Nové nařízení o ochraně osobních údajů (známé pod zkratkou GDPR) začne platit na území celé Evropské unie již tento pátek.
Nové nařízení o ochraně osobních údajů (známé pod zkratkou GDPR) začne platit na území celé Evropské unie již tento pátek.
autor: archiv

Nové evropské nařízení o ochraně osobních údajů (známé pod zkratkou GDPR) začne platit na území celé Evropské unie již tento pátek.

V Česku přitom pětina firem o novince neví nebo netuší, co pro ně nařízení znamená, jak vyplývá z průzkumu EOS Group v 17 evropských zemích. To je vůbec nejhorší výsledek na starém kontinentě. Nelichotivé skóre pro Česko přinesl i nedávný průzkum advokátní kanceláře Taylor Wessing Praha. Z něj vyplynulo, že téměř 52 procent lidí netuší, co GDPR vůbec znamená.

Nařízení straší Čechy

Celoevropský průzkum EOS Group poukázal na to, že právě Češi se nařízení obávají nejvíce z celé Evropy. Samotné GDPR má přitom zásadní důležitost jen pro třetinu českých společností.

"K nelichotivým výsledkům českých firem dochází pravděpodobně v důsledku nízké osvěty v počátku zavádění nového nařízení. Ve společnosti zkrátka nevznikl dojem o celkové potřebě ochrany dat," říká Vladimír Vachel z inkasní agentury EOS.

Podle něj bylo chybou, že se informování o tomto tématu v podstatě přenechalo komerčním subjektům − poskytovatelům školení a poradenství. "To celou situaci na trhu značně polarizovalo. Synonymy k pojmu GDPR se stala slova sankce a pokuta a vlastní přínos směrnice zcela zapadl," dodává Vachel.

Takový přístup ostatně kritizovala v rozhovoru pro Hospodářské noviny i předsedkyně Úřadu pro ochranu osobních údajů Ivana Janů.

"Doporučuji každému, kdo je konfrontován se sdělením o dramatických změnách, enormních finančních nákladech a jednoznačně negativních důsledcích pro něj nebo někoho v jeho okolí, aby využil rubriky GDPR na našich internetových stránkách. Případně se mohou lidé obrátit na můj úřad jako na spolehlivý zdroj informací," řekla Janů.

Podle Karin Pomaizlové, partnerky Taylor Wessing Praha, je v Česku stále prostor pro další iniciativy a prohlubování informovanosti zejména ze strany menších a středních firem. "Nicméně už i giganty internetu musely udělat mnohá opatření celosvětově, i když je to pouze nařízení EU. GDPR s sebou nevyhnutelně přináší mnoho výkladových otázek, které bude nutno v praxi vyjasnit," uzavírá Pomaizlová.

Firmy změní obchodní modely

Celoevropský průzkum také ukázal, že více než polovina českých firem předpokládá, že bude muset změnit interní systémy. Téměř dvě třetiny znepokojuje větší byrokracie a přes 40 procent firem se obává o svůj obchodní model. Firmy také tvrdí, že kvůli GDPR budou muset navýšit počet zaměstnanců.

Z aktuálních příprav jim pak problémy dělá samotná povinnost zabezpečit osobní data.

Autoři: Jaroslav Kramer