Venture kapitál neboli kapitál rizikový a rozvojový vykazuje specifické znaky, jež ho odlišují od ostatních, zpravidla tradičnějších zdrojů financování. Tyto znaky se přímo projevují v procesu realizace transakce, která tak vyžaduje zvláštní přístup a zkušenosti zúčastněných stran. Pro venture kapitálovou transakci je důležité postupovat jednoduše, efektivně a zabývat se tím, co je pro podnikání a další expanzi cílové společnosti klíčové.

Venture kapitál je nejčastěji vymezován jako specifický nástroj pro financování podnikání nově zakládaných společností, společností přicházejících s inovativním byznysovým řešením, financováním jejich rychlého rozvoje či expanze na nové trhy. Venture kapitálové investice jsou považovány za druh alternativního financování společností, které vzhledem ke krátké době svého fungování a nedostatku aktiv nejsou schopny dosáhnout na financování bankovní.

Ovšem i banky se stávají součástí venture kapitálového trhu a vytváří pro start-upy speciální produkty či vlastní venture kapitálové fondy. Pravidla investování těchto fondů jsou v porovnání s privátními fondy poměrně rigidní a interní procesy mohou být zdlouhavé. Požadavky na rychlost transakce tak v řadě případů nedokážou naplnit. I přesto může být zázemí velké banky pro společnosti hledající kontakty a přístup k zákazníkům atraktivní.

Venture kapitáloví investoři a fondy

Investoři v oblasti venture kapitálu poskytují cílovému start-upu nejen střednědobou či dlouhodobou finanční investici, ale rovněž investici času, úsilí a know-how. Jde o princip takzvaných chytrých peněz. Nabízejí start-upům aktivní pomoc v podobě posílení manažerských pozic, nastavení obchodní strategie a podpory při expanzi a získávání nových zákazníků.

Klíčová investiční kritéria venture kapitálových investorů zpravidla nevycházejí, jako u konzervativních investorů, z ekonomických výsledků podpořené společnosti. Ta totiž obvykle nemá výkonnost či historii pro to, aby mohla být její čísla řádně analyzována. Klíčovými investičními kritérii pro vstup investora do start-upu bývají zpravidla:

  • vývoj produktu, který má konkurenční výhodu na trhu a řeší konkrétní, aktuální problém ve společnosti jedinečným a jednoduchým způsobem;
  • zaměření na jeden konkrétní produkt;
  • škálovatelnost produktu;
  • ambice a možnost přeshraniční expanze od počátku existence start-upu;
  • potenciál rychlého růstu;
  • dostatečná odbornost a zkušenosti týmu v dané podnikatelské oblasti.1 💬

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.