Kabinet odložil vyvlastňovací zákon

Nejméně o týden odložila Paroubkova vláda jednání nad novým vyvlastňovacím zákonem, který by lidem měl zajistit vyšší náhrady za nemovitý majetek.
Ty se již nemají vypočítávat z tabulek, především pro oceňování nejčastěji vyvlastňované zemědělské půdy, ale po německém vzoru tržním způsobem odvozovat od místně a časově srovnatelných cen.
"Odklad nás mrzí, věřili jsme, že kabinet rozhodne už tuto středu a pošle návrh do sněmovny. Jde o doladění paragrafů, které se týkají práv třetích osob. Například případů, kdy na vyvlastňovaném majetku vázne nějaké věcné břemeno," říká náměstek ministra pro místní rozvoj Jan Slanina, který má přípravu zákona na starosti.
Podle něj ale za zdržením není žádný spor. Věcně je i problematika třetích osob vyřešena a čeká se jen na to, aby si nad zákonem na společné schůzce ještě jednou sedli tři externí právní znalci, kteří na normě s vládními legislativci dlouhodobě spolupracují. "Zatím se nemohli sejít, jeden z nich se zdržel v zahraničí," vysvětluje Slanina.
I tak by poslanci zákon o nuceném přechodu práv k pozemkům a stavbám, který se připravuje už od roku 2002, měli začít projednávat na nadcházející červnové schůzi sněmovny. Tedy spolu s předlohou nového stavebního zákona, kterou vláda již odsouhlasila.
Původně mělo jít o jeden celek, i teď vyvlastňování upravují paragrafy stavebního zákona. Nakonec ale převážila obava, aby ideové spory o politicky citlivé vyvlastňovaní projednávání stavebního řádu nezkomplikovaly.
"Nový vyvlastňovací zákon je ale také nutný. Musíme konečně nahradit třicet let starou legislativu a jen o málo mladší a stejně nevyhovující oceňovací vyhlášku," zdůrazňuje Slanina.
Pochybnosti o novém zákoně však má pravice a konzervativně naladění právní odborníci. "Každé vyvlastnění je tak trochu v rozporu s ústavní ochranou soukromého vlastnictví," říká například bývalý ústavní právník Antonín Procházka.
Stavební firmy a některé státní instituce, například Ředitelství silnic a dálnic, naopak připomínají průtahy a s nimi spojené opoždění termínů a finanční ztráty při budování Plzeňského obchvatu či dálnic D8 a D11.
"Vyvlastnění ve veřejném zájmu je jako krajní prostředek v pořádku. Tak to funguje všude jinde ve světě," říká generální ředitel stavební společnosti Skanska CZ Zdeněk Burda.
Na schválení obou zákonů má Parlament zhruba rok, který zbývá do voleb. Avšak mezi poslanci panují pochybnosti, zda se to za tak krátkou dobu může podařit, tím spíše, že na ně může být rozdílný pohled v levicové sněmovně a v pravicovém senátu. Ve skutečnosti také nezbývá o mnoho více času než šest měsíců. Počátkem příštího roku již začne předvolební kampaň.