Kryptoaktiva nabývají v posledních letech na významu. Třeba bitcoin na svém dosavadním vrcholu dosáhl celkové valuace 1,2 trilionu dolarů1 💬 a stal se tak nezanedbatelným fenoménem lákajícím pozornost jak profesionálních, tak retailových investorů. V oblasti platebních tokenů pak například tether, ekvivalent amerického dolaru, ve světě obíhá téměř ve dvakrát větší hodnotě než česká hotovost.2 💬 Trend se nevyhnul ani České republice, kde do kryptoaktiv investuje už téměř každý desátý člověk.3 💬

České ani evropské právo přitom v současné době nemá speciální regulatorní úpravu, která by na kryptoaktiva obecně dopadala.4 💬 To se však změní.

Evropská komise totiž představila v rámci své strategie v oblasti digitálních financí návrh nařízení o kryptoaktivech (markets in crypto­assets − MiCA).

Důvody pro přijetí zvláštní regulace upravující kryptoaktiva jsou v zásadě tři.5 💬

  • Kryptoaktiva převážně nespadají pod žádný ze současných evropských předpisů upravujících poskytování finančních služeb. Ve výjimečných případech, kdy kryptoaktiva vzhledem ke své konkrétní povaze mohou spadat pod právní úpravu poskytování investičních či platebních služeb, je pak tento fakt spíše překážkou pro jejich účinné využití. Dle Evropské komise tak v současné regulaci neexistují potřebné prostředky pro ochranu spotřebitele v oblasti kryptoaktiv a naopak v ní přebývají některé prvky, které mohou klást překážky inovativním řešením.
  • Postupně sílící význam kryptoaktiv dovedl některé evropské státy, jako jsou Německo, Francie nebo Malta, k zavedení vlastního regulatorního rámce upravujícího tuto oblast. Právní úprava v rámci EU se tak roztříštila, čímž z pohledu Komise EU vznikly i překážky v rámci vnitřního trhu.
  • Ukázalo se, že především globální stablecoiny6 💬 mají potenciál stát se široce přijímaným platebním prostředkem a uchovatelem hodnoty. V důsledku tak mohou mít i významný dopad na finanční stabilitu nebo měnovou politiku nejen členských států.

Kryptoaktiva dle MiCA

MiCA definuje kryptoaktiva velmi široce7 💬 jako jakékoliv „digitální zachycení hodnoty nebo práv, které může být převáděno a ukládáno elektronicky pomocí technologie sdíleného registru nebo pomocí podobné technologie“.

Pod uvedenou definici tak budou spadat v zásadě všechna kryptoaktiva v běžném slova smyslu, včetně těch nejznámějších jako bitcoin, ethereum, tether, ripple, litecoin nebo dogecoin.

Naopak nařízení se neuplatní na kryptoaktiva, na která již dopadá jiná sektorová regulace. Neuplatní se tak především na aktiva, která současně představují finanční nástroje ve smyslu MiFID2.8 💬9 💬

Poskytování služeb souvisejících s kryptoaktivy

Regulaci budou nově podléhat především poskytovatelé služeb souvisejících s kryptoaktivy. MiCA tak dopadne zejména na poskytovatele peněženek10 💬, organizátory burz či směnáren, osoby jinak zprostředkující nákup či prodej kryptoaktiv nebo i osoby poskytující v této oblasti individualizované poradenství. Legislativně technické zakotvení definic služeb spadajících do působnosti MiCA koncepčně kopíruje úpravu investičních služeb zakotvenou v MiFID2.

Aby osoba mohla poskytovat vyjmenované služby, bude především muset mít sídlo v EU a získat zvláštní veřejnoprávní povolení od národních regulátorů. V České republice bude tuto licenci s nejvyšší pravděpodobností udělovat České národní banka.

Každá osoba poskytující služby související s kryptoaktivy bude muset plnit široká obecná kritéria. Ty zahrnují požadavky ve vztahu k jednání se zákazníky (včetně povinnosti jednat v nejlepším zájmu zákazníků a informovat zákazníky o relevantních rizicích), obezřetnostní požadavky (včetně kapitálových požadavků), organizační požadavky (včetně požadavků na interní řízení rizik, vnitřní kontrolu, management či osoby s kvalifikovanou účastí) či pravidla pro ochranu majetku klientů, řízení střetu zájmů, vyřizování stížností a outsourcing. Některé další podrobnější požadavky pak budou záviset na tom, jaké konkrétní služby související s kryptoaktivy zamýšlí daná osoba poskytovat.

V rámci jednotné evropské licence pak tyto osoby budou moci poskytovat služby související s kryptoaktivy i v jiných členských státech.

Návrh naopak nepočítá s uznáním ekvivalentních licenčních režimů třetích zemí. Jakékoli služby související s kryptoaktivy zaměřující se na zákazníky z EU proto budou muset být poskytovány přímo z EU. Jelikož je v současnosti mnoho významných poskytovatelů služeb souvisejících s kryptoaktivy usazeno mimo EU, povede to některé z nich k zakládání dceřiných společností a licencování na území členských států. Objeví se však i jiné entity ze třetích zemí, které nebudou chtít podléhat dodatečným požadavkům stanoveným MiCA, a tak soulad s nařízením zajistí omezením svých marketingových aktivit nebo rovnou přístupnosti svých internetových stránek ve vztahu k evropskému trhu. To poskytne pro jejich evropské konkurenty určitý prostor pro rozvoj.

Dle Evropské komise se pak budou jednorázové compliance náklady pro zajištění souladu s MiCA pro dosud neregulované entity pohybovat v rozmezí mezi 2,8 a 16,5 milionu eur, každoroční průběžné náklady pak mezi 2,2 a 24 miliony eur.11 💬 To samo o sobě bude v konkurenci do budoucna upřednostňovat spíše větší soutěžitele nad menšími a středními podniky, včetně start-upů.

Bílá kniha místo prospektu

Dalším významným prvkem nařízení je povinnost zpracovat, oznámit regulátorovi a zveřejnit bílou knihu (white paper). Požadavek se uplatní na právnické osoby,12 💬 které kryptoaktiva nabízejí veřejně nebo usilují o jejich přijetí k obchodování na obchodní platformě (a nikoli tedy nezbytně na původního tvůrce kryptoaktiva).

Část MiCA týkající se bílých knih čerpá inspiraci v nařízení o prospektu. Čím je prospekt pro vydavatele investičních cenných papírů, tím je bílá kniha pro vydavatele kryptoaktiv.

MiCA stanoví pro bílé knihy detailní obsahové požadavky. Každá bílá kniha tak bude muset obsahovat dostatečné informace o vydavateli a příslušném projektu, právech a povinnostech spojených s kryptoaktivy, samotné veřejné nabídce, užitých technologiích i souvisejících rizicích. Požadavek se uplatní ve všech případech veřejné nabídky kryptoaktiv, které nespadnou do jedné z výjimek (například založených na nabídce omezené pouze na kvalifikované investory). Na vydavatele budou kladeny i jiné požadavky, mimo jiné v oblasti reklamy a jiné marketingové komunikace.

Požadavky týkající se veřejné nabídky se pak neuplatní na ta kryptoaktiva13 💬 (včetně bitcoinu), jež byla veřejně nabídnuta nebo přijata k obchodování na obchodní platformě před účinností MiCA.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.