HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČR (PETR KUŽEL, PREZIDENT)

1) Vláda problematice snižování administrativní zátěže a odstraňování zbytečné byrokratické zátěže věnuje velkou pozornost a navrhovaná opatření, která mají být realizována do roku 2014, podnikatelům ulehčí jejich práci. Je ale nutné eliminovat zátěž pocházející z evropské legislativy, která v současné době tvoří již více než polovinu všech povinností stanovených podnikatelům.

2) Letošní lednové prohlášení předsedy vlády Petra Nečase a ministra průmyslu a obchodu Martina Kuby o plánu snižování administrativní zátěže a byrokracie některé naše požadavky na snížení administrativy obsahuje, proto jsme ho přivítali jako správný a potřebný krok. Vítáme například stanovení pouze dvou dat účinnosti právních předpisů v roce, které již dříve Hospodářská komora ČR navrhovala. Již delší dobu také navrhujeme, aby se DPH odváděla až po zaplacení faktury, a ne z virtuálních peněz. Podporujeme tedy, aby ČR při transpozici směrnice EU o elektronické fakturaci umožnila od roku 2013 malým a středním podnikům odvádět DPH až po zaplacení přijatých faktur. Přejeme si, aby takový režim odvodu DPH platil pro všechny firmy.

Pro další snižování byrokracie a zbytečné administrativní zátěže je důležitý eGovernment. Širší elektronizace státní správy přinese efekt jak podnikatelům, tak i samotné státní správě.

3) Plán snížit do roku 2014 o 30 % zbytečnou administrativu samozřejmě vítáme, vždyť deklarované snížení nákladů na administrativu o 22 miliard korun určitě není zanedbatelné. Ohlášené záměry a plán jejich realizace vítáme a podporujeme.

ČESKÁ SPOŘITELNA (HELENA MATUSZNÁ, TISKOVÁ MLUVČÍ)

1) Pro fungování celého systému jsou určité administrativní povinnosti nezbytné. Z pravidelně zveřejňovaných výsledků mezinárodního srovnávání v této věci vyplývá, že v České republice existuje prostor pro snížení administrativní zátěže podnikatelů. S tímto názorem souhlasíme.

2) Vývoj legislativy by měl odrážet vývoj ve společnosti, takže například nový občanský zákoník by měl občanům i podnikatelům přinést více smluvní volnosti. Zjednodušení a zpřehlednění právního řádu bychom přivítali než u konkrétních předpisů spíše v celých oblastech, např. daňové, nebo regulaci finančních služeb.

3) Jakékoliv změny k lepšímu vítáme a doufáme, že jich současná vláda přinese co nejvíce.

 

 

TMOBILE ČR (MIROSLAV UŘIČAŘ, ŘEDITEL PRÁVNÍHO A REGULAČNÍHO ÚTVARU)

1) Bohužel, čím dál víc. Čerstvým příkladem z poslední doby je například aktuální vládní návrh novely zákona č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití. Návrh novely sice formálně zákon o významné tržní síle zrušuje (pozn. jde o právnický terminus technicus, taky jsme se divili ;-)), ve skutečnosti však fakticky jeho aplikaci dosud omezenou na prodej zemědělských a potravinářských produktů bez bližšího zdůvodnění rozšiřuje na veškerá odvětví ekonomiky ČR. Zmíněný zákon totiž novela vkládá do zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže, a to dokonce ve výrazně širší verzi. Zvyšuje se sice hranice obratu, při kterém na podnikatele tato regulace dopadá, ale současně odpadá dosavadní omezení pouze na sektor prodeje zemědělských a potravinářských produktů. Pokud novela v navržené podobě projde, bude se vztahovat zcela neomezeně na prodej veškerých produktů a potenciálně i služeb. Omezení jen na produkty je totiž, stejně jako výše obratu, založeno na vyvratitelné domněnce.

Aby toho nebylo málo, tato novela současně zcela zásadním způsobem rozšiřuje stávající zákon č. 526/1990 Sb., o cenách. Namísto očekávaného (a logického) sjednocení soutěžněprávního rozhodování u jediného orgánu, Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, novela naopak významně posiluje pravomoci finančních úřadů v soutěžní oblasti - měly by posuzovat "významnější hospodářské postavení". Zda k tomu jsou odborně vybaveny a zda by to nevedlo k roztříštění rozhodovací praxe, nechť si zodpoví každý sám. Faktickým důsledkem by však nepochybně byla paralelní existence tří (!) rozdílných regulací hospodářského postavení. Každý podnikatel by tak musel posuzovat: 1. zda se nenachází v dominantním postavení (platí již dnes), ale nově také 2. zda nedisponuje významnou tržní silou a 3. zda není ve "významnějším hospodářském postavení".

2) Nepochybně, celé řady. Obecně považuji za zcela nezbytné okamžitě zastavit současný trend vytváření kazuistických právních úprav, zvyšování celkové regulační zátěže (například viz odpověď na první otázku) a také rozdrobování pravomocí jednotlivých orgánů - věděli jste například, že podle zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, dnes nás, spotřebitele, kromě České obchodní inspekce chrání dalších 10 (!) orgánů? Jejich počet rok od roku narůstá, na úkor ČOI (vloni přibyl např. Český telekomunikační úřad pro oblast do té doby zajišťovanou ČOI).

3) Jak již myslím vyplývá z mých předchozích odpovědí, držím mu palce. Především ale pevně věřím, že nejde toliko o proklamovanou snahu, nýbrž o vážně míněný záměr, byť by po přečtení příkladů, které uvádím výše, člověk snadno mohl začít pochybovat.

FORD MOTOR COMPANY ČR (JAN LAUBE, GENERÁLNÍ ŘEDITEL)

1) Myslím, ze byrokracie zatěžuje všechny podnikatele, od drobných řemeslníků přes nás - importéry - až třeba k největším průmyslovým podnikům. Zjednodušení celého procesu, třeba jen v oblasti výběru daní, by všem velmi prospělo.

2) Určitě, nás zajímá bezpečnost a životní prostředí, v našem případě podporujeme aktivně změnu zákona o odpadech. Máme také zájem na omlazení aut v ČR a v tuto chvíli pracuje expertní skupina na tématu obnovy vozového parku v ČR. Rozhodně by prospěla změna legislativy v této oblasti, mělo by se zamezit dovozu ojetých aut starších 10 let. Jedná se zejména o zvýšení bezpečnosti na silnicích a ochranu životního prostředí.

3) Bohužel vláda má asi v tuto chvíli jiné priority, o zmíněné problematice se pouze mluví.

Související