jarvis_58a32fb8498ec909013a693f.jpeg
jarvis_58a32fb8498ec909013a693f.jpeg
autor: HN - Tomáš Tesař

Pocházím z rodiny advokátů a už jako malý kluk jsem byl fascinovaný v té době moderní kanceláří mého otce. Měl ji v centru Vídně, byly zde vysoké stropy, pěkný nábytek a žádné počítače. Jiná doba. Pamatuji si, že byl otec strašně pyšný na své první elektronické psací stroje! Kopírka byla velká asi jako šatní skříň, faxy byly senzací. Důležité písemnosti byly ale přesto posílány poštou. Jenže pokrok nezastavíš, a proto by se otec velmi divil, že dnes komunikujeme především prostřednictvím e-mailů. Podle mého šestnáctiletého syna Kryštofa je ale už i tato forma komunikace jen pro dinosaury.

Jak bude vypadat naše právní komunikace ve světě neustálých inovací? Vrátím se k tomu faxu, mám sice na své vizitce faxové číslo, ale už ani nevím, kdy jsem naposledy fax obsluhoval. Klienti očekávají odpověď okamžitě a jsou netrpěliví, pokud ji nedostanou v nejkratší době. Rychlost se tedy značně zvýšila, nároky na nás kladené také, ale riziko spojené s naší profesí zůstalo stejné a stále bude. Dá se i zde něco inovovat? Kde až je hranice možného a zároveň odpovědného špičkového servisu? Zatímco můj otec mohl o nějakém problému přemýšlet i několik dní, dnes se od nás očekává úplně jiná rychlost reakce. Současně se uvažuje i o tom, že právní poradenství bude poskytováno po internetu. Je toto právní poradenství budoucnosti?

Jsem přesvědčen o tom, že určité standardizované úkony budou moci být již brzy automatizovány i v právní praxi. Když si někdo kupuje auto, obvykle kvůli tomu nepůjde k advokátovi. Zároveň ale věřím, že osobní poradenství je nenahraditelné. Rád to přirovnávám k návštěvě u zubaře. Nevím jak vy, ale já se musím vždy přemáhat, abych na tuto prohlídku zašel. Ale když už tam jdu, vím, že je pro mě velmi důležité, že mohu své zubařce věřit. Přinejmenším je tento vztah velmi osobní a já si ho velmi cením. Vím, že mi pomáhá.

Stejný trend mohu vysledovat i v naší profesi. Klienti nám svěřují své osobní starosti a nechávají nás účastnit se jejich osobního života. To se ale netýká jen privátních klientů. Podobné je to i u velkých obchodních transakcí. Dokážeme si představit, že vývoj komplikovaných struktur nějaké transakce převezme počítač a nahradí zde osobní konzultaci? To asi sotva. Samozřejmě že konference prostřednictvím telefonu a videa usnadňují komunikaci. Šetříme tím čas a cestovní výdaje, ale nenahradí to přímý a osobní rozhovor a důvěrný vztah právníka a jeho klienta.

Ano, dokážeme mnohé vyřídit rychleji a efektivněji. Ať žijí inovace. Nechceme zastavit čas ani moderní techniku. Ale buďme tak odvážní a přibližme našemu klientovi smysl osobního rozhovoru a osobního poradenství. Krátkodobě ho to sice možná vyjde dráž, ale z dlouhodobého pohledu bude spokojenější.

Inovace v tomto ohledu podle mě zcela určitě nenahradí tradici, i když možná riskujeme to, že nás naše děti budou označovat za dinosaury. V rámci odpovědného přístupu to riziko za to stojí.

Autoři: Erwin Hanslik