Měl to být dokument, který ztíží podnikání taxidispečinkům, ale i moderním službám, jako je Uber, Liftago. Ti všichni by nově museli vést podrobnou knihu jízd svých řidičů a hlídat si, aby měl každý z nich potřebnou taxilicenci.

Jenže ministři na svém pondělním jednání právě bod o zodpovědnosti zprostředkovatelů za své řidiče z dlouho připravované novely silničního zákona vypustili.

Jinak by dispečinkům nebo třeba Uberu hrozila až dvousettisícová pokuta. Šlo by o poměrně velkou změnu, protože dnes jsou za jízdu bez licence nebo podobné prohřešky postihováni jen řidiči − dispečeři a provozovatelé aplikací za ně nenesou odpovědnost. A nově by to také znamenalo, že by mohli úředníci pokutovat přímo digitální platformu Uber, která dává soukromníkům bez taxikářské licence možnost přivydělat si svozem zákazníků.

Ministra dopravy Dana Ťoka, který dokument na vládu přinesl, prý nakonec k ústupku přiměly hlavně připomínky od ministra průmyslu Jana Mládka a vládního koordinátora digitální agendy Tomáše Prouzy.

Ti se zastali právě Uberu a takzvané sdílené ekonomiky − tedy modelu podnikání, který spočívá v přivydělávání si třeba sdílením aut nebo bytů a který české zákony zatím neznají.

"Primárně si myslíme, že si Uber své místo na světě najde a zakazováním tomu nijak zásadně nepomůžeme," uvedl ministr Dan Ťok pro HN.

A Prouza, který při Úřadu vlády řídí tým zaměřený na uzákonění sdílené ekonomiky, vysvětluje, že je třeba s regulacemi Uberu počkat do té doby, dokud nepadne důležitý rozsudek Soudního dvora Evropské unie ve věci Uberu ve Španělsku. "Toto rozhodnutí by mělo být přelomové, protože buď potvrdí, že platformy typu Uber jsou službami informační společnosti, nebo je označí za dopravní služby. Podle toho pak bude upraven i český právní řád," vysvětluje Prouza.

Samotní čeští zástupci firmy se k tomu zatím příliš nechtějí vyjadřovat, podle nového generálního ředitele Uberu pro Česko a Slovensko Tomáše Peťovského je kolem novely potřeba vést širší diskusi, zatím prošla pouze vládou.

Zato český start-up Liftago, který sdružuje taxikáře pod mobilní aplikací, tvrdí, že by se jej původně chystané změny příliš nedotkly. "Na rozdíl od naší konkurence na naši platformu nelákáme řidiče-amatéry bez označení taxi, trest by totiž hrozil jen jim," říká Ondřej Krátký, spoluzakladatel a šéf růstu firmy Liftago.

Návrh zároveň zpřísňuje podmínky pro taxikáře. O oprávnění mohou přijít už při první sankci za přestupek, jako je předražení jízdného či nepoužití taxametru. Zavádí taky možnost pořizování skrytých záznamů při kontrolách.

Související