Brusel hodlá posílit ochranu soukromí Evropanů na internetu. Nová pravidla omezí moderní komunikační nástroje, jako je WhatsApp, Facebook Messenger, Skype nebo Viber. A webové stránky už nebudou smět bez souhlasu sbírat informace o svých uživatelích. To vše se významně dotkne miliardového byznysu s cílenou reklamou.
Evropské nařízení označované jako ePrivacy má příští rok zabránit tomu, aby spotřebitele obtěžovala nevyžádaná elektronická komunikace. Umožní například vznik blacklistů, na něž si zájemci budou moci dát zapsat své telefonní číslo, a vyhnou se tak obtěžujícím marketingovým hovorům. Důraz klade také na to, aby každý uživatel internetu věděl, co se děje s jeho osobními údaji.
Přímo ve webových prohlížečích si lidé budou moci nastavit úroveň ochrany soukromí. To platí i pro takzvané on-line identifikátory, zejména soubory cookies, jimiž si weby značkují návštěvníky a ukládají do nich mimo jiné historii vyhledávání. Právě tyto soubory se v posledních letech staly základním stavebním kamenem on-line reklamy a přizpůsobování obsahu webů zájmům návštěvníků. Díky nim internetové stránky třeba nyní poznají, v jakém jazyce se mají příslušnému uživateli zobrazit.
Když lidé užívání cookies zakážou, nebudou si o nich smět weby nic pamatovat. "Může to znamenat konec personalizace obsahu internetu a konec cílené internetové reklamy," upozorňuje Libor Manda, manažer pro kontakt se státní správou společnosti Seznam.cz. Stránky Seznamu by tak vypadaly pro všechny návštěvníky stejně. Například i lidem, které zajímá seriózní zpravodajství, by se na nich mohlo nově zobrazovat více bulváru, který je atraktivní pro většinu společnosti. Služby jako G-mail už nebudou smět mířit reklamu na základě obsahu, ledaže by k tomu získaly výslovný souhlas uživatelů.
Cílení je přitom jedním z důvodů, proč výdaje na on-line reklamu neustále rostou. Loni za ni inzerenti v Česku utratili téměř 20 miliard korun − zhruba o třetinu více než o rok dříve. "V posledních letech se on-line zaměřuje na efektivní oslovení uživatelů, aby sdělení od zadavatelů reklamy bylo co nejrelevantnější pro jejich cílovou skupinu," říká Petr Struna, výkonný ředitel digitální komunikační agentury Neo@Ogilvy. Třeba Facebook dnes dokáže reklamu zacílit jen na základě obsahu stránek, které uživatel označil tlačítkem To se mi líbí. Nařízení EU by tak internetovou reklamu mohlo vrátit zpět o několik let.
Reklama bude agresivnější
To však neznamená, že by reklama z internetu zcela zmizela. Právě naopak. "Dojde nevyhnutelně k tomu, že se uživatelům bude zobrazovat reklama necílená, a to v mnohem větším množství, než tomu bylo s reklamou cílenou," varuje Jana Břeská, manažerka Sdružení pro internetový rozvoj, s tím, že neadresní reklama je méně efektivní.
Aby reklama nalákala ke koupi nabízeného zboží či služeb stejné množství lidí, budou jí muset zadavatelé nasadit mnohem více. Lidem se tak budou na webu zobrazovat častěji reklamy, o které vůbec nemají zájem. Agentury se také budou agresivněji snažit přitáhnout pozornost návštěvníků. Zřejmě přibude reklamních videí, která se automaticky hlasitě připomenou, jakmile uživatel vstoupí na web.
Novinky se dotknou i zpravodajských webů. Pro ně jsou příjmy z reklamy dnes zpravidla jedinou formou výdělku. Hledat tak budou muset nové cesty, jak si zajistit peníze na provoz. "Můžeme počítat se zpoplatněním obsahu, který bude nabízen bez reklam," dodává Břeská.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 30 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později