Původně měli OSVČ začít s podáváním formulářů elektronicky již v letošním roce, ČSSZ však odložila tuto povinnost na 1. leden 2014. Nyní kvůli nepřipravenosti podnikatelů znovu rozhodla o ročním odkladu.

„Zejména malí živnostníci, kteří jsou věčně v terénu, nemusí být v současné době na elektronickou komunikaci s Českou správou sociálního zabezpečení připraveni. Rozumím tedy tomu, že řada z nich dnes volá po odložení či dokonce zrušení této zákonné povinnosti. Pro případné zrušení by se ale musel měnit zákon, což v současné době není reálné. Proto ČSSZ zvolila možnost zákonné výjimky,“ uvedl ministr práce a sociálních věcí František Koníček.

Povinnost se bude týkat zákonem předepsaných tiskopisů, které OSVČ posílají ČSSZ. Konkrétně jde o přehled o příjmech a výdajích, oznámení o zahájení činnosti nebo přihlášky k účasti na důchodovém a nemocenském pojištění.

Nedávno také došlo k odložení povinnosti elektronické komunikace pro lékaře, a to dokonce o dva roky. Od příštího roku tak bude tato povinnost platit jen pro zaměstnavatele.