Dvě stovky taxikářů blokovaly letos v únoru osm hodin magistrálu u hlavního nádraží. Chtěli, aby magistrát zakročil proti službě Uber.
Dvě stovky taxikářů blokovaly letos v únoru osm hodin magistrálu u hlavního nádraží. Chtěli, aby magistrát zakročil proti službě Uber.
autor: HN – Lukáš Bíba

Pražský magistrát bude i nadále kontrolovat a pokutovat řidiče, kteří jezdí s pomocí aplikace Uber. A to i přes rozhodnutí Městského soudu v Praze, který minulý týden v precedentním případě řekl, že používání aplikace Uber není v rozporu se zákonem. A zrušil pokutu 15 tisíc korun, již magistrát udělil sedmadvacetiletému řidiči z Prahy.

"Prováděné kontroly jsou v souladu s příslušnými zákony," uvedl mluvčí magistrátu Vít Hofman. Podle něj podá magistrát kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.

Pražský magistrát podle mluvčího letos udělal 48 kontrol a ve všech padla pokuta. "Pravomocně uložené pokuty byly uhrazeny," dodal. A jak HN zjistily, k soudu se obrátili nejméně další dva řidiči. Kdy jejich žaloby projedná, ale není jasné.

Metodika ministerstva

Hlavní město se zaštiťuje tím, že se musí řídit metodikou ministerstva dopravy, která tvrdí, že řidiči jezdící pro Uber musí mít oprávnění řidiče taxislužby.

"Máme za to, že přepravy zprostředkovávané společností Uber do definice taxislužby spadají, a proto při nich mají být dodržovány právní předpisy stanovené pro tento druh podnikání," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Samotný rozsudek však nechce komentovat, protože jej dosud na ministerstvu neviděli. "Vítáme, pokud se právně vyjasní, jak by měly být aktivity společnosti Uber regulované," podotkl pouze.

Magistrát řidiče kontroloval loni v lednu − a to poté, co si dva jeho zaměstnanci objednali jízdu z Václavského náměstí do pražské Krče. Ten kontrolorům za devítikilometrovou jízdu naúčtoval 156 korun, oni mu zase v přestupkovém řízení udělili pokutu 15 tisíc korun a roční zákaz činnosti, protože neměl platnou licenci k provozování taxislužby.

Řidič se však obrátil na soud s tím, že nejde o taxislužbu, ale sdílení dopravy − a to není žádným zákonem omezeno.

A soud to uznal. "Sdílená přeprava realizovaná prostřednictvím softwarové aplikace UberPop nebyla zákonným způsobem omezena," uvedla soudkyně Jana Jurečková, podle níž tak řidič nemohl poznat, že jeho jednání může být považováno za protizákonné. "Správní úřad porušil zásadu zákonnosti a předvídatelnosti," dodala.

Ministerstvo dopravy již chystá novelu silničního zákona, v níž po domluvě s magistrátem ještě upravilo pravidla pro taxislužbu. "Nyní je na vládě a doufáme, že bude přijata v první polovině příštího roku," řekl Neřold.

Chystaná novela nově stanoví povinnost zprostředkovatele zajistit, že dopravu provede řidič, který má oprávnění taxislužby. "Pokuta za porušení těchto povinností je navršena na 500 tisíc korun," uvedl Neřold s tím, že toto ustanovení bude ale pro všechny zprostředkovatele a Uber primárně neřeší.

Tápe i Evropa

Pravda je, že s Uberem a tím, zda jej považovat za taxislužbu, nebo ne, si nevědí rady ani jinde v Evropě. A několik soudů v zemích EU, které spory okolo Uberu řeší, se již proto obrátilo na Soudní dvůr EU v Lucemburku s otázkou, jak jej mají posuzovat.

Barcelonský soud se ve sporu tamní asociace taxikářů s Uberem ptá, zda se má Uber považovat za služby v dopravě, kde platí přísnější omezení, nebo za elektronickou zprostředkovací službu či služby informační společnosti, kde se musí uplatnit zásada volného pohybu služeb. A bruselský soud, jenž řeší pro změnu žalobu Uberu na Radio Taxi Brusell, se v Lucemburku zase dotázal, zda lze pojem taxislužba použít i na soukromé řidiče, kteří nabízejí svoje služby jako "sdílenou dopravu".

Obě žádosti o zodpovězení předběžných otázek dorazily do Lucemburku v druhé polovině loňského roku a Soudní dvůr EU ani o jedné dosud nerozhodl.

Autoři: Marek Pokorný