Návštěvníci restaurace se mohou brzy dostat do situace, kdy číšníka spropitným spíše naštvou, než že mu dají najevo svou spokojenost. Zejména bude-li tak malé, že se kvůli němu nevyplatí ani tisknout novou účtenku a tu opět donést ke stolu k hostovi.

Uvedená situace může nastat s připravovaným zavedením elektronické evidence tržeb (EET) a s ní spojenou povinností po každé hotovostní transakci vytisknout účtenku a odeslat ji v elektronické podobě na ministerstvo financí. Spropitné je také hotovostní transakcí a EET se vztahuje i na tuto odměnu personálu.

Od zavedení EET tak zmizí kolorit, kdy zákazník nechá ležet na stole drobné a více se o ně nestará. Obsluhující číšníci si budou muset celou transakci ujasnit, zejména v tom, komu je spropitné určeno.

Spropitné a EET

Peníze jako peníze

Podle ministerstva financí se elektronická evidence tržeb týká veškerých hotovostních plateb, a vztahuje se proto i na drobné od cesty, které dostal číšník při placení, bez ohledu na výši částky.

Nová účtenka kvůli koruně

Pokud obsluha podniku dostane spropitné až po vytištění stvrzenky EET a přijme jej, měla by na něj vydat novou stvrzenku. Jiná možnost je dohodnout si výši odměny ještě před namarkováním útraty do systému EET.

Zdanění spropitného

Peníze, které obdrží personál podniku nebo jeho provozovatel od svých zákazníků, jsou příjem jako každý jiný a musí se zdanit. Dosavadní praxe je však jiná a "tringelty" byly většinou zcela mimo kontrolu finančních úřadů. Pokud se budou tyto peníze uvádět na stvrzenkách EET, bude o nich vědět ministerstvo financí.

"V případě, že spropitné patří personálu, musí mu ho zaměstnavatel uvést ve mzdě a řádně zdanit. Pokud je určené pro provozovatele, musí se objevit na účtence EET. Obsluha platbu musí zadat do pokladny, tím ji elektronicky zaevidovat a vydat návštěvníkovi účtenku," uvedl daňový poradce Martin Himl.

Ministerstvo financí má na tento způsob odměny ještě přísnější názor. Podle náměstkyně ministra financí Aleny Schillerové je spropitné hotovostní platbou a mělo by se na účtence EET objevit vždy. "Elektronická evidence tržeb míří na všechny hotovostní platby a mezi ně spadá i spropitné. Je to příjem peněz a platí pro něj stejná pravidla," uvedla Schillerová.

Obsluha v restauraci tak bude muset na získané spropitné vydat novou stvrzenku. Nebo se musí zákazníka nejdříve zeptat, kolik bude činit odměna pro ni. Firmy, které se zabývají vývojem systémů pro EET, s tímto počítají.

"Pro malé provozovny se hodí systém, který vyhoví i takovému banálnímu požadavku, jakým je spropitné," řekl Michal Wantulok ze společnosti Dotykačka. "Problematiku kolem spropitného sledujeme. Je v našem systému již několik let, a klienti tak mají možnost využívat tuto funkci již dnes," dodal Zbyněk Švec z firmy Septim.cz.

Účtování spropitného je zatím spíše výjimečné. Ve většině podniků v účetnictví nefiguruje a také se ani nedaní. Zatímco v některých podnicích se všechny tuzéry odevzdávají majiteli, případně dělí mezi ostatní zaměstnance, jinde jdou do kapsy účtující obsluze a tyto peníze bývají už při nástupu předmětem dohody při sestavování platu.

Provozovatelé z nové povinnosti účtovat i spropitné nadšení nejsou, sdílí obavy, jestli je to v jejich silách. "Někdo přijde, dá si pivo, nechá mi korunu a já budu muset znova tisknout účtenku? Možná by to šlo v restauracích, ale v pivnici nebo na velkých akcích, jako jsou plesy? To si nedovedu představit," uvedla provozovatelka pivnice Michaela Krpatová.

Povinnost danit spropitné není nová, jen byl tento zdroj příjmů mimo kontrolu finančních úřadů. To se možná změní a provozovatelé hospod začnou uvádět spropitné v daňových přiznáních. "Uvidíme, z logické úvahy vyplývá, že by to tak mohlo být," dodala náměstkyně Schillerová.

Související