tak znehodnotil," myslí si Čížek.

Stát bude moci začít stavět na cizím pozemku jen v případě, že se bude jednat o strategicky důležitou stavbu, jež je budována ve veřejném zájmu. Ta musí být zapsána v příloze zákona, která se bude pravidelně aktualizovat. Kromě všech tuzemských dálnic jsou na seznamu například důležité železnice, plánované vysokorychlostní železniční tratě nebo chystaná trasa pražského metra D.

Novela poměrně výrazně zasahuje do soukromého vlastnictví, je proto pravděpodobné, že ji bude zkoumat Ústavní soud. O podobném zákoně nyní rozhodují také soudci na Slovensku. Podle právníka Jana Labského z advokátní kanceláře Vilímková, Dudák & Partners může být sporné, jestli stát omezuje vlastnická práva opravdu ve veřejném zájmu.

Senátorce Jitce Seitlové (KDU-ČSL) pro změnu vadí, že firmy mohou vstoupit lidem kvůli přípravným pracím na pozemek i bez jejich souhlasu. "Je to brutální a zbytečný zásah do vlastnického práva," tvrdí.

Autoři: Jan Prokeš