Jaroslav Kramer, šéfredaktor časopisu Právní rádce
Jaroslav Kramer, šéfredaktor časopisu Právní rádce
autor: Jan Hunter Doležálek

Víc než 70 procent Čechů chápe ochranné známky u výrobků jako záruku kvality a vysoké jakosti zboží. Vyplývá to z aktuálního průzkumu advokátní kanceláře Taylor Wessing. Téměř desetina dotázaných naopak považuje ochrannou známku za zbytečnou finanční zátěž pro spotřebitele. Pětina lidí pak podobné otázky nikdy neřešila. Pokud mají nakupující na výběr, sáhnou po prověřené značce hlavně u léků. Autorizovaného výrobce zde preferuje přes 72 procent dotázaných. Vítězem průzkumu pak je alkohol, kde se značkou řídí 78 procent lidí. Vliv na to má podle advokátů například tři roky stará kauza, kdy na otravu metanolem zemřelo 47 Čechů.

U módních doplňků, jako jsou brýle, bižuterie, pásky, kabelky, peněženky a obaly na telefony, si Češi na originální původ nepotrpí. Výhradně značkové doplňky chce jen šest procent spotřebitelů. U oblečení je pro koupi originálu necelých 10 procent lidí. Příliš dobře nedopadly v průzkumu ani potraviny. Při jejich nákupu sáhne víc než polovina lidí po neznačkových výrobcích. Výhradně značkové potraviny je ochotno kupovat 11 procent odpovídajících, což je podle průzkumu téměř polovina ve srovnání s nákupem originální obuvi či kuchyňských přístrojů. Náhradní díly na auta pak chce od originálního výrobce necelá polovina lidí.

Jaroslav Kramer, šéfredaktor časopisu Právní rádce

Autoři: Jaroslav Kramer