Cestovní agentura Invia před dvěma lety zjistila, že když si zadá svůj název do některých internetových vyhledávačů, mezi odkazy se objeví na prvním místě konkurenční stránka dovolena.cz, kterou vlastní Student Agency Radima Jančury.

Někdo si podle všeho zadal název firmy jako placenou inzerci ve vyhledávačích, a odváděl tak její zákazníky ke konkurenci. Tuzemský lídr online prodeje zájezdů Invia proto zažádal o předběžné opatření, ve kterém by soud Student Agency přikázal, ať se podobných praktik zdrží. Soud obratem vyhověl.

O pár týdnů později se s podobnou žádostí na soud překvapivě obrátila i společnost Student Agency. Ta naopak přišla na to, že když někdo zadá do vyhledávače adresu studentagensy.cz (tedy zkomolený název firmy), tak jej to zase dovede přímo na stránky invia.cz. I v tomto případě soud vyhověl a tentokrát přikázal Invii, ať se podobné činnosti nadále zdrží.

Bylo by absurdní to dělat

V uplynulých dnech pak začal Městský soud v Praze řešit i samotnou podstatu sporu. Obě firmy překvapivě tvrdily, že se uvedeného jednání nedopustily. Ani jedna z nich však nedokázala vysvětlit, proč by někdo třetí něco takového dělal, když z toho měly prospěch právě ony dvě.

"Máme posudek, který jednoznačně prokazuje, že jsme se žádného nekalosoutěžního jednání dopustit nemohli," uvádí mluvčí společnosti Invia.cz Michal Tůma a upozorňuje na to, že žaloba ze strany Student Agency přišla jako druhá v pořadí, a může tak podle něj jít jen o účelový krok.

"Skutečným cílem jejich žaloby je nejspíš dohodnout smír tak, že se obě žaloby stáhnou," naznačuje. Jakékoliv další otázky ale již odmítl zodpovědět s poukazem na to, že případ řeší soud.

A nařčení odmítá i Student Agency. "Nesouhlasíme s obviňováním ze strany Invie, co se týče používání jakýchkoli nekalosoutěžních praktik," uvedl mluvčí firmy Aleš Ondrůj. Poukázal na to, že Student Agency svůj portál dovolena.cz spustila až několik let po konkurenci.

"Tím dovolena.cz narušila do té doby faktický monopol Invie a ta se začala fakticky chovat tak, že to dokonce připomínalo vstup RegioJetu na českou železnici," připomíná Ondrůj ostrý konkurenční boj mezi Student Agency a Českými drahami.

Nevíme, kolik klientů nepřišlo

I když se obě firmy obviňují z přetahování klientů, ani jedna nedokázala na dotaz soudkyně Zuzany Čížkové odpovědět, jaká tím vznikla škoda. Nedá se totiž zjistit, kolik lidí by si - nebýt nekalého odlákání - zakoupilo zájezd.

Nelze to prý zjistit ani opačně podle toho, kolik lidí například na stránky invia.cz dorazilo po přesměrování ze stránek studentagensy.cz, jak právě požadovala po svém konkurentovi sdělit Student Agency.

"Nedokážeme zjistit, kdo na nás z jakého serveru přišel, to je technicky nemožné," uvedl právní zástupce Invie Vilém Daněk.

Na dotaz soudu přitom obě strany připustily, že jsou ochotny ke smíru. Jen se prý na něm nejsou schopny samy dohodnout. Soudkyně Čížková proto rozhodla, že se mají obě firmy obrátit na mediátora, u něhož musí absolvovat nejméně jedno tříhodinové sezení.

"Nejlepší bude, když se na něm shodnete. Pokud ne, tak vám ho určím já," uvedla soudkyně a dala na to firmám deset dní. Protože se firmy ale ani na mediátorovi neshodly, v nejbližších dnech ho vybere sama.

Hvězda Světačka pohasla

Současný spor není prvním případem nekalého konkurenčního boje mezi oběma firmami. Už dříve svedly válku o pojem "Hvězda Světačka". Na rozdíl od výše zmíněných případů je jasné, kdo v něm hrál jakou roli.

Spor o Hvězdu Světačku vznikl brzy poté, co dovolena.cz vznikla. V polovině února 2011 Student Agency přišla s novou kampaní, jejímž ústředním motivem byla zcestovalá mořská hvězdice. "Přechytralá, všeho znalá Hvězda Světačka" měla podle Jančurovy společnosti dávat klientům tipy na nejlepší dovolené.

Jen pouhý týden poté, co s uvedenou kampaní Student Agency přišla, si Invia zaregistrovala webové adresy www.svetacka.cz a www.hvezdasvetacka.cz. A také si nechala zaregistrovat u Úřadu průmyslového vlastnictví stejnojmennou ochrannou známku. Pouhé dva dny poté, co si ji nahlásila sama Student Agency.

Výsledek? Student Agency svou reklamní kampaň s Hvězdou Světačkou ani pořádně nerozjela. Stránky www.hvezdasvetacka.cz a www.svetacka.cz, které má stále registrované Invia, obsahují pouze nápis "Světačka je stále na cestách, vraťte se brzy" doplněný smajlíkem.

Hledáte Foxtrot? Zkuste to s Inels!

Podobné spory ale soud neřeší jen v případě cestovních agentur. Před třemi lety se na něj obrátila firma Teco, která vyrábí technologie pro inteligentní domy.

Když si její ředitel Jiří Kovářík do vyhledávače seznam.cz dal názvy svých výrobků Tecomat a Foxtrot, které má firma patentované, nabídl mu internet výrobky konkurenční firmy Elko EP. "Hledáte Foxtrot? Zkuste to s Inels a mějte přehled, co se doma děje," napsal jim vyhledávač. Stejně dopadli, když zadali i druhý chráněný název Tecomat.

Elko EP se hájilo, že uvedenou inzerci prostřednictvím klíčových slov nezadalo. Seznam.cz navíc zpočátku odmítal sdělit, kdo tehdy proklikovou reklamu objednal - sdělil to až poté, co mu to soud nařídil. Přiznal, že to bylo právě Elko EP. Soud pak dal firmě Teco za pravdu a zakázal společnosti Elko EP v reklamě používat registrované názvy výrobků konkurence.

"Žalovaný je povinen zdržet se užívání označení Tecomat a Foxtrot jako klíčových slov v systémech placené optimalizace internetových vyhledávačů," nařídil soud, který firmě navíc přikázal zaplatit náklady řízení 32 tisíc korun.

Související