Rozsáhlé demonstrace. Protesty youtuberů. Hrozící cenzura internetu. To vše zaznívalo v on-line světě poté, co Evropský parlament na konci března schválil novou copyrightovou směrnici. Směrnici, která má upravit autorská práva na internetu a zlepšit postavení autorů v moderní společnosti. Nápad je to bezpochyby skvělý, provedení však již trochu horší.

Text směrnice provází mnoho otázek, ale ještě více rozhořčení. Diskuse vyvolalo několik článků, které rozdělily Evropu na dva tábory. Jeden proti směrnici hlasitě protestuje, druhý ji vítá a doufá, že se autorským právům dostane konečně větší pozornosti. U nařízení GDPR jsme byli také nejdříve svědky velké paniky a rozčarování z nové "přísné" úpravy. Výsledkem je však spíš fakt, že se mnoho firem začalo více starat o data uživatelů, klientů či zaměstnanců a naučilo se je lépe chránit. Nařízení tak mělo spíše pozitivní účinek a vzrostlo díky němu povědomí o osobních údajích.

Záměr dobrý, provedení nešikovné

Co nám však přinese autorskoprávní směrnice? A jak to ovlivní marketing? Sjednocení autorských práv po Evropě? Lepší postavení tvůrců? Internet jako bezpečné místo pro používání autorských děl? Nebo jen útržkovité výkřiky do tmy, které se hodí jen některým aktérům na trhu?

Bezesporu dobrým záměrem je obsah propíraného článku 17 − původně navrhovaný jako článek 13. Má zabránit nahrávání cizích autorských děl na on-line platformy, které jsou plné neoprávněně umístěného obsahu, nejspíše pomocí takzvaných upload filtrů. Záměr je to určitě dobrý, ale zamýšlené provedení trochu nešikovné. Každá platforma by si totiž měla zavést vnitřní systém rozpoznání neautorizovaného obsahu a jeho nahrání zamezit. To dnes umí například YouTube, jak si ale s podobnou technologií poradí třeba česká sociální síť Rajče, zaměřená na fotografie, není úplně jasné.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.