Auta přes hranici: Obchodníci nakoupí vozy v zemi, kde je jejich cena nižší, a po registraci je přeprodají výhodně jinam.
Auta přes hranici: Obchodníci nakoupí vozy v zemi, kde je jejich cena nižší, a po registraci je přeprodají výhodně jinam.
autor: HN – Matej Slávik

V autosalonu autorizovaného dealera, kde se předvádějí nové modely nejprodávanějších značek, je rušno. Zákazníci vybírají a s obchodními zástupci domlouvají podmínky koupě.

Nic nenasvědčuje tomu, že prodejce, který patří mezi zavedené hráče na trhu, dlouhé měsíce zápolí s finanční správou. Ta firmě zadržuje miliony, které jí měla vrátit jako nadměrný odpočet DPH za vozy vyvezené do zahraničí.

Spolumajitel společnosti, který hovořil s HN pod podmínkou anonymity, se snaží přesvědčit úředníky o tom, že není podvodník a stát neobírá na dani. Bezvýsledně. Zadržované peníze jeho firmě schází.

Není v tom sám. Finanční správa se zaměřila na prodejce aut a některé z nich podezřívá z daňových podvodů. Podle firem ale úředníci nechápou, jak to v branži chodí.

Finanční správě přijde například podezřelé, že obchodníci auta přeprodávají přes několik států. Prodejci se brání, že se jen chovají tržně. Využívají toho, že automobilky určují pro jednotlivé země odlišné ceny. Nakoupí vozy ve státě Evropské unie, kde je jejich cena nižší, a po registraci je přeprodají výhodněji do jiné země. Což je legální.

Možné daňové podvody vidí berní správa také v dalším obvyklém postupu prodejců − v případě, že výrobce určí auta pro tuzemský trh. Dealeři to obcházejí prodejem do ciziny přes zprostředkovatele. Zdůrazňují, že jim jde o co nejvyšší prodej, nikoli o neoprávněné získání DPH od státu.

"Na finančáku asi panuje představa, že se auta prodávají jako v dobách, kdy se stály fronty na Favorita. Myslí si, že auto je na objednávku, sepíše se smlouva, čeká se na výrobu a pak vůz předáte. Tak to ale není. Auta se protočí během pěti minut," popisuje obchodník. Potíž je podle něj v tom, že úředníci způsob obchodu nechápou. "Tvrdí, že jde o podvodné jednání, při kterém se snažíte vylákat DPH. Kloní se k verzi, že prodej auta do jiné země byl jen formální a vlastník se nezměnil. Neuznají proto odpočet DPH," říká dealer.

Auta prodává hlavně do Německa neautorizovaným "autohausům", které pro něj znamenají významný odbyt.

"Tamní překupníci umí nakoupit vozy za lepší cenu než autorizovaní prodejci. Poptávají auta u nás, v Polsku, na Slovensku i jinde, čili soupeříme na otevřeném bojišti," vysvětluje český obchodník.

Vysoké riziko úniků

Finanční správa potvrdila, že prověřuje osvobození od daně při vývozu automobilů do jiného státu Evropské unie. "V této oblasti jsme zaznamenali vysoké riziko daňových úniků, například karuselového typu," uvedla mluvčí správy Petra Petlachová. Při karuselovém podvodu se využívá řada nastrčených firem, přes které často jen na papíře putuje nějaké zboží.

K dotazu, v čem konkrétně podvody autoprodejců spočívají, se ale nevyjádřila. "Automobily jsou komodita, která je častým nosičem daňových podvodů. Proto se obchod s nimi a uplatnění DPH adekvátně kontrolují," řekla.

Kolika firmám z branže finanční správa zadržuje nadměrný odpočet DPH a v jaké výši, mluvčí nesdělila. Ani kolika obchodníkům s automobily vystavila zajišťovací příkaz, pomocí kterého jim úřady zablokovaly účty a zabavily majetek. "Tyto údaje automaticky neevidujeme," odpověděla mluvčí.

Finanční správa podle bývalého šéfa a nyní daňového experta společnosti Apogeo Jiřího Žežulky hledá problém tam, kde není. "Jde o nepochopení reexportu vozidel. Obchodníci využívají toho, že automobilky mají různé obchodní a cenové politiky pro různé trhy. Úředníci pak rozporují samotný obchod a hledají ztracenou daň, přitom se nic neztratilo," říká Žežulka. Uvádí, že každý vývozce musí mít nadměrný odpočet DPH, nakupuje-li auta v Česku a prodává je jinam.

Kontroly trvají dlouho

Finanční správa tvrdí, že případy, které prověřuje, se týkají hlavně automobilů vyrobených v Česku. HN ale hovořily s majitelem firmy, která dlouhá léta prodává zahraniční vozy, teď jí ale berní správa zadržuje nadměrný odpočet DPH za několik měsíců. Jde o velkou částku, kterou stát nevrací.

Proto tento přední autorizovaný dealer se zastoupením v několika krajských městech přestal s prodejem aut po Evropě. Nemůže riskovat, že nedostane odpočet DPH za další měsíce.

"Nejdříve nás podezřívali ze zapojení do karuselového podvodu. Po více než roce zjistili, že se vydali slepou uličkou, a tak začali zpochybňovat, jestli opravdu došlo k přechodu vlastnictví u aut, která jsme prodali ven," uvedl majitel firmy pod slibem anonymity. S auty obchoduje dlouhá léta, správce daně si ho už dříve pravidelně prověřoval a nic závadného neshledal. "Dosud neukončili žádnou kontrolu, kdy se nám snaží něco dokázat. Určitě se budeme soudit o náhradu škody," dodává obchodník.

Několik klientů v této věci zastupuje advokátní kancelář Nováková + Partners. "Kontroly trvají velmi dlouho. Když úředníci zjišťují, zda kamion s auty přejel hranici a jaká byla jeho trasa, rozesílají mezinárodní dožádání do příslušných zemí," říká advokátka Petra Nováková. Po celou dobu firmám nevrací DPH a efekt je pro ně obdobný jako u zajišťovacích příkazů.

Autoři: Táňa Králová