Frankfurtský Zemský soud v březnu zakázal alternativní taxislužbu Uber na celém území Německa. Uber nesmí nabízet jízdy s řidiči, kteří nesplňují zákonné požadavky. Původní obchodní model Uber Pop je tak zakázaný v celém Německu, ale i v jiných evropských státech. Veleúspěšný startup, oceňovaný tiskem po novém kolem financování na přelomu roku na 40 miliard dolarů, tak nyní funguje jako pouhá centrála pro spolujízdy. Německá antimonopolní komise v červnu letošního roku sice připustila rozšíření konkurence v oblasti taxislužeb, avšak atributy funkční taxikářské struktury by měly zůstat zachovány.

Uber argumentoval nejen v Německu tím, že jeho služby jsou legální, neboť je jen zprostředkovatelem mezi řidičem a cestujícím a pravidla pro taxislužby se na něj tak nevztahují.

V Česku Uber působí od loňského léta a v Praze už narazil na nevoli taxikářů i magistrátu. Magistrát zahájil kontrolu alternativní taxislužby už na začátku loňského září, výsledkem bylo uložení pokuty ve výši 50 tisíc korun řidiči, který pro Uber jezdil. Ministerstvo dopravy následně letos v únoru pokutu snížilo na 20 tisíc korun.

S názorem, že by Uber poskytoval pouze tzv. smluvní přepravu nesouhlasí ve svých rozhodnutích ani magistrát, ani ministerstvo dopravy s tím, že pro vozy Uberu platí podobně jako pro jiná vozidla taxi povinnost jezdit s viditelným označením taxi a úředně schváleným taxametrem.

Už v současnosti působí na obdobné platformě dvě další alternativní taxislužby. 

Nejen spor s magistrátem tak zřejmě skončí podobně jako v ostatních evropských zemích před soudem. 

Je však nutné si uvědomit, že za 10, 15 let bude i dnes tak převratný Uber dávno zapomenutou minulostí. Právě v centrech měst budou jezdit taxíky bez řidičů. A Uber bude přežitý, stejně jako konflikt mezi běžnými taxikáři a tímto konceptem share economy.

Související