Zákon o evidenci tržeb1 💬 opravňuje orgány Finanční správy a Celní správy České republiky (dále jen "orgán finanční správy") při zjištění zvlášť závažného porušení povinnosti zasílat údaje o evidované tržbě nebo vydávat účtenky nařídit okamžité uzavření provozovny (§ 31 odst. 1 písm. a)) nebo nařídit okamžité pozastavení výkonu činnosti, při které dochází k evidenci tržeb (§ 31 odst. 1 písm. b)). Ze zákona o evidenci tržeb přitom na první pohled neplyne, jakým způsobem má být rozhodnutí o uzavření provozovny poplatníkovi (subjektu evidence tržeb2 💬) doručeno − zda má být rozhodnutí doručeno dle obecných ustanovení daňového řádu, či zda lze doručením rozhodnutí rozumět vyvěšení rozhodnutí na vhodném místě u provozovny ve smyslu § 31 odst. 3 zákona o evidenci tržeb. Světlo do výkladu příslušných ustanovení zákona o evidenci tržeb vnesl nedávný rozsudek Nejvyššího správního soudu. V první části tohoto příspěvku se zaměřím na zmíněný rozsudek Nejvyššího správního soudu, zatímco v druhé části tohoto textu se pokusím nabídnout několik stručných poznámek k "výkonu" rozhodnutí o uzavření provozovny.

Okamžité uzavření provozovny

Podle § 31 odst. 3 zákona o evidenci tržeb výkon uzavření provozovny nebo pozastavení výkonu činnosti provede orgán, který opatření uložil, vyvěšením rozhodnutí o tomto opatření na vhodném a zvenčí viditelném místě u přístupového místa do provozovny. Je-li více přístupových míst do provozovny, vyvěsí se rozhodnutí u všech těchto přístupových míst. Ve věci posuzované Nejvyšším správním soudem orgán finanční správy využil institutu okamžitého uzavření provozovny žalobkyně, kdy ihned po místním šetření v provozovně žalobkyně tuto provozovnu dne 29. srpna 2017 orgán finanční správy uzavřel, přestože samotné rozhodnutí o uzavření provozovny bylo žalobkyni doručeno až dne 11. září 2017. Žalobkyně se deklaratorní zásahovou žalobou domáhala, aby Krajský soud v Brně určil nezákonnost postupu orgánu finanční správy spočívající v uzavření provozovny žalobkyně před doručením samotného rozhodnutí o uzavření této provozovny.

Krajský soud v Brně žalobu zamítl,3 💬 neboť rozhodnutí o okamžitém uzavření provozovny by postrádalo smysl, jestliže by mělo být rozhodnutí před jeho vyvěšením u provozovny nejdříve doručeno dle daňového řádu; "…samotné vyvěšení textu již předtím 'řádně' doručeného rozhodnutí by fakticky žádný jeho výkon nepředstavovalo. Pak tedy jediným záměrem zákonodárce, který − byť neobratně − hodlal vtělit do pravidla plynoucího z § 31 odst. 1 písm. a) a § 31 odst. 3 zákona o evidenci tržeb, muselo být zajištění 'okamžitého' uzavření provozovny na místě, k němuž má dojít bezprostředně po rozhodnutí o uzavření provozovny…".

Nejdříve doručit rozhodnutí

Nejvyšší správní soud4 💬 se s úvahou krajského soudu neztotožnil a uvedl: "…pokud chtěl zákonodárce prolomit obecné pravidlo obsažené v daňovém řádu, že pro výkon rozhodnutí je nezbytné, aby se toto rozhodnutí stalo účinným, měl to v zákoně o evidenci tržeb výslovně uvést…". Účinnost rozhodnutí se dle daňového řádu odvíjí od oznámení příjemci, přičemž oznámením se pro účely daňového řádu rozumí doručení rozhodnutí nebo jiný zaprotokolovaný způsob seznámení příjemce s obsahem rozhodnutí.5 💬 Nejvyšší správní soud tedy postavil najisto, že doručení rozhodnutí o uzavření provozovny dle § 31 odst. 1 písm. a) zákona o evidenci tržeb musí předcházet samotnému uzavření provozovny.5 💬 Nejvyšší správní soud dále uvedl, že uzavření provozovny jako "…opatření k vynucení nápravy, nebo také opatření k nápravě či nápravné opatření je institutem, který se užívá i v jiných právních předpisech a Nejvyšší správní soud měl možnost se již několikrát vyjádřit k jeho povaze. Především zdůraznil jeho preventivní, nápravnou a ochrannou funkci; naopak vyloučil jeho sankční povahu…". Konstatování, že uzavření provozovny v režimu zákona evidenci tržeb nemá sankční povahu, je významné, neboť staví najisto, že nelze uvažovat o aplikaci základních trestněprávních zásad, které je nutné v rámci správního trestání zohledňovat.

Na úvod hodnocení závěrů plynoucích z předmětného rozsudku Nejvyššího správního soudu se nelze nepozastavit u způsobu, jakým orgán finanční správy k realizaci uzavření provozovny přistoupil. Po zběžném přečtení § 31 odst. 1 písm. a) a § 31 odst. 3 zákona o evidenci tržeb je zřejmé, že zákon o evidenci tržeb výslovně neupravuje doručování rozhodnutí o okamžitém uzavření provozovny, a proto měl orgán finanční správy v zásadě výběr ze tří možností:

Vycházet z toho, že rozhodnutí o uzavření provozovny je třeba v souladu s daňovým řádem nejdříve doručit, neboť zákon o evidenci tržeb i při užití jiného než jazykového výkladu problematiku "nařízení" okamžitého uzavření provozovny neupravuje (tento výklad upřednostnil Nejvyšší správní soud), a proto je třeba při doručování rozhodnutí o uzavření provozovny postupovat podle daňového řádu.

Zákon o evidenci tržeb v § 31 obsahuje speciální úpravu doručování rozhodnutí o uzavření provozovny ("nařízení" okamžitého uzavření provozovny), dle které provozovnu lze uzavřít dříve, než je rozhodnutí o uzavření provozovny doručeno poplatníkovi, neboť jinak by se nejednalo o "okamžité" uzavření provozovny a právní úprava okamžitého uzavření provozovny dle zákona o evidenci tržeb by byla nesmyslná a pro okamžitou realizaci uzavření provozovny postačí vyvěšení rozhodnutí dle § 31 odst. 3 zákona o evidenci tržeb (tento výklad − jak dnes již víme, nesprávně − upřednostnil krajský soud).

Třetí možnost, byť nyní již s ohledem na vydaný rozsudek Nejvyššího správního soudu již hypotetická, podle mého názoru spočívala v analogické aplikaci právních ustanovení, která upravují doručování jiných opatření k nápravě vedoucích k okamžitému přerušení závadné činnosti. Krajský soud i Nejvyšší správní soud kupříkladu odkázaly na úpravu vydávání opatření k nápravě dle zákona o státní zemědělské a potravinářské inspekci či dle zákona o ochraně veřejného zdraví.6 💬 Podle těchto právních předpisů je opatření vydávané na místě oznámeno členovi statutárního orgánu kontrolované osoby nebo jiné osobě, která vykonává nebo zabezpečuje činnost kontrolované osoby související s předmětem kontroly; osobou, která zabezpečuje ze strany kontrolované osoby kontrolu, může být typicky vedoucí provozovny či pověřená osoba.

Postup finanční správy

Domnívám se, že právě třetí ze shora uvažovaných možností měl orgán finanční správy využít. Chráněný zájem − řádný výběr daní − svojí důležitostí nepochybně nepřevyšuje (ba je dokonce nižší) zájmy (typicky lidské zdraví) chráněné zákonem o státní zemědělské a potravinářské inspekci či zákonem o ochraně veřejného zdraví, ve kterých jsou také zakotvena opatření k vynucení nápravy. Jestliže pro využití opatření k vynucení nápravy v rámci ochrany lidského zdraví zákonodárce stanovil nepřekročitelnou povinnost doručení takového rozhodnutí jeho adresátovi (resp. do jeho sféry dispozice kupříkladu prostřednictvím pověřené osoby) nejpozději k okamžiku zahájení realizace opatření k vynucení nápravy, je nemyslitelné, aby za účelem řádného výběru daní mohlo být rozhodnutí o uzavření provozovny doručováno až následně po samotné realizaci rozhodnutí (opatření k vynucení nápravy − uzavření provozovny). Na druhou stranu právě možnost doručit rozhodnutí pověřené osobě, a nikoli přímo poplatníkovi (statutárnímu orgánu, jde-li o právnickou osobu), umožňuje okamžité vydání rozhodnutí o uzavření provozovny a realizaci uzavření provozovny.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.