On-line služby českých úřadů dosud využívá jen minimum lidí. Už přes dva roky například funguje Portál občana, který má být branou k elektronickým službám státu. Jenže za tu dobu se k němu zaregistrovalo jen něco málo přes 57 tisíc uživatelů. Přihlašování do portálu je totiž celkem komplikované. "Aby občan mohl začít využívat služby na Portálu občana, musí nejdříve v přihlášení prokázat svou totožnost," vysvětluje Adam Rözler z tiskového oddělení ministerstva vnitra. K tomu je teď ale potřeba buď občanka s elektronickým čipem, datová schránka, nebo přístup přes dvoufázové ověření pomocí mobilu, případně je nutné mít speciální čipovou kartu.

Elektronické občanky si mohou lidé pořídit už dva roky. Do konce loňského roku se jich vydalo 1,75 milionu. Certifikát pro elektronickou identifikaci si v nich ale nechalo aktivovat jen 13 procent uživatelů. K přihlášení s takovou občankou je navíc zapotřebí pořídit si ještě čtečku. A přihlašování do portálu přes datovou schránku se také příliš nevyužívá, protože ji fyzické osoby povětšinou nemají.

"Český eGovernment si dlouhou dobu hrál na svém písečku, řešil své vlastní problémy a vůbec nemyslel na uživatele," komentuje to Jiří Peterka, člen rady Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) a expert na bankovní identitu a elektronické podpisy. I Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) upozornil na to, že o služby Portálu občana je malý zájem. Ministerstvo vnitra přitom podle zprávy NKÚ vynaložilo v letech 2012 až 2019 na přístup k elektronickým službám veřejné správy přibližně 300 milionů korun. "Bohužel se ukázalo, že i přes to, že má ČR vybudovanou infrastrukturu eGovernmentu a investovala do ní nemalé prostředky, služby pro občany se nezlepšily," uvedl ke kontrole prezident NKÚ Miloslav Kala.

Revoluční digitální skok

Stát i odborníci si ale slibují, že příští rok by mohl ve využívání on-line služeb státu znamenat revoluci. Nově by se totiž mohli lidé přihlašovat přes takzvanou bankovní identitu neboli BankID. "Stát získá takřka přes noc 5,5 milionu klientů, kteří budou schopni s ním komunikovat elektronicky, a budou tedy moci využívat služby eGovernmentu. To bude zároveň i silným impulzem pro to, aby stát nabídku služeb eGovernmentu neustále rozšiřoval a zkvalitňoval. To je zcela revoluční digitální skok," zhodnotil připravovanou změnu Filip Hanzlík, náměstek výkonného ředitele České bankovní asociace (ČBA), který má projekt bankovní identity na starosti.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.