Právo duševního vlastnictví je jednou z oblastí práva, která je v zemích po celém světě značně podobná. Je tomu tak zejména díky mezinárodním úmluvám, na kterých jsou jednotlivé národní úpravy postaveny, a také díky samotnému principu potřeby fungování a užití různých patentů, průmyslových vzorů a ochranných známek, které duševní vlastnictví, respektive průmyslová práva nejčastěji vymezují.

České právo pak podléhá vlivům zejména právních aktů Evropské unie. Nejnovějším harmonizačním zásahem do české legislativy je transpozice Směrnice Evropského parlamentu a Rady EU 2015/2436,1 💬 provedená prostřednictvím zákona č. 286/2018 Sb., který přinesl novelu zákona č. 441/2003 Sb., o ochranných známkách.

Od letošního ledna se tak můžeme v českém známkovém právu setkat s novým pojetím ochranných známek, jednotlivých procesních úkonů, a stejně tak by měli zpozornět i všichni stávající vlastníci ochranných známek.

Nové druhy ochranných známek

Za jednu ze stěžejních změn lze označit změnu samotné definice toho, jaká označení mohou tvořit ochrannou známku. Odpadnutí požadavku na schopnost grafického znázornění otevřelo cestu novým druhům ochranných známek. Vedle dosavadních − slovních, kombinovaných, obrazových a prostorových označení − je nově možné požadovat ochranu pro netradiční označení, která přináší zejména dnešní technologická doba, respektive jsou povětšinou moderními technologiemi vyjádřitelná. Do českého práva se tak dostaly takové druhy ochranných známek jako poziční, se vzorem, zvukové, pohybové, multimediální či holografické.2 💬 I nadále zůstává povinnost schopnosti odlišení výrobků nebo služeb jedné osoby od jiné3 💬 a zároveň potřeba vyjádření umožňujícího jasné a přesné určení předmětu ochrany. Spíše terminologicky došlo k vypuštění slovní grafické a kombinované ochranné známky, které nyní obě spadají pod druh známek obrazových.4 💬

Od účinnosti novely neuběhla sice ještě dlouhá doba, takže na nějaké závěry je ještě brzy, ale i tak lze z rejstříku Úřadu průmyslového vlastnictví (dále jen ÚPV) vysledovat, zda je či není o nové druhy ochranných známek zájem. Poziční známka, která je tvořena zvláštním způsobem, jakým je ochranná známka na výrobku umístěna nebo jakým je k němu připevněna,5 💬 byla podána zatím pouze jedna s nárokováním seznamu výrobků spočívajícím v digitálních panelech a přístrojích na měření času.6 💬 Ochranné známky se vzorem, tedy ty tvořené výlučně sadou prvků, které se pravidelně opakují, byly podány od začátku ledna zatím dvě. Jedna z oblasti gastronomie,7 💬 druhá požadující ochranu pro oděvy a zavazadla.8 💬

Posledním zatím využitým podáním je známka z kategorie "jiné", která neodpovídá žádnému z ostatních druhů a nárokuje služby automobilové dopravy a potravinářskou výrobu.9 💬 Zvuková, pohybová ani multimediální známka nebyla od účinnosti novely k datu tvorby tohoto článku zatím v České republice podána. Vyjadřuje to snad nezájem českých přihlašovatelů o nové druhy? Nejspíše nikoliv, nicméně ani prostřednictvím ochranné známky Evropské unie, která přihlašovat nové druhy umožňovala již dříve, není registrováno příliš mnoho netradičních ochranných známek. Je to vcelku logické. Technologické možnosti registrovat například multimediální známku, tedy audiovizuální nahrávku obsahující kombinaci obrazu a zvuku, mohou být jistě lákavé, nicméně vymáhání práv z takového zápisu bude bezpochyby výrazně složitější, než je tomu u známek tradičních. Proto většině subjektů na známkoprávním trhu nebude dávat taková registrace příliš smysl. Nebo ji využijí spíše k reklamně-marketingovým účelům či snaze (v případě nadnárodních subjektů) o vyvolání mediálně zajímavého sporu.

Certifikace znakem kvality

Za další z řady novinek lze označit certifikační známky, jež jsou způsobilé rozlišovat výrobky nebo služby, které vlastník této ochranné známky certifikoval pro materiál, způsob výroby nebo poskytování služeb, kvalitu či přesnost.10 💬 K přihlášce budou muset být přiložena pravidla11 💬 pro užívání takové známky a ze stručné zákonné definice vyplývá, že nebude možné certifikovat své vlastní výrobky nebo služby.

Oprávněným přihlašovatelem může být zároveň jen certifikační autorita. To, zda tento nový institut přinese jakousi záruku kvality pro spotřebitele, lze těžko odhadovat. Spíše bych se klonil k názoru, že se může stát zastřešující "nadznačkou", která uživatelům přinese konkurenční výhodu, jak se tomu děje nyní u některých obecných ochranných známek, jež se licencují různým výrobcům.

Nejlepší obrana je útok

Za bezpochyby zajímavý nový procesní institut považuji možnost zahájení řízení o prokazování užívání ochranné známky v námitkovém řízení.12 💬 Povinnost vlastníka ochranné známky zapsané označení užívat zůstala i po novele nadále zachována.13 💬 Nyní se však dostává přihlašovatelům, proti jejichž přihlášce byly podány námitky, možnost jakéhosi protiútoku, a to právě v podobě žádosti, aby namítající předložil v koncentrované lhůtě čtyř měsíců důkaz o užívání své ochranné známky. Takovou žádost může přihlašovatele podat pouze v případě, že starší ochranná známka je zapsána nejméně po dobu pěti let.

Pro podání žádosti je stanovena neprominutelná a neprodloužitelná lhůta dvou měsíců ode dne doručení námitek k vyjádření. S ohledem na novost institutu a striktní zákonnou formulaci požadavků na obsah žádosti lze výrazně doporučit formulační preciznost při tvorbě žádosti. V případě, že namítající řádné užívání své starší ochranné známky nedoloží, ÚPV námitky zamítne.

Vlastník staršího práva se sice nemusí bát, že by byla jeho ochranná známka prohlášena za neplatnou, jako kdyby se jednalo o samostatné návrhové řízení dle § 32 zákona o ochranných známkách, nicméně je na zvážení každého majitele staršího práva, aby v rámci snahy o obranu svých domnělých práv prostřednictvím námitek proti zápisu nové přihlášky i dopředu zhodnotil, zda bude schopen ustát podobné řízení, o jehož četném užití v rámci obrany proti podaným námitkám nemám nejmenší pochybnosti. Chvályhodným smyslem tohoto procesního institutu je, aby na základě práv, která nejsou řádně užívána, nedocházelo k omezování a faktickému blokování nových zájemců o registrace.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 50 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.