Kvůli dětem chtějí poslanci omezit reklamu na alkohol anebo denní spoty s prášky na potenci.
Kvůli dětem chtějí poslanci omezit reklamu na alkohol anebo denní spoty s prášky na potenci.
autor: Miloš Gašparec

Pět minut před začátkem a stejnou dobu po skončení pořadu pro děti by v budoucnu mohla být úplně zakázaná reklama na alkohol v televizi a rádiu. Počítá s tím novela vysílacího zákona, která míří na vládu. Pravidla by se navíc měla vztahovat na všechna obchodní sdělení, tedy i teleshopping, sponzorování anebo product placement.

Reklama na alkohol je omezena už dnes, ale zejména z hlediska obsahu. Za zákona nesmí být zaměřena na osoby mladší 18 let a dále je například zakázáno, aby spoty vybízely k nestřídmému užívání nebo tvrdily, že nápoj má povzbuzující, uklidňující, nebo dokonce léčebný účinek. Pokud jde o zařazování takové reklamy v rámci vysílání, žádná omezení neexistují. Je tak zcela na provozovateli, zda a před jaký pořad upoutávku umístí. Stejně tak není regulováno ani vysílání v průběhu dne, takže dnes je možné vysílat ji v kterýkoliv čas.

To má nyní změnit novela zákona, která chce reklamu na alkoholické nápoje úplně zakázat před pořady pro děti, čímž se myslí vysílání v televizi i rádiu určené divákům do 12 let. "Vedle filmů, pohádkových příběhů a děl dramatického charakteru to mohou být nejen pořady edukační, zábavní, soutěžní, dokumentární, estrádní, ale například i pořady zpravodajské," stojí v důvodové zprávě k novele. Věková hranice vychází z odborných studií, kdy tvůrci zákona uvádí, že teprve kolem věku 12 let si dítě zcela uvědomuje účel a smysl reklamy. Navrhované omezení by se týkalo jak spotů na lihoviny a destiláty, tak i reklam na víno a pivo.

Televize jsou proti

Výrobci alkoholu připravovaná opatření vítají, už teď se totiž většina z nich snaží své výrobky před dětskými pořady či po nich nepropagovat. "Dlouhodobě nabádáme všechny hráče v našem oboru, aby se chovali odpovědně, a to i nad rámec platných zákonů," říká Martina Ferencová z Českého svazu pivovarů a sladoven. Ten navíc před víc než deseti lety přijal etický kodex, který zakazuje vysílat reklamu na pivo u dětských pořadů. "Ke kodexu se od počátku jeho existence hlásíme. Zpřísnění regulace v tomto ohledu nám tedy nepřinese žádné omezení," řekla Jana Vinklářová z Pivovarů Staropramen.

Asociace televizních organizací změny označuje za výsledek "legislativního kutilství" úředníků Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Upozorňuje totiž na možné lehké a nezaviněné porušení pravidel v rámci jiných než čistě televizních kanálů. "Představte si například situaci, že otevřete internet, dole poběží ikona s televizním programem, kde pět minut před začátkem dětského pořadu bude končit sportovní přenos, který nebude moci být sponzorován výrobcem piva. Ale na zbytku počítačové obrazovky uvidíte bez omezení sponzory nebo reklamu na alkoholické nápoje," řekla Vlasta Roškotová z asociace s tím, že se jedná o nesystémové a nepromyšlené znevýhodnění klasického vysílání oproti on-line médiím. "S ohledem na nové platformy, které poskytují obdobné služby jako provozovatelé vysílání, je novela diskriminační vůči tradičním médiím," dodává Roškotová.

Upřesní se i zákaz politické reklamy

Kromě spotů na alkohol se novela věnuje také politické reklamě, kterou se myslí obchodní sdělení kandidátů na poslance, senátory, prezidenta republiky nebo členy zastupitelstva. Ta je v Česku zakázaná už od roku 1991, praxe ale ukázala, že není jasné, co vše může být za politické obchodní sdělení považováno. V zákoně totiž chybí definice. Novela proto jasně říká, že politickou reklamou je kromě sdělení, které propaguje stranu nebo politika, také upoutávka, která má podpořit jejich pozitivní obraz nebo zvýšit šance na úspěch ve volbách. Stejně tak má být zakázána reklama, která by ovlivňovala politické postoje, chování nebo motivaci občanů jako voličů. "Rovnost šancí v politické soutěži by totiž měla být dána bez ohledu na ekonomické zázemí soutěžících subjektů," stojí v důvodové zprávě k novele. "Zákon je v současném znění výkladově nejednoznačný," řekla Simona Cigánková z ministerstva kultury.

Podnětem k upřesnění politické reklamy byla mimo jiné kampaň na Vodňanské kuře před parlamentními volbami, ve které se objevil vlastník společnosti a lídr hnutí ANO 2011 Andrej Babiš. Podle náměstkyně ministra kultury Kateřiny Kalistové je navíc možné očekávat, že by se porušení mohlo objevovat ve více případech, a to v ještě kreativnějších způsobech.

Poslanecká novela proti cigaretám

Poslanci navíc minulý týden schválili změny v zákoně o potravinách a tabákových výrobcích, které velmi výrazně zasáhnou do reklamního prostoru. Novela zajistí, aby byly od 20. května krabičky cigaret opatřeny odstrašujícími obrázky, například orgánů postižených rakovinou. Zakázány mají být také cigarety s příchutí. Změny v zákoně prosadil ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL). Slibuje si od nich zvýšení ochrany zdraví spotřebitele a zlepšení jeho informovanosti.

Lidovecký poslanec Petr Kudela pak prosadil ještě pozměňovací návrh, který zakazuje v televizním vysílání mezi šestou ranní a desátou večerní obchodní sdělení týkající se erotických služeb, erotických výrobků a humánních léčivých přípravků nebo doplňků stravy na podporu sexuální výkonnosti. "Tato doba se obecně považuje za dobu hájení dětí a mládeže před nežádoucím a mravy ohrožujícím působením médií," psal v důvodové zprávě Kudela. Opatření se nejvíc dotkne reklam na přípravky na podporu erekce, které tradičně sponzorují například sportovní utkání.

Článek vyšel v časopise Ekonom 31. března 2016.