Paul Rawlinson vede od letošního října jednu z největších advokátních kanceláří na světě, Baker & McKenzie. Jako hlava výkonného týmu jezdí po světě a potkává se s partnery a klienty. "Partneři očekávají, že se budu starat o to, aby byli naši globální klienti spokojeni a mohli růst," popisuje Rawlinson v exkluzivním rozhovoru pro HN.

HN: Je řada žebříčků, které určují pozici kanceláří na trhu. Co je podstatné? Obrat, počet právníků?

Klientský test. Trávíme hodně času zpětnou vazbou nejenom ohledně poskytovaných služeb, ale také ohledně byznysových příležitostí. Co od nás klienti očekávají a potřebují. Není naším úkolem být největší na světě, ale nejlepší možnou volbou pro globální klienty.

HN: Pokud jde o očekávání klientů, ta se v posledních letech výrazně mění…

Chtějí, abychom byli mnohem blíže k jejich sektorovému zaměření, trendům na trhu i regulaci. Abychom mohli předvídat jejich potřeby a nebyli jen jakýmisi vykonavateli. V zásadě chtějí, abychom byli předvoj, přinášeli na stůl řešení a přemýšleli několik kroků dopředu.

Paul Rawlinson (54)

Expert na duševní vlastnictví nastoupil do Baker & McKenzie v roce 1986. Mezi lety 2013 a 2016 vedl největší z kanceláří v Londýně. Působil také jako globální partner pro nejvýznamnější klienty.

HN: Musíte se kvůli tomu interně reorganizovat?

Pořád jsme právníci, to nezměníme. Ve smyslu dobrého výkonu profese a toho, co klienti očekávají, samozřejmě roste zájem o větší expertizu zejména v regulovaných odvětvích. Je pravda, že od nás klienti očekávají byznys poradenství ve smyslu návrhu řešení a vývoje na trhu. Důvodem, proč si nás najímají, je ale hlavně řízení rizik a navigace transakcí.

HN: Co to pro vás znamená?

Že budeme více investovat do rozvoje sektorového zaměření i klientských týmů. Pokud jste na trhu dlouho a máte na něm právníky stojící nohama pevně na zemi, dokážete správně nasměrovat regulátora, soutěž i trh samotný. To je komfort, který klienti chtějí. Samostatnou kapitolou jsou pak inovace…

HN: To je tématem i pro naši nadcházející konferenci Innovative Legal Services Forum. Co přesně znamená inovace pro vás?

Zaprvé jde o to, být kreativní, třeba v přístupu ke klientům. Může jít například o digitální řešení, jako je přístup k podmínkám schvalování fúzí v různých zemích.

HN: Byli jste jednou z prvních právních firem, které začaly outsourcovat právní služby, konkrétně do Manily.

Ve filipínském hlavním městě jsme od roku 2000, před dvěma lety jsme přidali severoirský Belfast, který nadále roste. Důvodem je integrace byznysu. Pokud máme klienta s omezeným rozpočtem, který má zájem o obchod napříč deseti jurisdikcemi, dokážeme určité aspekty transakce zpracovat právními profesionály v Belfastu za mnohem atraktivnější sazby. Jde třeba o analytiku, kontrolu dokumentů. Dosáhnete tím nejenom úspory a vyšší efektivity, ale také konkurenceschopnosti. Právníci se mohou zaměřovat na to podstatné.

HN: Dlouhou dobu jste byli celosvětovou jedničkou, pokud jde o počet právníků a obrat. To už neplatí, předstihla vás firma Dentons…

Pokud jde o reputaci, pozici na trhu a pokrytí regionů, jsme pořád nejglobálnější advokátní kanceláří. Před několika týdny jsme byli vyhlášeni jako nejoblíbenější advokátní kancelář pro klienty z řad podnikových právníků, a to už posedmé v řadě. Samozřejmě se na to můžete dívat i jinou metrikou. Pro nás je ale podstatné, jak to vnímají klienti. Stejné je to i na lokálních trzích, kde jsme dlouhou dobu. Třeba v Praze jsme od roku 1993. Jsme tedy silní jak lokálně, tak globálně a přeshraničně. Každých 48 hodin někde na světě uzavíráme jednu transakci.

HN: Globálně-lokální pokrytí ale dnes již nabízí téměř každá mezinárodní advokátní kancelář. Jde tedy být odlišný?

Jde, právě díky našemu odkazu. Když jsem před třiceti lety začínal jako právník, v Baker & McKenzie se mě rovnou zeptali, proč bych chtěl být mezinárodní advokát, nejen britský právník se zaměřením na angloamerické právo. Tuto filozofii, aspiraci pracovat na nadnárodních případech, jsem cítil hned mezi dveřmi.

HN: Za posledních třicet let přešla na podobný přístup řada dalších kanceláří. Ne všechny ale uspěly.

Vždy jsme se snažili mít konzistentní firemní kulturu, trh nás v tomto ohledu vlastně vždy doháněl. Dlouhou dobu konkurenti vlastně nerozuměli tomu, jak pracujeme. Řada firem expandovala do zahraničí, ale dominovala jim stále silná základna. Satelitní kanceláře pak logicky nabízely mnohem menší rozsah služeb. My tak nefungujeme. Přístup, kdy vytváříme silné lokální zázemí pro mezinárodní práci, dnes ostatní kopírují.

HN: Přesto se zdá, že například v našem regionu mají velké kanceláře obtíže udržet dostatečné zázemí.

Musíte si vyjasnit, jaký je váš byznys model. My reprezentujeme klienty, kteří mají nejenom globální týmy, ale také silné lokální skupiny. Tady je potřeba shoda s právnickým byznys modelem. Některé firmy jdou jinou cestou, to je jejich strategie…

HN: Jde mi o to, zda je opravdu každá vaše kancelář ve střední Evropě dostatečně silná a má potenciál růst?

Je. Dynamika našich klientů je velká, plánují růst. Samozřejmě to, jak velká bude vaše kancelář, určují podmínky trhu. Praha je pochopitelně jiná než Moskva… Základem ale je mix právníků, který je výchozí pro každou kancelář globálně.

HN: Dnes není úspěšnost závislá jen na globálním měřítku.

Samozřejmě, Alexandr César má jako vedoucí pražské kanceláře za úkol nejenom servisovat globální klienty, ale být silný i na lokálním trhu. Nedávno měli mandáty za víc než miliardu dolarů a mají na českém trhu silné kořeny.

HN: Co je obtížnější? Budovat si z Prahy mezinárodní pozici, anebo tuzemskou?

Co je na českém trhu vlastně tuzemské? Většina rozhodnutí se činí za hranicemi. Typicky český byznys se týká jen několika společností. Musíme tak koordinovat kapacity, nedovedu si představit, že bychom to zvládli bez globálního pokrytí.

jarvis_583dd99c498e4aafcda2495c.jpeg
Paul Rawlinson řídí jednu z největších advokátních kanceláří na světě – Baker & McKenzie.
Foto: HN – Michaela Danelová
Související