Pro: David Bascheri, advokát, spolupracovník NFPDP

Nadační fond proti dluhové pasti zpracoval za dobu své existence zhruba dva tisíce případů. Jejich analýzou dospěl k závěru, že velmi častou příčinou neřešitelné finanční situace dlužníka je skutečnost, že původní závazek vymáhá osoba odlišná od původního věřitele. Paradoxně však jde i o případy, kdy původním věřitelem jsou banky a velké finanční instituce, které mají vlastní aparát schopný řešit důsledně i inkasní a vymáhací problematiku jinak než prodejem pohledávky. Sama skutečnost, že balíky pohledávek prodávaných z banky uživí stovky a tisíce dalších osob, je zarážející. Jde zjevně o lukrativní byznys založený již nikoliv na původním závazku dlužníka, například z úvěrové smlouvy s nízkými úroky, ale o spekulativní navyšování o další náklady k tíži dlužníka (náklady exekutorů, sankční úroky a tak dále) ve snaze získat z majetku dlužníka co nejvíce, a ne uspokojit pouze původní závazek.

Smyslem omezení prodeje pohledávek zejména z bankovního sektoru je vytvořit tlak na chování úvěrujících společností, které by si měly uvědomit, že mají za původní vztah odpovědnost. Věřitel by měl mít nejen právo, ale především povinnost pohledávku vymáhat, nikoliv dopustit dlužní otroctví. Především by se pak úprava měla týkat případů, kdy je dluh zajištěn nemovitostí sloužící dlužníkovi k bydlení. Úvěrující má vždy zástavu na nemovitosti, jejíž hodnota dostatečně převyšuje původní závazek. Včasným prodejem zástavy přímo věřitelem za podmínek a způsobem sjednaným v úvěrové smlouvě by v případě úvěrovaného selhání došlo pouze k tomu, že by byl uspokojen původní věřitel a dlužník odchází s přebytkem či "na nule". Bohužel v praxi vidíme, že právě aparát parazitujících společností nemá zájem řešit původní závazek, ale dosáhnout doslova "sežrání" celé zástavy uvedeným navyšováním pohledávky o zcela zbytečné náklady. Dlužník pak nejenže nikdy nezíská přebytek z prodeje nemovitosti, ale i po prodeji je mnohdy stále zadlužen. Zákaz prodeje pohledávek by v těchto ohledech jasně ukázal poskytovatelům úvěrů, že pokud chtějí půjčovat peníze, měli by nést podnikatelské riziko sami až do konce, stejně jako ho nese dlužník. Ten totiž uvěřil marketingovým proklamacím o čestnosti, vstřícnosti a hodnocením úvěrové společnosti, aniž by tušil, že se může stát obětí spekulace zcela odlišné od původního záměru obou stran uzavřít úvěrovou smlouvu, pro niž bylo sjednáno ručení pro případ neplnění. Nikdy nepočítá s tím, že se jeho majetek stane obětí hyen a supů, kteří si postavili obživu na oslabených jedincích. Navíc dlužník nemá šanci ovlivnit smluvní dokumentaci ani všeobecné podmínky poskytovatele úvěru. Nadační fond tím rozhodně neříká, že dluhy se nemají platit. Naopak pokud vzniknou a banka velmi dobře musí vědět, že ve vztahu sjednaném na 20 let a více je taková pravděpodobnost i nezaviněného selhání vysoká, je třeba je řešit tak, jak bylo původně zamýšleno. Tedy prodejem zástavy přímo věřitelem, jeho včasným a účelným jednáním, aby nevznikala zbytečná škoda na obou stranách.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 50 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.