Necelé čtyři měsíce před zahájením elektronické evidence tržeb stále není jasné, na koho nová povinnost spadne už v první vlně, která začíná 1. prosince. Ministerstvo financí teprve chystá seznam, kde jednotlivé kategorie sepíše.

Zákon sice říká, že EET se bude týkat poskytovatelů ubytovacích služeb, dále pak stravování a pohostinství. Teď se ale ukazuje, že do kategorie hotelů a restaurací spadnou i podnikatelé, kteří o své povinnosti zajistit si během následujících měsíců tablet nebo počítač se systémem elektronického odesílání stvrzenek nemají tušení.

Podle zákona sem totiž spadají všichni, kdo nabízejí za hotové peníze pohoštění nebo nápoje například v autobusech nebo ve vlacích. "Tak to jsme zatím neslyšeli a ani na to nejsme připraveni, že bychom měli od 1. prosince zavést elektronickou evidenci tržeb v našich vozech," řekla Jitka Adámková z Autodopravy Adámek.

Kdy startuje eet

První fáze

Začíná 1. prosince letošního roku a spadají sem poskytovatelé ubytování, pohostinství a další poskytovatelé stravovacích služeb. Týká se i prodeje občerstvení ve vlacích nebo autobusech.

Druhá fáze

Platí od března příštího roku. Vztahuje se na všechny maloobchody a velkoobchody, tedy jak supermarkety, tak třeba malé vesnické provozovny.

Třetí fáze

Začíná v březnu 2018. Zapojí se do ní podnikatelé provozující všechny ostatní činnosti, jako jsou svobodná povolání, lékaři, právníci, účetní, dopravci či zemědělci, s výjimkou činností, které jsou zařazeny do čtvrté fáze.

Čtvrtá fáze

Platí od června roku 2018. Platí pro vybraná řemesla a výrobní činnosti, jako jsou kadeřnice, masérky, elektrikáři, instalatéři nebo výrobci oděvů či kosmetiky.

Na rozdíl od podobných drobných dopravců jsou velké společnosti informovány lépe. "Kávu dáváme zdarma, drobný prodej dalšího občerstvení evidujeme i dnes, včetně té kávy zdarma. Pro nás to bude proto znamenat pouze úpravu systému na odesílání účtenek," uvedl mluvčí přepravní společnosti Student Agency Aleš Ondrůj.

Povinné stvrzenky budou dostávat také lidé, kteří si chtějí dát kávu nebo čaj v rychlících Českých drah. Službu provozuje společnost JLV, její obchodní a marketingový ředitel Jan Valeš říká, že elektronická zařízení na tisk stvrzenek mají jejich prodejci už dnes. "Jsme připraveni, a dokonce EET i vítáme, protože pro nás se nic nemění, stvrzenky tiskneme už dnes," uvedl. Doplnil, že se na ně bude vztahovat pouze výjimka o odesílání stvrzenek do pěti dnů, vzhledem k tomu, že na celém území Česka  není stejné internetové připojení.

Do kategorie poskytovatelů pohostinských služeb však nespadají kromě samotných hospod a barů jen dopravci. Podle Michala Wantuloka ze společnosti Dotykačka, která vyvíjí systémy pro EET, je modelovým případem kadeřnice. "Zvláštní pozornost by EET měly věnovat kadeřnice, které svým zákazníkům účtují nápoje či drobné občerstvení. Jde o gastronomické služby a ty budou muset být elektronicky evidovány již od 1. prosince, i když jde jen o doplňkovou činnost," uvedl Wantulok.

Takových případů však bude minimum, jak ukázal průzkum Hospodářských novin mezi desítkami kadeřnických salonů. Žádný z nich neúčtuje pohoštění zvlášť. "Kávu či jiné občerstvení máme v ceně," zněla svorná odpověď.

"U kadeřnice je to skutečně tak, že pokud kafe zahrne jako bezplatný bonus do ceny za péči o účes zákazníka, EET se na to nevztahuje. Káva je zdarma čili z ní není žádná tržba. Kde není tržba, není ani evidence," dodal Wantulok.

Evidence tržeb se však bude týkat například cukráren, fitcenter nebo wellness studií, kde se prodává drobné občerstvení. Konečný seznam všech kategorií, které od 1. prosince odstartují povinný tisk účtenek a jejich okamžité odesílání na ministerstvo financí, však stále není jasný. "Ministerstvo financí a finanční správa upřesní metodiku zatřídění doplňkových činností. Bude zveřejněna v průběhu srpna, závěry jsou zatím předčasné," uvedla náměstkyně ministra Alena Schillerová.

Některé podniky dokonce budou povinny evidovat tržby jen u části své nabídky. Příkladem jsou hotely, kdy ubytovací služby spadají do první fáze, která startuje v prosinci, ale třeba prodej pohledů nebo suvenýrů až od března příštího roku. A pokud poskytují masáže, bude se na tuto službu vztahovat povinnost evidence až od června 2018.

Související