Jedním ze stále aktuálních problémů, se kterými se potýkají poskytovatelé služeb informační společnosti, je odpovědnost za obsah informací, které na jejich webové stránky ukládají jednotliví uživatelé. Otázka, zda a za jakých podmínek jsou poskytovatelé za uživatelský obsah odpovědni, se navíc komplikuje v důsledku globalizace a jiného pojetí odpovědnosti v jednotlivých zemích, ve kterých je služba dostupná.

V Evropské unii vychází právní úprava odpovědnosti poskytovatelů za uživatelský obsah ze směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2000/31/ES, neboli e-commerce směrnice. Ta zakotvuje takzvaný princip Safe Harbour, podle kterého poskytovatel a priori neodpovídá za uživatelský obsah, pokud nebyl s jeho protiprávní povahou prokazatelně seznámen, či pokud protiprávní obsah neprodleně odstranil nebo znepřístupnil poté, co se o jeho protiprávní povaze prokazatelně dozvěděl. Tento systém je obecně nazýván notice and take down.

Odstranit na vždy

V důsledku rozdílné implementace e-commerce směrnice či jako výsledek rozdílné rozhodovací praxe však byly v jednotlivých státech zavedeny více či méně odlišné systémy pro naplnění podmínek principu Safe Harbour. Jedním takovým je systém notice and stay down, který poskytovateli vedle povinnosti odstranit neprodleně nahlášený a protiprávní uživatelský obsah navíc ukládá povinnost dále zajistit, aby se stejný obsah na jeho webových stránkách již nikdy neobjevil. To klade na poskytovatele mnohem vyšší nároky a zároveň vznáší otázku, zda tento systém není v rozporu s pravidlem e-commerce směrnice, které říká, že poskytovatelé nemají povinnost provádět obecný dohled nad přenášenými či ukládanými informacemi na svých webových stránkách. Tento názor zastal v roce 2012 Nejvyšší soud ve Francii, který tak systém notice and stay down zásadně odmítl. Podobný závěr učinil rovněž Soudní dvůr Evropské unie v kauze McFadden, když rozhodl, že monitoring veškerých přenášených informací je v rozporu s článkem 15 odstavec 1 e-commerce směrnice.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.