Země s vyspělým hospodářstvím charakterizuje zvyšování prodeje kvalitního zboží a služeb s nízkou cenou.

Do popředí se ale dostávají nové druhy konkurenční převahy, jako např. ovládnutí termínů realizace dodávek, rychlost reagování na měnící se požadavky trhu a zavádění inovací, což s sebou nese nutnost vytvořit čtyři skupiny informací, týkající se trhu, technologie, konkurence a fungování řídících mechanismů.
Podstatná část nutných informací je poskytována specializovanými institucemi. Jejich rozvoj podněcuje postupující globalizace hospodářství a stále ostřejší konkurence. Mohlo by se zdát, že předmětem zájmu hospodářské špionáže jsou výlučně podniky, používající technologie na nejvyšší světové úrovni, ale prakticky se to může týkat každého podniku. Konkurenty nemusejí být jen podniky nabízející stejné výrobky a služby.
Tak se může podnik stát terčem hospodářské špionáže objednané jinou firmou, která působí ve zdánlivě odlišném oboru. Druh a okruh předmětných informací je závislý na informačních potřebách objednatele, které se mohou v průběhu doby měnit tak, jako se mění nástroje špionáže a způsoby získávání informací.
I když takřka 80 procent všech informačních potřeb podniků představují oblasti spojené s technologiemi používanými konkurencí, předmětem zájmu mohou být i otázky organizační, ekonomické, strategické, personální a právní povahy. Aby informace mohly být získány, používá se řada způsobů zjišťování a zpracování potřebných údajů. Ohrožení může být o to větší, že působení hospodářské špionáže je skryté a odehrává se tam, kde by to podnik neočekával. Navíc, ze systematicky shromaždovaných informací lze přesně stanovit firemní strategii, používané technologické procesy atd.
Citované údaje dokazují nejen potřebu, ale povinnost chránit všechny podnikové informace. Ochrana je svého druhu jedním z nejdůležitějších záruk existence podniku a jeho dalšího rozvoje. I když může v organizaci převládat dojem, že činnost podniku nebyla dosud středem zájmu hospodářské špionáže, pak je o to pravděpodobnější, že tam špionáž už probíhá.
Nelze zapomínat na to, jaké hodnoty podniky ztrácejí, když z neznalosti či ziskuchtivosti odevzdávají legálně, někdy i za nízkou odměnu, informace a výsledky tvořivé duševní práce konkurenci. Proto je nutnost ochrany všech podnikových informací mít stále na paměti, zvlášť i proto, že tato oblast není u nás právně ošetřena.
Karel Špindler
patentový odborník, Praha
Související