Tento článek rozebírá zadávací řízení ve vztahu k lhůtám, které se týkají dodavatele3) (uchazeče,4) zájemce5)) a zadavatele. Neřeší ovšem lhůty zvláštních postupů v zadávacím řízení podle části třetí zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, v platném znění (dále také "zákon" nebo "zákon o veřejných zakázkách"), vyjma předběžného oznámení a pravidelného předběžného oznámení, a dále nebude pojednávat o lhůtách při dohledu nad dodržováním zákona vykonávaným především Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže,6) který může zadávací řízení provázet nebo je následovat.

PŘÍPRAVA ZADÁVACÍHO ŘÍZENÍ

Příprava zadávacího řízení probíhá po etapách ukončených vždy tvorbou dokumentů. Dokumenty se rozumějí zejména části zadávací dokumentace.7)

Tvorba dokumentů včetně vyplnění formulářů (vyhlášení podle § 146 odst. 1 zákona o veřejných zakázkách)8) není v této etapě většinou vázána na zákonné lhůty.

Jedním z dokumentů může být v případě nadlimitních veřejných zakázek9) formulář předběžného oznámení veřejného zadavatele nebo pravidelného předběžného oznámení sektorového zadavatele, jejichž prostřednictvím zadavatelé informují o zakázkách, které hodlají zadávat v následujících dvanácti měsících. Na základě takového oznámení může zadavatel zkrátit lhůtu pro podání nabídek (podrobněji viz dále).

Lhůty v zadávacím řízení jak pro veřejného zadavatele podle § 39 odst. 5 zákona o veřejných zakázkách, tak pro sektorového zadavatele podle § 41 odst. 7 zákona o veřejných zakázkách, začínají běžet dnem následujícím po dni odeslání oznámení o zahájení zadávacího řízení či výzvy.

LHŮTY PRO PROKÁZÁNÍ SPLNĚNÍ KVALIFIKACE A PODÁNÍ NABÍDEK

Lhůty pro prokázání splnění kvalifikace a podání nabídek pro všechny druhy zadávacích řízení jsou ve vztahu k veřejnému zadavateli upravené v § 39 a násl. zákona o veřejných zakázkách.

Lhůty musejí být stanovené s ohledem na předmět veřejné zakázky a nesmějí být kratší, než je uvedeno v § 39 odst. 2 (prokázání splnění kvalifikace), resp. § 39 odst. 3 a 4 (podání nabídek).

Provede-li zadavatel úpravy v uveřejněném vyhlášení podle § 147 odst. 8 zákona o veřejných zakázkách, je povinen současně přiměřeně prodloužit lhůtu pro podání žádostí o účast v zadávacím řízení nebo lhůtu pro podání nabídek, a to podle povahy provedené úpravy (§ 40 odst. 6 a § 42 odst. 8).

ZKRÁCENÍ LHŮT

Pokud veřejný zadavatel uveřejnil předběžné oznámení podle § 86 zákona o veřejných zakázkách (srov. § 41 odst. 1) nebo pokud sektorový zadavatel uveřejnil pravidelné předběžné oznámení podle § 87 zákona (srov. § 42 odst. 1) a pokud oznámení bylo odesláno k uveřejnění podle § 146 zákona či bylo odesláno oznámení o uveřejnění předběžného oznámení na profilu veřejného zadavatele nebo pravidelné předběžné oznámení na profilu sektorového zadavatele11) k uveřejnění ve lhůtě ne kratší 52 dnů a ne delší než 12 měsíců před odesláním oznámení o zahájení zadávacího řízení, může veřejný i sektorový zadavatel při splnění podmínek pro uveřejňování podle § 146 odst. 2 věty druhé zákona o veřejných zakázkách zkrátit lhůtu pro podání nabídek u nadlimitních veřejných zakázek na 36 dnů v otevřeném řízení či užším řízení, a jestliže z objektivních důvodů12) nelze stanovit tuto lhůtu, až na 22 dnů v otevřeném či užším řízení.

Je-li oznámení o zahájení zadávacího řízení odesláno elektronickými prostředky podle § 149 zákona o veřejných zakázkách, je veřejný zadavatel oprávněn zkrátit o sedm dnů lhůty podle § 39 odst. 2 písm. a) bod 1., § 39 odst. 3 písm. a) bod 1. a § 40 odst. 1 a o pět dnů lhůtu podle § 39 odst. 2 písm. a) bod 2. (viz § 40 odst. 2). Sektorový zadavatel je v tomto případě oprávněn zkrátit o sedm dnů lhůtu pro podání nabídek v otevřeném řízení, lhůtu pro podání žádostí o účast v užším řízení nebo jednacím řízení s uveřejněním nebo lhůtu pro potvrzení zájmu o účast (§ 42 odst. 2).

Pokud veřejný nebo sektorový zadavatel umožní neomezený a přímý dálkový přístup k zadávací dokumentaci v plném rozsahu již ode dne uveřejnění oznámení o zahájení zadávacího řízení (pro veřejného zadavatele u otevřeného řízení nebo užšího řízení), ve kterém je uvedena internetová adresa, kde je možné získat přístup k zadávací dokumentaci, může zadavatel zkrátit lhůtu pro podání nabídek o pět dnů (§ 40 odst. 3 nebo § 42 odst. 3). To neplatí pro sektorového zadavatele, pokud je lhůta pro podání nabídek dohodnuta podle § 41 odst. 4 zákona o veřejných zakázkách.

Výše uvedené situace lze využít kumulativně, tzn. že zkrácení lhůt lze sčítat, přičemž sektorový zadavatel musí podle § 42 odst. 5 až 7 dodržet minimálně lhůtu pro podání nabídek v otevřeném řízení 22 dnů, v případě, že je oznámení o zahájení otevřeného řízení doručováno elektronickými prostředky, 15 dnů. Lhůta pro doručení žádostí o účast v užším řízení nebo jednacím řízení s uveřejněním nebo lhůta pro doručení potvrzení zájmu o účast podle § 88 odst. 3 zákona o veřejných zakázkách nesmí být nikdy kratší než 15 dnů. Lhůta pro podání nabídek v užším řízení nebo jednacím řízení s uveřejněním nesmí být nikdy kratší než deset dnů, pokud nebyla stanovena na základě dohody podle § 41 odst. 4 zákona o veřejných zakázkách.

ZADÁVACÍ LHŮTA

Jedná se o staronový13) institut upravený v § 43 zákona o veřejných zakázkách, který je definován jako lhůta, po kterou jsou uchazeči svými nabídkami vázáni.

Zadavatel stanoví délku nebo konec lhůty datem, zejména s ohledem na druh zadávacího řízení a předmět veřejné zakázky, a povinně ji uvede v oznámení či výzvě. Zadávací lhůta začíná běžet okamžikem skončení lhůty pro podání nabídek a končí dnem doručení oznámení zadavatele o výběru nejvhodnější nabídky.

Zadávací lhůta se prodlužuje uchazečům, s nimiž může zadavatel v souladu se zákonem uzavřít smlouvu, až do doby uzavření smlouvy nebo do zrušení zadávacího řízení.

Jsou-li podány námitky, zadávací lhůta neběží. Běh zadávací lhůty pokračuje dnem doručení rozhodnutí zadavatele o námitkách dodavateli. Zadávací lhůta neběží rovněž po dobu, ve které zadavatel nesmí uzavřít podle zákona o veřejných zakázkách smlouvu.

Je-li podán návrh na přezkoumání úkonu zadavatele Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad"), zadávací lhůta neběží. Běh zadávací lhůty pokračuje dnem následujícím po nabytí právní moci rozhodnutí Úřadu o takovém návrhu. To platí obdobně též pro případ, kdy je správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele zahájeno Úřadem z moci úřední (lhůta neběží ode dne zahájení správního řízení). Zadávací lhůta neběží rovněž po dobu, ve které má zadavatel podle rozhodnutí Úřadu učinit nápravné opatření podle § 118 zákona o veřejných zakázkách. Zadavatel je povinen o této skutečnosti informovat dotčené uchazeče a zájemce, přičemž není stanoveno v jaké lhůtě.

ZADÁVACÍ DOKUMENTACE

Zadávací dokumentace je soubor dokumentů, údajů, požadavků a technických podmínek zadavatele vymezujících předmět veřejné zakázky v podrobnostech nezbytných pro zpracování nabídky (§ 44 odst. 1 věta první).

POSKYTOVÁNÍ ZADÁVACÍ DOKUMENTACE

Písemná žádost dodavatele o poskytnutí zadávací dokumentace musí být v otevřeném řízení doručena zadavateli nejpozději dvanáct dnů před uplynutím lhůty pro podání nabídek a ve zjednodušeném podlimitním řízení nejpozději pět dnů před uplynutím lhůty pro podání nabídek (§ 48 odst. 2 věta první).

Záleží na tom, zda zadavatel poskytuje v otevřeném nebo ve zjednodušeném podlimitním řízení neomezený a přímý dálkový přístup k zadávací dokumentaci, či nikoliv. Pokud ne, zadavatel předá nebo zašle podle § 48 odst. 1 zákona zadávací dokumentaci v listinné či elektronické podobě dodavateli v otevřeném řízení do šesti dnů a ve zjednodušeném podlimitním řízení do dvou dnů ode dne doručení písemné žádosti dodavatele.

V užším řízení, v jednacím řízení s uveřejněním, v jednacím řízení bez uveřejnění a v soutěžním dialogu zadavatel předá či zašle zadávací dokumentaci jako součást výzvy nebo ve výzvě uvede odkaz na místo dálkového přístupu k zadávací dokumentaci, jinak ji poskytne v listinné či elektronické podobě dodavateli do šesti dnů ode dne doručení písemné žádosti dodavatele o její poskytnutí, byla-li žádost doručena nejpozději osm dnů před uplynutím lhůty pro podání nabídek. Pokud je zadávací dokumentace k dispozici u jiné osoby než u zadavatele, uvede zadavatel (v oznámení či výzvě) adresu, kde lze požádat o její poskytnutí. V takovém případě předá či zašle zadávací dokumentaci v listinné či elektronické podobě dodavateli tato jiná osoba do šesti dnů ode dne doručení žádosti dodavatele o její poskytnutí, byla-li žádost doručena nejpozději osm dnů před uplynutím lhůty pro podání nabídek (§ 48 odst. 3).

DODATEČNÉ INFORMACE K ZADÁVACÍM PODMÍNKÁM

Dodavatel je oprávněn požadovat po zadavateli na základě § 49 odst. 1 zákona dodatečné informace k zadávacím podmínkám. Písemná žádost musí být doručena nejpozději dvanáct dnů před uplynutím lhůty pro podání nabídek. Jde-li o zadávací řízení, ve kterém jsou lhůty stanoveny podle § 39 odst. 3 písm. a) bodu 3 nebo podle § 41 odst. 5 zákona o veřejných zakázkách, nejpozději sedm dnů před uplynutím lhůty pro podání nabídek, a jde-li o zadávací řízení, ve kterém jsou lhůty stanoveny podle § 39 odst. 3 písm. b) bodu 2 nebo 3, nejpozději pět dnů před uplynutím lhůty pro podaní nabídek.

Podle § 49 odst. 2 zákona o veřejných zakázkách zadavatel doručí dodatečné informace k zadávacím podmínkám, případně související dokumenty, nejpozději do šesti dnů ode dne doručení žádosti dodavatele podle § 49 odst. 1 zákona. Jde-li o zadávací řízení, ve kterém jsou lhůty stanoveny podle § 39 odst. 3 písm. a) bodu 3, § 39 odst. 3 písm. b) bodu 2 nebo 3 nebo podle § 41 odst. 5 zákona o veřejných zakázkách, nejpozději do tří dnů ode dne doručení žádosti podle § 49 odst. 1.

Zadavatel může poskytnout dodavatelům dodatečné informace k zadávacím podmínkám i bez předchozí žádosti. Ustanovení § 49 odst. 2 zákona o veřejných zakázkách se v této situaci použije obdobně (§ 49 odst. 3).

Pokud nejsou z jakéhokoli důvodu dodatečné informace k zadávací dokumentaci (nebo i zadávací dokumentace) zaslány ve lhůtě podle § 49 zákona (nebo podle § 48) nebo pokud mohou být nabídky předloženy pouze po prohlídce místa plnění (viz dále), prodlouží zadavatel přiměřeně lhůtu pro podání nabídek (§ 40 odst. 5 a § 42 odst. 8).

PROHLÍDKA MÍSTA PLNĚNÍ

V zadávacích podmínkách je kromě jiného vhodné stanovit možnost prohlídky místa plnění, je-li to pro plnění veřejné zakázky či zpracování nabídky nezbytné (srov. § 49 odst. 4).

Prohlídku místa plnění musí zadavatel umožnit nejpozději dvanáct dnů před uplynutím lhůty pro podání nabídek. Jde-li o zadávací řízení, ve kterém jsou lhůty stanoveny podle § 39 odst. 3 písm. a) bodu 3 nebo podle § 41 odst. 5 zákona o veřejných zakázkách, nejpozději sedm dnů před uplynutím lhůty pro podání nabídek, u zadávacího řízení, ve kterém jsou lhůty stanoveny podle § 39 odst. 3 písm. b) bodu 2 nebo 3 zákona, nejpozději pět dnů před uplynutím lhůty pro podání nabídek.

SPLNĚNÍ KVALIFIKACE

Požadavek na dobu prokazování splnění kvalifikace je v zákoně systematicky řazen zvlášť pro veřejného zadavatele v díle 1 hlavy V a pro sektorového zadavatele v díle 2 hlavy V části druhé zákona o veřejných zakázkách.

Podle § 52 zákona je veřejný zadavatel po dodavateli v otevřeném řízení a ve zjednodušeném podlimitním řízení oprávněn požadovat prokázání splnění kvalifikace ve lhůtě pro podání nabídek. V užším řízení, jednacím řízení s uveřejněním a soutěžním dialogu je dodavatel povinen prokázat splnění kvalifikace ve lhůtě pro podání žádosti o účast. V jednacím řízení bez uveřejnění je dodavatel povinen prokázat splnění kvalifikace ve lhůtě stanovené ve výzvě k jednání, nejpozději však do uzavření smlouvy.

Sektorový zadavatel je oprávněn požadovat podle § 65 zákona o veřejných zakázkách, aby dodavatel v otevřeném řízení prokázal splnění kvalifikace ve lhůtě pro podání nabídek. V užším řízení a jednacím řízení s uveřejněním je dodavatel povinen prokázat splnění kvalifikace ve lhůtě pro podání žádosti o účast, případně ve lhůtě pro potvrzení zájmu o účast. V jednacím řízení bez uveřejnění je dodavatel povinen prokázat splnění kvalifikace ve lhůtě stanovené sektorovým zadavatelem ve výzvě k jednání, nejpozději však do uzavření smlouvy.

OTEVÍRÁNÍ OBÁLEK S NABÍDKAMI

Pokud zadavatel nestanovil termín otevírání obálek v zadávacích podmínkách, vyrozumí o něm na základě § 71 odst. 5 nejméně pět pracovních dnů před otevíráním obálek.

Samotné otevírání obálek s nabídkami i nabídek podaných elektronickými prostředky musí být v termínu stanoveném zadavatelem, a to až po uplynutí lhůty pro podání nabídek, nejpozději však do třiceti dnů po uplynutí lhůty pro podání nabídek (§ 71 odst. 4 věta druhá a § 72 odst. 1 věta druhá).

Nabídky podané po uplynutí lhůty pro podání nabídek komise neotvírá. Zadavatel bezodkladně vyrozumí uchazeče, že jeho nabídka byla podána po uplynutí lhůty pro podání nabídek (§ 71 odst. 6).

Jsou-li podány nabídky pouze elektronickými prostředky, nemusí se otevírání obálek podle § 71 odst. 7 zákona o veřejných zakázkách14) konat (viz § 72 odst. 4). O této skutečnosti zadavatel uchazeče bezodkladně vyrozumí.

Jestliže komise zjistí, že nabídka není úplná (viz § 71 odst. 8), vyřadí ji na základě § 71 odst. 10 a zadavatel uchazeče, který takovou nabídku podal, bezodkladně vyloučí z účasti v zadávacím řízení. Vyloučení uchazeče včetně důvodů mu zadavatel bezodkladně písemně oznámí.

Uchazeči mohou nahlédnout do protokolu o otevírání obálek, přičemž protokol o otevírání obálek elektronickými prostředky, nekoná-li se v tomto případě otevírání obálek podle § 71 odst. 7, je zadavatel povinen zpřístupnit bezodkladně.

POSOUZENÍ A HODNOCENÍ NABÍDEK

Nabídky v otevřeném řízení, užším řízení, soutěžním dialogu, ve zjednodušeném podlimitním řízení a v předběžném hodnocení nabídek v jednacím řízení s uveřejněním posuzuje a hodnotí hodnotící komise, kterou ustanovuje veřejný zadavatel.15)

Členové hodnotící komise musejí být podle § 75 odst. 1 věta druhá pozváni na její první jednání nejméně sedm dnů předem.16)

V rámci posouzení nabídek může hodnotící komise v případě nejasností požádat uchazeče o písemné vysvětlení nabídky (§ 76 odst. 3). Pokud uchazeč nedoručí vysvětlení ve lhůtě tří pracovních dnů ode dne doručení žádosti o vysvětlení nabídky, nestanovila-li hodnotící komise lhůtu delší, hodnotící komise nabídku vyřadí. Hodnotící komise může po písemném zdůvodnění nejasností nabídky přizvat uchazeče na své jednání za účelem vysvětlení jeho nabídky. Hodnotící komise doručí uchazeči pozvánku na jednání alespoň pět pracovních dní před jeho konáním (§ 76 odst. 4). V soutěžním dialogu poskytne dodavatel veřejnému zadavateli na jeho žádost dodatečné informace, jejichž cílem je podanou nabídku objasnit, konkretizovat či vysvětlit (viz § 76 odst. 5). V žádosti o dodatečné informace stanoví veřejný zadavatel mimo jiné přiměřenou lhůtu, nejméně však pět dnů.

Uchazeče, jehož nabídka byla při posouzení nabídek hodnotící komisí vyřazena, vyloučí veřejný zadavatel bezodkladně z účasti v zadávacím řízení. Vyloučení uchazeče včetně důvodů mu veřejný zadavatel bezodkladně písemně oznámí (§ 76 odst. 6).

MIMOŘÁDNĚ NÍZKÁ NABÍDKOVÁ CENA

Jestliže hodnotící komise posoudí nabídkovou cenu jako mimořádně nízkou, musí si v souladu s § 77 odst. 1 vyžádat od uchazeče písemné zdůvodnění, které musí uchazeč doručit ve lhůtě tří pracovních dnů ode dne doručení žádosti uchazeči, pokud hodnotící komise nestanovila lhůtu delší. Hodnotící komise může po písemném zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny přizvat uchazeče na jednání hodnotící komise za účelem vysvětlení předloženého zdůvodnění. Hodnotící komise doručí uchazeči pozvánku na jednání alespoň pět pracovních dní před jeho konáním (§ 77 odst. 3).

Jestliže hodnotící komise shledá, že nabídková cena je mimořádně nízká v důsledku toho, že uchazeč získal veřejnou podporu, může být nabídka vyřazena z tohoto důvodu pouze po konzultaci s uchazečem a za předpokladu, že uchazeč není schopen v dostatečné lhůtě stanovené hodnotící komisi prokázat, že veřejná podpora byla poskytnuta v souladu s právními akty Evropských společenství17) (§ 77 odst. 5 věta první).

Neodůvodnil-li uchazeč písemně mimořádně nízkou nabídkovou cenu ve stanovené lhůtě, nedostavil-li se k podání vysvětlení nebo posoudila-li hodnotící komise jeho zdůvodnění jako neopodstatněné, musí být nabídka dle § 77 odst. 6 vyřazena. Veřejný zadavatel bezodkladně vyloučí takového uchazeče z účasti v zadávacím řízení a oznámí mu písemně a bezodkladně jeho vyloučení včetně důvodů.

UKONČENÍ ZADÁVACÍHO ŘÍZENÍ

Zadavatel rozhodne na doporučení hodnotící komise18) o výběru nejvhodnější nabídky toho uchazeče, jehož nabídka byla podle stanoveného hodnotícího kritéria komisí vyhodnocena jako ekonomicky nejvýhodnější nebo jako nabídka s nejnižší nabídkovou cenou (§ 81 odst. 1). Zadavatel odešle oznámení o výběru nejvhodnější nabídky do pěti pracovních dnů po svém rozhodnutí všem uchazečům, kteří nebyli vyloučeni z účasti v zadávacím řízení (§ 81 odst. 2).

UZAVŘENÍ SMLOUVY

Pokud nebyly podány námitky, uzavře zadavatel smlouvu s uchazečem, jehož nabídka byla vybrána jako nejvhodnější, do patnácti dnů po uplynutí lhůty pro podání námitek.

Před uplynutím lhůty pro podání námitek proti rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky nebo proti rozhodnutí zadavatele o vyloučení z účasti v zadávacím řízení, a jsou-li námitky podány včas (myslí se ve lhůtě 15 dnů), do doručení rozhodnutí o námitkách nesmí zadavatel s nikým uzavřít smlouvu či zrušit zadávací řízení (§ 110 odst. 4 poslední věta). Zájemce či uchazeč se může práva na podání takových námitek vzdát až po vzniku práva podat námitky; pokud se zájemce či uchazeč vzdá svého práva, platí podle § 110 odst. 7 poslední věta, že lhůta pro podání námitek ve vztahu k tomuto zájemci či uchazeči uplynula.

Odmítne-li vybraný uchazeč uzavřít se zadavatelem smlouvu, druhý nebo třetí uchazeč v pořadí, s nímž může být smlouva uzavřena, je povinen podle § 82 odst. 3 poslední věta poskytnout zadavateli součinnost, stejně jako tomu byl povinen vybraný uchazeč, a to ve lhůtě patnácti dnů ode dne doručení výzvy k uzavření smlouvy.

Dle § 82 odst. 5 zákona o veřejných zakázkách zadavatel písemně oznamuje bez zbytečného odkladu informaci o uzavření smlouvy uchazečům, s nimiž by bylo možné uzavřít smlouvu v souladu s § 82 odst. 3 zákona.

ZRUŠENÍ ZADÁVACÍHO ŘÍZENÍ

Neuzavře-li zadavatel smlouvu, zadávací řízení zruší buď z obligatorních důvodů, stanovených v § 84 odst. 1, nebo z důvodů fakultativních, uvedených v § 84 odst. 2, přičemž tak může učinit až do doby rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky, pokud byla podána jenom jedna nabídka nebo pokud byly podány či by měly být hodnoceny pouze nepřijatelné nabídky podle § 22 odst. 1. Podle § 84 odst. 4 je zadavatel oprávněn zrušit jednací řízení bez uveřejnění, zjednodušené podlimitní řízení až do uzavření smlouvy. Ostatní případy zákon výslovně neřeší. Podle mého názoru lze v případě otevřeného řízení zrušit řízení až do uzavření smlouvy.19)

Zadavatel je povinen doručit písemné oznámení o zrušení zadávacího řízení do pěti dnů ode dne přijetí rozhodnutí všem známým zájemcům či uchazečům s uvedením důvodu (§ 84 odst. 8).

NÁMITKY

Kromě námitek proti rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky nebo proti rozhodnutí zadavatele o vyloučení z účasti v zadávacím řízení může stěžovatel (dodavatel, který má nebo měl zájem na získání veřejné zakázky) doručit zadavateli námitku do patnácti dnů ode dne, kdy se dozví o domnělém porušení zákona úkonem zadavatele, nejpozději však do doby uzavření smlouvy. Do doby doručení rozhodnutí zadavatele o těchto námitkách nesmí zadavatel uzavřít smlouvu či zrušit zadávací řízení (§ 110 odst. 3).

Podle § 111 odst. 1 má zadavatel obecnou povinnost přezkoumat námitky do deseti dnů od jejich obdržení v plném rozsahu. Vyhoví-li zadavatel námitkám, uvede ve svém rozhodnutí způsob provedení nápravy. Pokud ovšem zadavatel podaným námitkám nevyhoví,20) nesmí před uplynutím lhůty pro podání návrhu na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele, a je-li tento návrh podán včas, ve lhůtě 45 dnů ode dne doručení námitek, uzavřít smlouvu či zrušit zadávací řízení (§ 111 odst. 5 věta první).

OZNÁMENÍ VÝSLEDKU

Veřejný zadavatel je povinen do 48 dnů po uzavření smlouvy odeslat oznámení o výsledku zadávacího řízení k uveřejnění. V případě sektorového zadavatele činí lhůta dva měsíce (§ 83 odst. 1 věta první a druhá).

Při zrušení zadávacího řízení odešle zadavatel oznámení o zrušení zadávacího řízení k uveřejnění do tří dnů ode dne přijetí rozhodnutí (§ 84 odst. 7). Tato povinnost neplatí pro jednací řízení bez uveřejnění.

JISTOTA

Jistotu poskytuje uchazeč podle § 67 odst. 1 poslední věta zákona o veřejných zakázkách formou složení peněžní částky na účet zadavatele, anebo formou bankovní záruky. Lhůta pro poskytnutí jistoty není stanovena, tzn. že ji sám stanoví zadavatel, přičemž uchazeč je povinen zajistit platnost bankovní záruky po celou dobu zadávací lhůty podle § 43 zákona.

Zadavatel uvolní peněžní jistotu na základě § 67 odst. 2 zákona:

- uchazeči, který byl ze zadávacího řízení vyloučen, bezodkladně,

- uchazeči, jehož nabídka byla vybrána jako nejvhodnější, nebo s nímž bylo možno uzavřít smlouvu podle § 82 odst. 3 zákona, do sedmi dnů po uzavření smlouvy,

- uchazeči, jehož nabídka nebyla vybrána jako nejvhodnější a nebylo s ním možné uzavřít smlouvu podle § 82 odst. 3 zákona, do sedmi dnů po doručení oznámení o výběru nejvhodnější nabídky.

Podal-li uchazeč námitky a zadavatel jim vyhověl, je uchazeč povinen opětovně složit peněžní jistotu, která byla zadavatelem uvolněna, do sedmi dnů od doručení rozhodnutí zadavatele podle § 111 odst. 1 zákona (§ 67 odst. 4 věta první).

Podal-li uchazeč návrh na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele, musí opětovně složit peněžní jistotu, která byla zadavatelem uvolněna (§ 67 odst. 4 poslední věta).

Poskytnutá jistota připadne zadavateli v případech podle § 67 odst. 6, a to když uchazeč v rozporu se zákonem nebo zadávacími podmínkami zrušil nebo změnil nabídku nebo odmítl uzavřít smlouvu, dokonce i když mu na základě rozhodnutí zadavatele uchazeč "pouze" neposkytl řádnou součinnost k uzavření smlouvy. Takové rozhodnutí musí zadavatel řádně odůvodnit a bezodkladně doručit uchazeči.

UCHOVÁVÁNÍ DOKUMENTACE

Podle § 155 zákona o veřejných zakázkách je zadavatel povinen uchovávat dokumentaci o veřejné zakázce a záznamy o elektronických úkonech podle § 149 zákona po dobu pěti let od uzavření smlouvy, její změny nebo od zrušení zadávacího řízení, nestanoví-li jinak zákon č. 499/2004, o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

Dokumentací o veřejné zakázce se rozumí souhrn všech dokumentů v listinné či elektronické podobě, jejichž pořízení v průběhu zadávacího řízení, případně po jeho ukončení, vyžaduje zákon o veřejných zakázkách včetně úplného znění originálů nabídek všech dodavatelů a uzavřených smluv.


Lhůty k zadávacímu řízení neodmyslitelně patří. Jedná se totiž o specifické řízení, které má svůj vlastní právní režim daný zákonem. Stávající úprava ovšem obsahuje značné množství lhůt, které mohou být až příliš omezující. Na druhou stranu, bez stanovení jakýchkoliv lhůt by mohlo snadno docházet nejen k průtahům ve výběru nejvhodnější nabídky, ale i k porušením zákona.

Řízení upravené zákonem o veřejných zakázkách je oproti dříve platné úpravě procesně náročnější jak pro zadavatele, tak i dodavatele, k čemuž významně přispívá nutnost dodržování lhůt. Přesto nový zákon v mnohém průběh zadávacího řízení usnadnil, například zavedením nových institutů.


Poznámky:

1) Druhy zadávacího řízení jsou otevřené řízení, užší řízení, jednací řízení s uveřejněním, jednací řízení bez uveřejnění, soutěžní dialog a zjednodušené podlimitní řízení (§ 21 odst. 1).

2) Podle § 2 odst. 1 zákona o veřejných zakázkách se za zadavatele veřejné zakázky považuje veřejný (§ 2 odst. 2), sektorový (§ 2 odst. 6) a dotovaný (§ 2 odst. 3) zadavatel, přičemž posledně jmenovaný postupuje při zadávaní veřejné zakázky v souladu s § 2 odst. 5 zákona o veřejných zakázkách podle ustanovení zákona platných pro veřejného zadavatele.

3) Dodavatelem je podle § 17 písm. a) zákona o veřejných zakázkách fyzická osoba nebo právnická osoba, která dodává zboží, poskytuje služby nebo provádí stavební práce, pokud má sídlo, místo podnikání či místo trvalého pobytu na území České republiky, nebo zahraniční dodavatel, kterým je podle § 17 písm. o) zákona o veřejných zakázkách zahraniční osoba podle § 21 zákona č. 513/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, která dodává zboží, poskytuje služby nebo provádí stavební práce.

4) Uchazečem je dodavatel, který podal nabídku v zadávacím řízení [§ 17 písm. j)].

5) Zájemcem je dodavatel, který podal ve stanovené době žádost o účast v užším řízení, v jednacím řízení s uveřejněním nebo v soutěžním dialogu, nebo dodavatel, který byl zadavatelem vyzván k jednání v jednacím řízení bez uveřejnění, k podání předběžné nabídky v dynamickém nákupním systému, k podání nabídky ve zjednodušeném podlimitním řízení, k podání nabídky v řízení na základě rámcové smlouvy nebo k potvrzení zájmu o účast v případě zadávacího řízení zahájeného uveřejněním pravidelného předběžného oznámení [§ 17 písm. n)].

6) Odbor kontroly veřejných zakázek Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže se nachází na novém sídle v Brně, Tř. Kpt. Jaroše 7.

7) Zadávací dokumentace spolu s veškerými požadavky zadavatele uvedenými v oznámení či výzvě o zahájení zadávacího řízení nebo v jiných dokumentech, obsahující vymezení předmětu veřejné zakázky, jsou podle § 17 písm. l) zákona o veřejných zakázkách zadávacími podmínkami.

8) Podrobněji k uveřejňování informací o veřejných zakázkách viz Poremská, M. Uveřejňování informací o veřejných zakázkách, Časopis pro právní vědu a praxi, č. 1, 2007, str. 56 a násl.

9) Veřejné zakázky se podle výše jejich předpokládané hodnoty dělí na nadlimitní veřejné zakázky, podlimitní veřejné zakázky a veřejné zakázky malého rozsahu (§ 7 odst. 3). Nadlimitní veřejnou zakázkou se rozumí veřejná zakázka, jejíž předpokládaná hodnota podle § 13 zákona o veřejných zakázkách odpovídá nejméně finančnímu limitu uvedenému v § 12 odst. 2, 3 nebo 4 zákona o veřejných zakázkách. Dané finanční limity jsou uvedeny bez daně z přidané hodnoty (§ 12 odst. 1). Podlimitní veřejnou zakázkou se rozumí veřejná zakázka, jejíž předpokládaná hodnota činí v případě veřejné zakázky na dodávky nebo veřejné zakázky na služby nejméně 2 000 000,- Kč bez daně z přidané hodnoty nebo v případě veřejné zakázky na stavební práce nejméně 6 000 000,- Kč bez daně z přidané hodnoty a nedosáhne finančního limitu podle § 12 odst. 2, 3 nebo 4 zákona o veřejných zakázkách (§ 12 odst. 5). Veřejnou zakázkou malého rozsahu se rozumí veřejná zakázka, jejíž předpokládaná hodnota nedosáhne v případě veřejné zakázky na dodávky nebo veřejné zakázky na služby 2 000 000,- Kč bez daně z přidané hodnoty nebo v případě veřejné zakázky na stavební práce 6 000 000,- Kč bez daně z přidané hodnoty (§ 12 odst. 6).

10) V souladu s § 19 odst. 1 zákona o veřejných zakázkách musejí sektoroví zadavatelé zadávat podle zákona jen nadlimitní veřejné zakázky.

11) Profilem zadavatele se pro účely zákona rozumí internetová adresa zadavatele, kterou zadavatel používá k uveřejňování informací týkajících se veřejných zakázek [§ 17 písm. g)].

12) Co se rozumí pod pojmem "objektivní důvody" zákon nestanoví.

13) Zadávací lhůta byla výslovně upravena v § 8 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek.

14) Podle § 71 odst. 7 věta první se otevírání obálek mají právo účastnit uchazeči, jejichž nabídky byly zadavateli doručeny ve lhůtě pro podání nabídek, a další osoby, o nichž tak stanoví zadavatel.

15) V jednacím řízení bez uveřejnění není zadavatel povinen hodnotící komisi ustanovit. Olík, M., Podešva, V., Šebesta, M. Zákon o veřejných zakázkách s komentářem. § 103. Soutěž o návrh [citováno 20. června 2007]. Dostupný z: ASPI verze 9+ pro Windows. [CD-ROM]. Praha: ASPI, 2006.

16) Hodnotící komise plní funkci komise pro otevírání nabídek, stanoví-li tak veřejný zadavatel (§ 71 odst. 3).

17) Článek 87 a násl. Smlouvy o založení Evropského společenství.

18) Na základě § 81 odst. 3 písm. c) za středníkem veřejný zadavatel v oznámení o výběru nejvhodnější nabídky uvede, jaké údaje z nabídky jím byly hodnoceny jinak než hodnotící komisí.

19) Srovnej k již neúčinné právní úpravě Jurčík, R. Zákon o veřejných zakázkách. Komentář. 1. vydání Praha: C. H. Beck, 2004, str. 311 a násl.

20) Pokud zadavatel o námitkách nerozhodl ve lhůtě deseti dnů od obdržení námitek, platí, že námitkám nevyhověl (§ 111 odst. 5 věta druhá).


Michaela Poremská
právnička a doktorandka, Brno

 

Lhůty pro prokázání splnění kvalifikace dle § 39 odst. 2 zákona o veřejných zakázkách

 

PŘÍKLAD: LHŮTY PRO OTEVŘENÉ ŘÍZENÍ KONANÉ V LISTINNÉ PODOBĚ

pouze u nadlimitní veřejné zakázky

předběžné oznámení

dvanáct měsíců před zahájením zadávacího řízení


příprava zadávacího řízení


odeslání oznámení o zahájení zadávacího řízení

lhůty začínají běžet dnem následujícím po dni odeslání oznámení


žádost dodavatele o poskytnutí zadávací dokumentace

nejpozději dvanáct dnů před uplynutím lhůty pro podání nabídek

poskytnutí zadávací dokumentace

nejpozději šest dnů ode dne doručení žádosti

prohlídka místa plnění

nejpozději dvanáct dnů před uplynutím lhůty pro podání nabídek

žádost o dodatečné informace k zadávací dokumentaci

nejpozději dvanáct dnů před uplynutím lhůty pro podání nabídek + nejpozději šest dnů ode dne doručení žádosti

dodatečné informace bez předchozí žádosti dodavatele

nejpozději šest dnů před uplynutím lhůty pro podání nabídek


jmenování (komise pro otevírání obálek a) hodnotící komise

sedm dnů před prvním jednáním


prokazování splnění kvalifikace

nejméně patnáct dnů u podlimitní veřejné zakázky

nejméně třicet sedm dnů u nadlimitní veřejné zakázky

podání nabídek

nejméně dvacet dva dnů u podlimitní veřejné zakázky

nejméně padesát dva dnů u nadlimitní veřejné zakázky


posouzení kvalifikace:

žádost o dodatečné informace či doklady ke kvalifikaci

v přiměřené lhůtě stanovené veřejným zadavatelem

rozhodnutí o vyloučení dodavatele pro nesplnění kvalifikace

bezodkladně


otevírání obálek:

do třiceti dnů po uplynutí lhůty pro podání nabídek


vyrozumění uchazeče o termínu otevírání obálek

pět pracovních dnů předem

vyrozumění o podání nabídky po uplynutí lhůty pro podání nabídek

bezodkladně

vyřazení komisí pro otevírání obálek

rozhodnutí o vyloučení uchazeče pro neúplnost nabídky

bezodkladně


posouzení a hodnocení nabídek:


vysvětlení nabídek

nejméně tři pracovní dny ode dne doručení žádosti

zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny

nejméně tři pracovní dny ode dne doručení žádosti

vyřazení hodnotící komisí

rozhodnutí o vyloučení uchazeče při posouzení nabídek

bezodkladně


zpráva o posouzení a hodnocení nabídek


rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky


oznámení o výběru nejvhodnější nabídky

do pěti pracovních dnů po rozhodnutí


námitky proti rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky

do patnácti dnů ode dne doručení oznámení o výběru nejvhodnější nabídky + do deseti dnů

od obdržení námitek


uzavření smlouvy

po uplynutí lhůty pro podání námitek do patnácti dnů


informace o uzavření smlouvy podle § 82 odst. 5

bez zbytečného odkladu


uvolnění jistoty

do sedmi dnů po uzavření smlouvy;

do sedmi dnů po doručení oznámení o výběru nejvhodnější nabídky


oznámení o výsledku zadávacího řízení

do 48 dnů po uzavření smlouvy


pouze u nadlimitní veřejné zakázky

písemná zpráva zadavatele


uchovávání dokumentace

pět let od uzavření smlouvy, její změny nebo od zrušení zadávacího řízení

Související