jarvis_582a00b0498e2b982e6cbca2.jpeg
Sází na veřejné školy. Ministryně školství Kateřina Valachová se domnívá, že s dostatečnou podporou státu veřejné školy odolají tlaku těch soukromých.
autor: HN – Milan Bureš

Letos v Česku vzniklo 41 soukromých základních škol, což je nejvíc za poslední tři roky. Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) na konferenci Škola pro budoucnost − budoucnost pro školu uvedla, že poptávka po soukromých školách zatím veřejné školství neohrožuje, ale pokud se situace státních škol a jejich učitelů rychle nezlepší, širší privatizace školství je reálná.

"Vznik soukromých škol není masivní, pokud se podíváte na celou republiku. Ale v Praze a v Brně už je to velmi významný trend. Je to nebezpečné a dále to prohlubuje nerovnosti ve vzdělávání," řekl náměstek ministryně školství Stanislav Štech. Podle ministryně školství Kateřiny Valachové (ČSSD) je poptávka rodičů po soukromých školách výsledkem dlouhodobého přehlížení problémů škol a jejich nedostatečné podpory.

Na nebezpečí plíživé privatizace školství už minulý týden upozornil bývalý ministr školství Ondřej Liška na konferenci Aspen Institutu Kam kráčíš, Česko. "Bohatší lidé začínají svým dětem platit lepší školy. Jsme svědky toho, že veřejné školství de facto mizí," varoval Liška. Podle něj by škola měla více propojovat klasické vzdělávání se zájmovým.

"Přeji si, aby základní školy mohly rozvíjet děti i ve volnočasových aktivitách. Mají kvalifikované a zkušené pedagogy, ale nemají prostředky na to, aby zájmové kroužky pro děti otevřely. To musíme zajistit. Pokud bude mít rodič dostatek příležitostí rozvíjet dítě v dostupné síti veřejných škol, nebude muset hledat alternativy," míní Valachová.

Proděkan Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně Tomáš Janík upozornil na to, že v současné době jdou proti sobě dva trendy. Jednak snaha udělat z učitelů co největší profesionály a neustále zlepšovat jejich vzdělání. A pak druhá, která říká, že učitelé nepotřebují vzdělání na pedagogických fakultách či v programech připravujících učitele, pokud mají přirozený talent pracovat s dětmi.

"Tento trend přiživují především rychle vznikající soukromé školy, které nabízejí takzvané alternativní vzdělání. Učitel už v nich není potřeba, místo něj je kouč nebo průvodce," míní Janík. Tyto školy pak podle něj přiživují kritiku a veřejnosti vštěpují dojem, že akční a inovativní učitelé jsou jen v soukromém a alternativním školství. A že na veřejných školách zůstávají jen ti nezábavní a neinovativní.