MARTIN VYCHOPEŇ

PŘEDSEDA ČESKÉ ADVOKÁTNÍ KOMORY

Právo v roce 2013, stejně jako v předchozích letech, bude neustále novelizováno, především z důvodu nutné úpravy celé řady norem v souvislosti s očekávanou účinností nového občanského zákoníku. Všichni právníci budou mít plné ruce práce, budou muset věnovat mnoho času individuální odborné přípravě.

Zmíněnými novelizacemi se však také prohloubí již tak hluboké právní bezvědomí a laici se utvrdí v názoru, že jde o další hrátky právníků za účelem zvyšování jejich zisků. Bude především na nás, abychom se snažili tento názor zvrátit, a to nepůjde jinak než neustálou a efektivní právní osvětou.

Do práva trestního významně zasáhla prezidentská amnestie, která vyvolala negativní ohlasy veřejnosti a stala se záležitostí politickou. Lze proto předpokládat diskuse nad změnou Ústavy. Zmínil-li jsem Ústavu, nemohu nezmínit Ústavní soud - v letošním roce dojde ke změnám v jeho obsazení, což bude nepochybně velmi intenzivně sledováno nejen veřejností právnickou.

Máme za sebou také pětileté zkušenosti s aplikací insolvenčního zákona. Ten se díky nepříznivému ekonomickému vývoji a nově zavedenému institutu oddlužení stal velmi používaným právním předpisem. V praxi vyvstala celá řada nejasností a připravuje se rozsáhlejší novelizace tohoto předpisu, která vychází z poznatků praxe a reaguje na její požadavky.

Doufám, že se bude zlepšovat tzv. elektronizace justice - jen se nesmí zapomínat, že jde jen o způsob přenosu informací, nikoliv o spravedlnost samu. Je velmi potřebné, aby pokročily práce na další elektronizaci soudních spisů a dálkovém přístupu k nim.

A pokud jde o advokacii, pak rok 2013 je rokem konání sněmu advokacie. Sněm advokacie je jejím nejvyšším orgánem, koná se jednou za čtyři roky a vždy přinese jak změny personální, tak změny stavovských předpisů.

Nudit se nebudeme.

 

LENKA BRADÁČOVÁ

PREZIDENTKA UNIE STÁTNÍCH ZÁSTUPCŮ

Právo v roce 2013 nebude nejspíše jiné než v roce předchozím. A jak by také mohlo být. Nebudou totiž jiní ti, kdož mají na jeho podobu zásadní vliv. Ať jsou to persony právně vzdělané a právo aplikují každodenně jako hlavní náplň svého povolání či se pohybují v roli zákonodárce a udělují psanému slovu sílu zákona či jsou jeho "pouhými" adresáty, aniž by jeho kvalitu mohly jakkoli ovlivnit. A potom se při současném stavu práva ptejme, zda není na čase, abychom byli "jiní". Byli odpovědní. Nikdo další nenese za stav práva tak vysokou odpovědnost jako právníci a je bezpochyby jejich povinností bránit tomu, aby právo nebylo přijímáno překotně, nesystémově, nesrozumitelně a bezúčelně.

Rok 2013 bude mimo jiné i rokem nové podoby zákona o státním zastupitelství. Snad. Jeho osud budou mít ve svých rukách především zákonodárci, kteří svým hlasováním mohou ovlivnit podobu veřejné žaloby v této zemi na další, dovoluji si odhadnout, desítky let. V České republice se v minulosti již opakovaně ukázalo, že téměř každá zásadní změna budí rozpaky, vlnu pochybností a strachu, co špatného a zneužitelného může přinést. Onen strach je však často doprovázen neznalostí a zálibou ve stereotypu. Předloha zákona o státním zastupitelství s sebou přináší tři okruhy skutečných změn. Za onu zásadní považuji úpravu základních vztahů v soustavě státního zastupitelství označovanou jako dohledová oprávnění a povinnosti a s tím úzce spojenou změnu počtu jejích stupňů. Za významný je rovněž možno považovat nový návrh zavedení praxe při výběru, jmenování a odvolávaní vedoucích státních zástupců na dobu určitou a stanovení jasných podmínek pro možné odvolání nejvyššího státního zástupce jakožto hlavy celého systému. Jak minulost, tak současnost jasně ukazují, jak významný je výběr takové osoby a jak ještě významnější je stanovení transparentních a předvídatelných podmínek pro jeho možné odvolání. V neposlední řadě představuje velmi diskutovanou část předlohy vznik specializovaného útvaru začleněného do soustavy státního zastupitelství, který je pracovně označován jako úřad pro stíhání či potírání korupce.

Pokud dá vláda návrhu zelenou a předloží jej zákonodárnému sboru, budu s napjetím sledovat jeho další osud a především kvalitu diskusí nad jeho zněním a budoucí podobou. Chci věřit tomu, že nezaznějí stejné výroky jako v listopadu roku 1999, kdy tehdejší ministr spravedlnosti Otakar Motejl předkládal do prvního čtení Poslanecké sněmovně návrh zákona o státním zastupitelství, který byl mimochodem velmi podobný tomu současnému. Návrh to byl tehdy moderní, odpovídající evropským doporučením, který si již tehdy uvědomoval úskalí staré úpravy a snažil se odstranit nedostatky, které se v pozdějších letech ukázaly jako zásadní a i v důsledku nich spadla důvěra veřejnosti v orgán veřejné žaloby téměř na samé dno. Stejně jako Otakar Motejl tak předkladatelé změn v roce 2013, téměř po 14 letech, argumentují obdobně, a to zájmem na zlepšení organizace a fungování státního zastupitelství jako celku i jednotlivých jeho stupňů a orgánů. Toto veškeré úsilí má směřovat především k tomu, aby při stanovení odpovídající míry nezávislosti a odpovědnosti státního zastupitelství a státních zástupců byla naplněna podmínka jeho řádného fungování v podobě nestrannosti. Doktor Motejl tehdy v boji s často diletantskými argumenty neuspěl. Současnost a právo v roce 2013 mají však oproti tehdejšímu stavu značnou výhodu. Doba minulá potvrdila odhad tehdejšího ministra, že ne vše funguje ve státním zastupitelství, jak by mělo, a že některé pojistky např. v podobě zákonem vymezených důvodů pro odvolání nejvyššího státního zástupce nejsou projevem ideologie, jak tehdy nepochopitelně zaznívalo, ale pojistkou systému proti nepatřičné vstřícnosti nejvyššího státního zástupce k těm, kteří bez pravidel rozhodují o jeho osudu.

A právo v roce 2013? I přesto, že řada figur je stejných jako před čtrnácti lety, může být právo v podobě zákona o státním zastupitelství úplně jiné. Můžeme být odpovědní.

 

MARIE BREJCHOVÁ

PREZIDENTA UNIE PODNIKOVÝCH PRÁVNÍKŮ

Název této krátké úvahy reaguje na poněkud překotný vývoj tvorby práva, kterého jsme byli svědky v roce 2012.

Pokud se zeptáte podnikového právníka na právo v roce 2013, bude jeho odpověď s největší pravděpodobností souviset s rekodifikací soukromého práva. A protože právě rekodifikace a očekávaná navazující právní úprava jsou skutečně největším tématem příštích let, Unie podnikových právníků ČR připravovala zejména pro své členy a ostatní podnikové právníky už v předešlém roce, a dokonce ještě před přijetím nového občanského zákoníku a zákona o obchodních korporacích vzdělávání zaměřené na tuto oblast. Zájem o téma narůstá, neboť nestačí již jen studium nových právních textů, ale podnikoví právníci připravuji pro své zaměstnavatele vlastními silami nebo za externí podpory úpravu dokumentů, smluv a školení zaměstnanců k vyjednávání a uzavírání smluv. Je velmi náročné v průběhu běžné denní aplikace práva seznamovat se s novými právními instituty, vytvořit si názor na jejich dopad na podnikání konkrétního zaměstnavatele a přenést je do jeho praxe.

Rekodifikaci v tomto roce završí přijetí doprovodných zákonů, které budou rozvíjet nové právní instituty. Ačkoli do účinnosti nové právní úpravy zbývá téměř celý rok, bude zajímavé sledovat, jak se legislativní proces vypořádá s postupujícím časem. Věřím, že se nebude opakovat situace před koncem roku, kdy jsme všichni napjatě čekali, jaké daňové předpisy budou účinné od prvního ledna a podnikatelé měli od rozeslání příslušné částky Sbírky zákonů na přestavení svých ceníků celkem pět, z toho celé tři pracovní dny včetně Silvestra.

Pokud se zamyslím obecně nad právem v roce 2013, pak doufám ve zvýšení kvality výsledků zákonodárného procesu. Bylo by příjemné přicházet do styku jen s předpisy, které byly připravené v atmosféře klidu a profesionálního posouzení jejich dopadů. Věřím, že odborníkům bude při jejich práci tato atmosféra dopřána.

Právo v tomto roce bude jako vždy pod vlivem rozhodování soudů. V této souvislosti vidím jako významné obsazení Ústavního soudu, kde očekáváme jmenování nových soudců.

Přeji všem právníkům, aby nám rok 2013 přinesl stabilitu a klid na práci. -

 

Foto mimo popsaného archiv autorů a institucí

Související