Advokát by se měl aktivně zajímat o podnikání klienta - ilustrační foto
Advokát by se měl aktivně zajímat o podnikání klienta - ilustrační foto
autor: Shutterstock

Dnešní doba je dynamická a rychlá a klade na advokáta nové nároky, staví před něj mnohem větší výzvy než dříve. Moderní klienti, podnikatelé, kteří rozvíjejí své firmy, u advokáta očekávají především dobrou orientaci v problémech již nejen čistě právních, ale také ekonomických, daňových, obchodních a (světe, div se) dokonce technických. Typický moderní klient se svým advokátem rád řeší strategická rozhodnutí, plánuje dlouhodobé záměry a vize a velmi ocení, když advokát dokáže jako mimo podnik stojící osoba dát kvalifikovanou právní radu.

Vezměme si konkrétní příklad. Klient přichází s vizí vybudovat si ve svém koncernu první vlastní nemovitost - výrobní závod, a to zrovna v České republice. Obrátí se na někoho, komu věří, s kým léta spolupracuje a kdo na rozdíl od něj zná české prostředí. Obrátí se na svého advokáta. Nastíní představu a očekává kreativní nápady a podněty, návrhy řešení. Advokát znalý trhu vytipuje vhodnou lokalitu, najde v ní volné pozemky, zjistí místní podmínky a předestře klientovi varianty umístění jeho nové firmy. Dojde na společný brainstorming a jeho výsledkem je rozhodnutí. Jdeme do toho.

Rödl & Partner

Mezinárodní poradenská kancelář Rödl & Partner se řadí k vedoucím poradenským společnostem na evropském trhu. Poskytuje služby ve všech oblastech podnikání; dovede propojit právní, daňové, auditorské, účetní a podnikové sféry poradenství. V České republice působí od roku 1991, v pobočkách v Praze a Brně. Poradenský servis zde poskytuje více než 320 poradců uvedených oborů. Rödl & Partner v České republice poskytuje poradenství v oblasti investic a nemovitostních projektů, zejména německy hovořící klientele. Poradenská kancelář je také držitelem ocenění Právnická firma roku v letech 2012 až 2015 v oboru daňového práva.

Poté se advokát vydává "do terénu", jedná s místní samosprávou a státními orgány o podmínkách investice, osloví vlastníky pozemků a samozřejmě sousedy v okolí. Pokud vše do sebe zapadá, vyjedná klientovi možnost koupit pozemek, najde schopného projektanta a stavebního inženýra (ideálně místního se znalostí prostředí) a začne budovat realizační tým.

Klient dostává pravidelně zprávy a návrhy k odsouhlasení a projekt se začíná rodit. Vznikne architektonická studie, z níž je později projekt, ten se projedná na řadě míst, opatří se mnoho razítek a lejster a jednoho dne je stavba povolena. Předtím se musí ještě zajistit financování, zde opět zasahuje advokát a doporučí prověřené bankovní domy, z nichž je vybrán financující partner. Protože se závod musí samozřejmě postavit, advokát spolu se svým týmem osloví místní stavební firmy odpovídající velikosti a kvality a zorganizuje tendr na dodavatele. Je vybrán a klientem schválen vítěz, advokát vyjedná smlouvu a jde se stavět. Tím to ale nekončí.

Advokát v průběhu výstavby spolu s realizačním týmem techniků dohlíží na to, aby vše běželo podle smlouvy, a zasahuje, když je třeba. Účastní se přejímky a kolaudace, pomůže klientovi zajistit přesun výroby do nové haly. Vše se podařilo, klient se stává spokojeným vlastníkem svého nového závodu a má pocit, že si vybral dobře. Advokáta, který není jen právník.
Tohle není pohádka se šťastným koncem, tohle je realita. Advokáti doprovázejí své klienty v různých situacích, a pokud dokážou dát víc než jen právní radu, dokážou skutečně a efektivně pomoci, pak se stávají pro klienta skutečným partnerem. To je, nebo by měla být dnešní advokacie.

 

Článek vyšel v časopisu Ekonom dne 9. června 2016.

Autoři: Martin Švéda