Jste spokojen s letošními výsledky Zákona roku?

Jsem, opět se nám podařilo rozvířit diskusi o kvalitě a dopadu regulace na český byznys. Jestli se ptáte na můj vztah k letošnímu vítězi, to není podstatné. To, že nějaká nominace a její autor vyhraje, je jen herní prvek. Nám jde o tu diskusi v průběhu ankety.

Proč podle vás podnikatelé vybrali jako Zákon roku registr smluv?

Nakládání s veřejnými prostředky podnikatele tradičně velmi pálí, vedle daní asi nejvíc. Registr smluv tuto oblast řeší jinak než např. regulace veřejných zakázek, stanovující komplikovaný výběr dodavatele. A to ač registr smluv regulaci veřejných zakázek nenahrazuje, ale doplňuje. Registr smluv sází na zveřejňování informací a angažovanost konkurentů a neziskového sektoru v odhalování nesrovnalostí. Sympatická je tedy podnikatelům asi kombinace jednoduchého řešení, tedy 10 paragrafů, jasné pravidlo, a posílení prostoru pro kontrolu veřejností. Žádné složité dokazování a šedé zóny. Smlouva prostě je, nebo není uveřejněna. A když není, neplatí.

Byla tato norma na nominační radě diskutována víc než jiné?

Ano, letos v nominační radě vzbudila asi největší diskusi. Vedle pozitiv silně zaznívaly hlasy varující před negativy. Nakonec jsme se rozhodli, že je to prostě legislativní počin, který by měl být předmětem diskuse podnikatelů, a tak se stalo.

Jaká vidíte osobně na registru smluv hlavní pozitiva?

Aktivizace potenciálu soukromé sféry při kontrole vynakládání veřejných peněz. V tomto směru jako by se tato nominace doplňovala s nominací, která získala třetí největší počet hlasů - přístup k veřejným databázím a možnost jejich strojového zpracovávání pro podnikatelské účely nebo činnost neziskového sektoru.

A hlavní negativa?

Poměr náklad-výnos. Osobně jsem zastáncem spíš evolučních než revolučních řešení. Myslím, že dlouhodobým kamenem úrazu je nedostatečné a jindy přehnané vyvozování odpovědnosti za rozhodnutí při vynakládání veřejných prostředků. IT řešení většinou nevedou ke zvýšení kompetentnosti a etiky lidí, kteří v těch procesech vystupují, takže v tomto ohledu mohou být pozitivní očekávání přehnaná a náklady všech zúčastněných nakonec neadekvátní. Ale to je samozřejmě těžké vědět dopředu. Ostatně, registr smluv může být kamínkem do mozaiky kultivace prostředí. Možná je právě iluzí hledat jeden zlatý grál a u řešení takto komplexních problémů je třeba, aby se potkalo víc podnětů.

Častým problémem novinek v českém prostředí je technické nedotažení. Nehrozí i registru?

Ano, hrozí výkladové i technické problémy. Řada z nich je způsobená poslaneckými pozměňovacími návrhy. O těchto možných potížích jsme ale hlasovat nedali. Ten vzkaz, který evidentně podnikatele tolik zaujal, byl: Podporujete větší transparentnost vynakládání veřejných prostředků posílením angažmá soukromého sektoru? Názor podnikatelů nemohl být jasnější. Nevzpomínám si, že by za sedm ročníků ankety některá nominace získala takovou převahu hlasů.

Daří se Zákonu roku stále naplňovat původní poselství?

Jednoznačně ano, ale musím se u toho trochu zastavit. Naším cílem je posilovat povědomí podnikatelů, že to, v jakém právním prostředí podnikají, mají do značné míry ve svých rukou. A tím nemyslím "prolobbovávání" vlastních zájmů. Regulace byznysu typicky vzniká tam, kde podnikatelé dlouhodobě neřeší palčivý problém dopadu svého podnikání na okolí. Když si podnikatelé budou aktivně všímat toho, co se ve společnosti děje, a budou svým dílem odpovědnosti hledat řešení, řadě regulací zcela předejdou nebo významně ovlivní jejich podobu. Své úsilí přitom potřebují podnikatelé spojovat, a ne tříštit pod dojmem klamu, že každý řeší a potřebuje něco jiného. Nominace, o nichž necháváme hlasovat v Zákonech roku, se týkají obecnějších témat a vlastností regulace podnikání. Používáme sice konkrétní příklady předpisů uplynulého roku - ale na nich ukazujeme širší témata, o kterých by podnikatelé měli mít dostatečně silný konsenzus a ten koordinovaně a konstruktivně vůči veřejné sféře prosazovat. Jinými slovy, pokud angažovanost a inovace, jež čeští podnikatelé často projevují dovnitř svých firem, ukážou i vně, tyto jejich rysy se zákonitě musí propisovat i do legislativního prostředí, ve kterém budou dál fungovat. A díky kterému budou lépe prosperovat.

Podněcováním diskuse toto povědomí posilujeme, takže poselství se naplňovat daří. Cesta je ale ještě dlouhá.

Proč jste letos již nevyhlašovali Paskvil roku?

Největším důvodem byla snaha podněcovat diskusi bez vyhlašování Paskvilů a jejich autorů. Nechceme se vozit na kultuře kritiky, chceme vést diskusi na pozitivních příkladech.

Jaké máte s anketou plány do budoucna?

Jako profesionálové, kteří byznysu radí v právu a mnoha dalších oblastech, chceme i dál podněcovat jeho angažovanost ve veřejných věcech. Je to úsilí, které se nám všem vyplatí.

 

Tomáš Babáček

Senior advokát Ambruz & Dark Deloitte Legal a předseda nominační rady ankety Zákon roku. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Palackého v Olomouci, studoval také ve Francii a v Nizozemsku. Věnuje se zejména evropskému právu a právu životního prostředí.

Související