jarvis_57979b02498e838024195d9d.jpeg
Nebojte se ozvat. V případě, že vám cestovní kancelář slibuje zdarma lehátka, ale na vás nezbudou, máte nárok na slevu.
autor: Shutterstock

Předloni v létě byl Marek Šnaid s manželkou a dvěma dětmi na dovolené v Tunisku. Místo pobytu si vybral v katalogu CK Fischer. Ke koupi zájezdu ho přesvědčilo především to, že nabízela prostornější "rodinný" pokoj.

Jenže na místě zjistil, že dostal pouze "standardní" pokoj se dvěma přistýlkami. "Když jsem žádal pokoj, který jsem měl podle smlouvy dostat, chtěl ode mě hotel příplatek 50 eur denně," popisuje Šnaid počátek sporu s cestovní kanceláří.

Ten nakonec skončil u soudu, který dal Šnaidovi letos za pravdu: CK Fischer mu musela vrátit 15 tisíc korun. A to jako rozdíl ceny mezi poskytnutým a slibovaným ubytováním - 50 eur za každý z jedenácti dnů dovolené.

"Soud má za jednoznačně zjištěné, že poskytnuté služby neodpovídaly službám sjednaným ve smlouvě," stojí ve verdiktu Obvodního soudu pro Prahu 4.

Jaké je odškodnění

Hotel nižší kategorie – až 25 %
Pokoj s více lůžky – 20 až 30 %
Není balkon – 5 až 10 %
Chybí výhled na moře – až 10 %
Nefunguje WC – 15 %
Chybí klimatizace – 10 až 20 %
Nedostatečný úklid – až 20 %
Hluk ve dne – 5 až 25 %
Hluk v noci – 10 až 40 %
Pramen: Frankfurtská tabulka slev Evropského spotřebitelského centra

Kdy soudy uznaly zkaženou radost z dovolené

Vědec měl mít wi-fi v pokoji, ta byla ale společná v 300 metrů vzdáleném stanu.

Rodiče neměli soukromí, protože s nimi byly děti na pokoji.

Rodina na fakultativním výletě dostala zkažené jídlo, skončila v nemocnici.

Mluvčí CK Fischer Jan Bezděk tvrdí, že případ pana Šnaida byl ojedinělý. "Před soudem skončí do deseti případů ročně. S většinou se navíc dohodneme mimosoudně," říká Bezděk.

Jeho cestovní kancelář, která patří mezi největší v zemi, vyveze ročně okolo tří set tisíc klientů a jen necelé procento z nich podá reklamaci.

"Jako oprávněných jsme jich vyhodnotili 10 až 15 procent a v takovém případě jsme se dohodli na kompenzaci," dodává.

Do sporu šel Šnaid i s vědomím, že v případě neúspěchu bude muset hradit cestovní kanceláři zhruba osm tisíc korun za služby jejího advokáta. "Předpokládám, že právě na to spoléhají, že to člověka odradí," myslí si Šnaid a uvádí případ kamaráda, jenž měl zaplacený stejný pokoj −
a také dostal horší.

"Nakonec to vzdal a písemnou reklamaci nepodával," dodává Marek Šnaid. A podobnou "odrazovací" taktiku některých cestovních kanceláří připouští i mluvčí Asociace cestovních kanceláří Jan Papež. "Vyžaduje to určitou urputnost. Znamená to najmout si právníka a sepsat žalobu a čekat. Přitom jsou to většinou relativně malé částky," dodává Papež.

Počty lidí, kteří jdou kvůli dovolené do sporu s cestovní kanceláří, se ale poslední dobou zvyšují. Souhrnná čísla sice nikdo neeviduje, nicméně Obvodní soud pro Prahu 1 (v jeho obvodu sídlí dvě ze tří největších cestovních kanceláří) jich v roce 2014 řešil 53, loni už o 30 více. V polovině letošního roku jich bylo sice "jen" 43, ale toto číslo do konce roku zřejmě překoná hranici 100. "Nejvíc žalob přijde ve druhé polovině roku po dovolených," vysvětluje místopředsedkyně soudu Alena Novotná.

Podle ní se lidé už naučili soudit a také většinou uspějí. "Zpočátku byly žaloby málo určité, ale lidé se naučili číst v katalozích a bránit se, když jsou rozpory," říká a jako příklad uvádí situaci, kdy cestovní kancelář slibuje lehátka a slunečníky zdarma či to, že pláž u hotelu
patří k nejkvalitnějším.

"Jenže ta pláž je jiného hotelu a lehátek je tak málo, že buď k nim musíte utíkat v šest ráno, nebo si je zaplatit," popisuje.

Nejčastější spory − a prakticky vždy úspěšné − jsou změny ubytování. "Tam je jednoznačná náhrada za den ztracený stěhováním," říká Novotná. Mezi další patří také vzdálenost pláže od moře, to, jaký má pokoj výhled, či kvalita stravy.

Soudy při odškodňování vycházejí z tabulek kvality, které říkají, jaká sleva za co náleží.

Třeba přislíbený − a nesplněný − výhled na moře má cenu až deset procent, stejně jako chybějící výtah či sprcha. "Většinou se do toho vejdeme, protože ty tabulky celkem komplexně postihují problematiku, se kterou se setkáváme," dodává Novotná.

A začíná se prosazovat i nový trend: odškodnění ztráty radosti z dovolené, které přinesl nový občanský zákoník.

Autoři: Marek Pokorný