Pandemie se vedle dalších oblastí citelně podepsala i na letecké dopravě. Počet cestujících přepravených letecky vloni klesl o desítky procent a hrozba krachu leteckých společností po celém světě na sebe nenechala dlouho čekat. Některé státy si tak uvědomují, že nepodpoření některých leteckých společností, ať již prostřednictvím dotací, zvýhodněných úvěrů či daňových úlev, může vést k jejich rychlému bankrotu. A tím i nemožnosti poskytovat služby letecké dopravy na některých klíčových, avšak ekonomicky nezajímavých trasách.

V této době je tak důležitější než kdy dříve posuzovat, za jakých podmínek by mohly být obsluhovány tyto (z pohledu státu) klíčové letecké trasy a jakým způsobem by bylo možné namotivovat letecké společnosti k provozování těchto tras.

Letecká doprava jako služba veřejného zájmu

Provozování letecké dopravy je obvykle komerční záležitostí regulovanou tržními mechanismy, do níž by stát (jeho orgány) neměl i s ohledem na liberalizaci trhu s leteckými službami zasahovat. V některých případech by však na poskytování služeb letecké dopravy mohl být dán veřejný zájem. Pokud by pak nastala situace, že letecké společnosti nejsou ochotny či schopny dané letecké spojení provozovat, například z důvodu platební neschopnosti spojené s důsledky pandemie covid-19 či prostě z důvodu komerční neatraktivity leteckého spojení, mohl by být provoz dané trasy podřazen pod takzvané služby obecného hospodářského zájmu (respektive služby veřejného zájmu), a stát by mohl pověřit některou leteckou společnost závazkem veřejné služby.1 💬 S tím může být spojena možnost poskytnout letecké společnosti finanční podporu ke kompenzaci nákladů spojených s plněním tohoto závazku, včetně přiměřeného zisku (vyrovnávací platbu).2 💬 Stát tak může snáze motivovat letecké společnosti, aby začaly podnikat i na jinak komerčně nezajímavých trasách.

Pověření leteckého dopravce poskytováním služeb veřejného zájmu je však možné pouz e za dodržení přísných podmínek, které jsou rozebrány níže.

Závazek lze uložit pouze na dva typy tras

Nařízení o provozování leteckých služeb umožňuje pověřit letecké dopravce závazkem veřejné služby pouze na pravidelné letecké služby, nikoliv na nepravidelné (charterové) lety. Možnost uložení závazku u pravidelných leteckých služeb je navíc omezena pouze na dva typy tras, a to: (i) trasy na letiště obsluhující okrajový nebo rozvojový region a (ii) málo používané trasy na kterékoli letiště.

Zatímco okrajovým regionem je obvykle odlehlý region nebo region, který je obtížně dostupný z hlavního města a jiných velkých měst, rozvojový region představuje oblast zaostávající ekonomicky.3 💬 Oproti tomu takzvaná málo používaná trasa je obvykle trasa s objemem přepravy do 100 000 cestujících ročně.4 💬 V této souvislosti je také nutné zmínit, že tyto trasy nemusí být provozovány v rámci jednoho státu EU, ale mohou spojovat i více unijních států.5 💬 To dokládá i relativně nedávný případ uložení závazku veřejné služby na trasu z Brna do Mnichova či z Ostravy do Mnichova a Vídně.6 💬

V obou uvedených případech je nicméně nutné, aby trasa byla z pohledu daného státu považována za "životně důležitou" pro hospodářský a sociální rozvoj regionu, který dané letiště obsluhuje, a tedy by jejím účelem neměla být pouze snaha podpořit určitého leteckého dopravce nebo letiště. Takový "životně důležitý význam" přitom bude mít obvykle trasa nezbytná k zajištění konektivity malého ostrova (s pevninou či jiným ostrovem) nebo odlehlého regionu a za určitých podmínek i trasa spojující malá a střední města s důležitými hospodářskými nebo správními centry.7 💬 V některých případech může tuto podmínku splnit i trasa spojující hlavní město s městem, kde sídlí orgány a instituce EU, což dokládá mimo jiné uložení závazku veřejné služby na trasu ze Štrasburku do Prahy či Mnichova.8 💬

Podmínka přiměřenosti a nezbytnosti

Další podmínkou možnosti uložení závazku veřejné služby je jeho přiměřenost a nezbytnost. Ve stručnosti lze říci, že závazek veřejné služby by měl být úměrný potřebám hospodářského rozvoje daného regionu a měl by být uložen pouze tehdy, nemohou-li dopravní potřeby daného regionu uspokojit dosavadní druhy dopravy.9 💬

Tyto podmínky tak splní především trasy na ostrovy, na které není celoročně zajištěna dostatečná poptávka cestovního ruchu ze strany komerčních leteckých dopravců, nebo trasy mezi velmi vzdálenými regiony v řidčeji osídlených členských státech, jestliže tam neexistují jiné druhy dopravy.10 💬

Obsah závazku veřejné služby

V pověřujícím aktu, který musí být v prvé řadě závazný (ideálně ve formě zákona, vyhlášky či smlouvy, což je nejběžnější případ), musí být stanoveny požadavky týkající se návaznosti a pravidelnosti spojů, cen nebo minimální kapacity.11 💬 Součástí závazku tak může být například požadavek minimálního počtu nabízených sedadel nebo minimálního počtu spojů v určitém období (v letní či zimní sezoně, případně po celý rok), stanovení maximálních cen nebo struktury tarifů za nabízené služby (včetně slev pro rezidenty či studenty), případně požadavky ohledně používaného letadla či jazykové vybavenosti posádky.12 💬 V některých případech bude navíc možné zahrnout do závazku požadavek kontinuity provozu, tedy že letecký dopravce musí provozovat danou trasu po stanovenou dobu.

Jak bylo uvedeno již výše, leteckému dopravci může být a obvykle také bývá poskytnuta kompenzace za plnění závazku veřejné služby ve formě vyrovnávací platby. Tato vyrovnávací platba však nesmí překračovat čisté náklady na splnění závazku veřejné služby, včetně přiměřeného zisku, a její výše či způsob výpočtu musí být stanoveny předem (ex ante). Jejím účelem tedy nesmí být zpětné pokrývání ztrát leteckého dopravce.

Postup uložení závazku

Nařízení o provozování leteckých služeb vychází ze zásad otevřenosti, publicity a transparentnosti ukládání závazků veřejné služby. Zamýšlí-li tedy stát uložit závazek veřejné služby (případně provést jeho změnu či zrušení), musí nejprve svůj záměr konzultovat s ostatními členskými státy EU a informovat Evropskou komisi,13 💬 dotčená letiště a letecké dopravce poskytující služby na dané trase a ponechat jim čas k vyjádření.14 💬 Jakmile daný stát schválí finální znění plánovaného opatření, kterým má v plánu závazek veřejné služby uložit (například uzavře smlouvu na veřejnou zakázku), má povinnost jej opětovně oznámit výše uvedeným subjektům a Evropské komisi, která zveřejní příslušné oznámení v Úředním věstníku Evropské unie.15 💬

Toto oznámení je nutné provést nejen z důvodu zajištění transparentnosti a publicity ukládání závazků veřejné služby, ale i toho důvodu, že uveřejnění oznámení je podmínkou vstupu závazku v platnost.16 💬

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 50 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.