Na základě zákona č. 130/2008 Sb., kterým se mění zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (dále jen "novela"), dochází od 1. července 2008 ke klíčovým změnám v zákoně o živnostenském podnikání (dále jen "živnostenský zákon"). Sníží se tak počet úkonů a návštěv na živnostenských úřadech, které je podnikatel v současné době nucen činit. Zároveň novela liberalizuje podmínky vstupu do podnikání a odstraňuje např. prokazování odpovídající praxe u některých živností.

JEDINÝ DOKLAD

Novela nahrazuje živnostenské listy a koncesní listiny jediným dokladem, a to výpisem ze živnostenského rejstříku. Dosud se muselo právo k podnikání prokazovat u každého oboru podnikání zvlášť, a sice koncesní listinou nebo živnostenským listem. Za každý z nich se muselo i zvlášť zaplatit.

Novelou se snižuje administrativa a poplatky, které souvisejí se vstupem do podnikání. Podnikatel bude prokazovat právo podnikat i ve více oborech pouze výpisem ze živnostenského rejstříku. Lhůta pro zápis do živnostenského rejstříku bude však i nadále 15 dnů, což je stejně dlouho, jako trvalo vystavení živnostenského listu.

Novela neruší dosavadní živnostenská oprávnění, která zůstanou v platnosti do doby, než podnikatel požádá o nový výpis ze živnostenského rejstříku nebo nahlásí nějakou změnu.

Podnikatelé, kteří požádají o vydání živnostenského oprávnění po nabytí účinnosti novely, budou zaregistrováni podle nové právní úpravy a obdrží místo živnostenských listů výpis ze živnostenského rejstříku. To platí i pro řízení, které bylo zahájeno přede dnem účinnosti novely.

Pro minimální využívání byl ze živnostenského zákona vypuštěn institut provozování živnosti průmyslovým způsobem, který vzhledem k novému způsobu prokazování živnostenského oprávnění výpisem ze živnostenského rejstříku ztrácí svůj význam.

OHLÁŠENÍ ŽIVNOSTI

Podle § 71 živnostenského zákona bude moci podnikatel ohlásit živnost kterémukoliv obecnímu živnostenskému úřadu na území České republiky. Nebude již vázán na jediný místně příslušný obecní živnostenský úřad podle místa bydliště, sídla apod. Dojde tak k významnému usnadnění jak vstupu do podnikání, tak i možnosti rozšíření živnostenského oprávnění. V praxi budou informace sdíleny úřady v rámci informačního systému živnostenského rejstříku.

Novela doplňuje náležitosti ohlášení živnosti, které činí fyzická osoba, o uvedení místa narození a rodné příjmení. Tyto údaje jsou nezbytné pro vyžádání výpisu z Rejstříku trestů elektronickou podobou. Jako nadbytečná administrativní zátěž podnikatele se ruší prohlášení o případném zákazu činnosti nebo o jiných překážkách v provozování živnosti podnikatele.

Náležitosti ohlášení živnosti, které činí zahraniční fyzická osoba, novela doplňuje o označení organizační složky podniku v České republice. U vedoucího organizační složky podniku se nevyžaduje uvedení údajů o rodném příjmení a místu narození, protože se u této osoby nedokládá výpis z Rejstříku trestů.

Ohlašovatel není dále povinen uvádět při ohlášení živnosti údaje, které jsou již vedeny v evidenci živnostenského úřadu.

CENTRÁLNÍ REGISTRAČNÍ MÍSTA

Centrální registrační místa při obecních živnostenských úřadech byla zřízena k 1. srpnu 2006 zákonem č. 214/2006 Sb. Prostřednictvím jednotného registračního formuláře zde může podnikatel splnit registrační povinnost vůči finančnímu úřadu, České správě sociálního zabezpečení, úřadu práce nebo zdravotní pojišťovně.

Registrační formulář lze podat na jediném úřadě. Odpadla tak například povinnost dokládat bezdlužnost nebo výpis z evidence Rejstříku trestů, neboť tyto dokumenty si může živnostenský úřad doplnit sám (§ 6 odst. 3).

JEDINÁ VOLNÁ ŽIVNOST

Novela zavádí jedinou volnou živnost namísto dosavadních 125 s tím, že podnikatel nahlásí obor činností, které bude v rámci oprávnění vykonávat.

Podnikatel může získat na základě jednoho ohlášení právo provozovat činnosti uvedené v příloze č. 4 živnostenského zákona jako obory činnosti živnosti volné s předmětem podnikání "Výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona". Bude-li chtít provozovat např. ubytovací služby a parkoviště či garáže, postačí mu ohlásit pouze jednu volnou živnost s tím, že určí obory vykonávané činnosti.

Podnikatel nebude muset vlastnit na každý obor činnosti zvláštní živnostenské oprávnění a za každé takové oprávnění platit poplatek.

Volná živnost zahrnuje 80 oborů činností převážně rámcově sdružujících jednotlivé oblasti podobných a navazujících podnikatelských aktivit.

RESTRUKTURALIZACE ŽIVNOSTÍ

Přílohu č. 1 živnostenského zákona bude tvořit seznam 41 živností řemeslných, který je rozdělen na části A, B a C. Přílohu č. 2 bude tvořit seznam 34 živností vázaných a přílohu č. 3 seznam 20 živností koncesovaných.

Kromě toho, že byly novelou sloučeny volné živnosti do jedné, dotklo se slučování i živností řemeslných, vázaných a koncesovaných. Z řemeslných živností se stala činností volné živnosti například oprava hudebních nástrojů a z živností vázaných se mezi činnosti živnosti volné přesunulo provozování cestovní agentury nebo zastupování v celním řízení.

Novela živnostenského zákona ruší nařízení vlády č. 140/2000 Sb., kterým se stanoví seznam oborů živností volných a nahrazuje jej přílohou č. 4, kde jsou obory činnosti v rámci živnosti volné taxativně vymezeny.

ODBORNÁ KVALIFIKACE

Požadavky na odbornou kvalifikaci získanou v jiném státě Evropské unie a prokazovanou živnostenským úřadům jsou pro lepší orientaci podnikatelů uváděny přímo v zákoně, ne tedy odkazem na zákon č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních příslušníků členských států Evropské unie a o změně některých zákonů (zákon o uznávání odborné kvalifikace). Je třeba upozornit, že se nejedná o přímou transpozici směrnice 2005/36/ES o uznávání odborné kvalifikace, ta bude provedena až v souvislosti s novelou zákona č. 18/2004 Sb., na niž živnostenský zákon navazuje.

Rovněž požadavky na odbornou způsobilost osob vykonávajících určité živnosti a seznam těchto živností se z důvodu zpřehlednění právní úpravy nově stanovují přímo v zákoně a nikoli ve vládním nařízení.

KRATŠÍ ODBORNÁ PRAXE

U prokazování odborné způsobilosti u řemeslných živností doklady o ukončeném vzdělání v oboru se upouští od požadavku prokazovat současně i odbornou praxi.

Odbornou způsobilost pro řemeslné živnosti lze i nadále nahradit vzděláním v příbuzném oboru a praxí v oboru. V zájmu urychlení přístupu do podnikání se snižuje praxe v oboru na jeden rok, a to u všech stupňů vzdělání. Odbornou způsobilost lze také nahradit dokladem o rekvalifikaci v kombinaci s jednoroční praxí v oboru. Zohledňuje se tak výrazně vzdělávání v profesi oproti kvalifikaci dosažené praxí v oboru.

U vázaných živností novela ruší obecnou úpravu umožňující nahradit středoškolské vzdělání dokladem o rekvalifikaci a dokladem o vykonání čtyřleté praxe v oboru. Dle přílohy č. 2 "Vázané živnosti" lze nahradit toto vzdělání rekvalifikací v oboru nebo jiným dokladem vydaným akreditovanou institucí. Pro nesystémovost a nejasnost právní úpravy a s ohledem na podstatné omezení požadavků na praxi u vázaných živností se zrušuje rovněž specifické ustanovení o dokládání délky praxe osobami, které již činnost vykonávaly nebo pro ni byly ustanoveny jako odpovědný zástupce.

Také u koncesovaných živností novela ruší obecnou úpravu umožňující nahradit středoškolské vzdělání dokladem o rekvalifikaci a dokladem o vykonání čtyřleté praxe v oboru. Dle přílohy č. 3 "Koncesované živnosti" lze nahradit toto vzdělání rekvalifikací v oboru nebo jiným dokladem vydaným akreditovanou institucí.

Novela též ruší rekvalifikační zkoušky skládané před komisí složenou ze zástupců živnostenského úřadu, odborné střední školy a dalších institucí, které mohly nahradit doklad o požadovaném vzdělání.


Eva Purgerová
advokátní koncipientka, Praha

Související