V souvislosti se vstupem do Evropské unie začal 1. května 2004 platit nový zákon o dani z přidané hodnoty, který přinesl rozsáhlé změny v možnostech a podmínkách vracení DPH zaplacené v ceně zboží a služeb nakoupených v zahraničí. Plátci registrovaní k DPH v jiném členském státě a zahraniční osoby nepodnikající v daném členském státě mají právo na vrácení daně, již zaplatili v ceně nakoupeného zboží nebo služeb.
Pro české plátce z této skutečnosti vyplývá, že mohou v souladu s jednotlivými národními úpravami požádat o vrácení DPH. Příslušný zahraniční finanční úřad vrací tuto daň na základě zvláštní žádosti, která mu musí být podána v předepsaném termínu (většinou do 30. června následujícího kalendářního roku). U nákladů, které vznikly v průběhu roku 2004, je potřeba uplatnit nárok nejpozději do 30. června 2005. Nepodají-li plátci žádost v tomto termínu, nárok na vrácení DPH jim zaniká.
Společnosti tak mohou přijít o značné finanční částky, které propadnou ve prospěch příslušného státu. V závislosti na výši sazby daně se tyto částky pohybují od 15 procent (Lucembursko, Kypr) do 25 procent (Maďarsko, Dánsko, Švédsko) z celkové ceny pořízeného zboží nebo služeb.
Nárok na vrácení daně u nás zaplacené má osoba registrovaná k dani v jiném členském státě unie, která nemá místo podnikání v České republice a neuskutečňuje v ní v roce, ve kterém žádá o vrácení daně, žádnou ekonomickou činnost. Toto právo se uplatňuje za obdobných podmínek, za nichž může být tuzemským plátcem uplatněn nárok na odpočet DPH.
Dále mohou o vrácení daně žádat zahraniční osoby registrované k dani, jež nemají místo podnikání v České republice a neuskutečňují zde v roce, ve kterém žádají o vrácení daně, žádnou ekonomickou činnost. V případě třetích zemí se DPH vrací na principu reciprocity (vzájemnosti) mezi danými státy. Český zákon o DPH v tomto případě vymezuje některé druhy plnění, u kterých DPH vrátit nelze (například osobní spotřeba, cestovní náklady, náklady na ubytování a stravování, náklady na reprezentaci, taxi službu, telefonní poplatky a pohonné hmoty, s výjimkou nafty).
Mezi služby, u kterých lze žádat o vrácení DPH, patří kupříkladu nákupy benzínu, nafty a podobně, dopravní náklady jako parkovné, ale i ubytování, úhrady v restauracích, stravování. Dále je to možné například u servisních prací, oprav automobilů a podobně.

Jak žádat o vrácení daně
Žádost o vrácení DPH je vhodné podat ihned po skončení příslušného období (za uplynulé čtvrtletí, pololetí nebo celý rok).
Nárokování se provádí ve stanovených termínech zasláním této žádosti na formulářích příslušného zahraničního finančního úřadu, ke kterým se většinou přikládají originály účtů, speciální formulář o potvrzení přiděleného daňového čísla (DIČ), který žadateli potvrdí jeho finanční úřad, a plná moc pro společnost zařizující zpětný převod DPH.
Kompletní žádost, vyplněná ve stanoveném úředním jazyce, se pak předloží příslušnému finančnímu úřadu dané země. Někde se k ní musí doložit řada dalších materiálů (například překlad výpisu z obchodního rejstříku). Součástí formuláře je také dotazník, který specifikuje činnosti žadatele na území daného státu. Na jeho správném vyplnění záleží nejen kladné vyřízení vrácení daně z přidané hodnoty, ale i doba samotného vyřízení. Částku daně, kterou zahraniční finanční úřad uzná k vrácení, zašle žadateli na jeho účet nebo mu vystaví šek.
K žádosti o vrácení daně v České republice musí být mimo jiné předloženy originály příslušných daňových dokladů o nákupu zboží nebo služeb, osvědčení o registraci k DPH ve svém státě a doklad o tom, že v České republice neposkytovali zákonem vymezené plnění podléhající DPH v období, které časově ohraničuje jejich žádost o vrácení daně.
Žádost může být v České republice podána prostřednictvím zástupce (zmocněné osoby). V tomto případě musí být přílohou žádosti i originál plné moci v českém jazyce. Tiskopis Ministerstva financí je také vhodné doplnit o přesné a úplné informace týkající se účtu a adresy peněžního ústavu, zvláště v případě, chce-li žadatel zaslat peníze do zahraničí. Rovněž je potřeba uvést i měnu, ve které má být částka vrácena.

Jak dlouho to trvá
Doba vyřízení žádosti závisí na předpisech příslušné země, zkušenostech žadatele s její přípravou a podáním, znalostech daňových zákonů a koneckonců i na pružnosti pracovníků finančních úřadů, kteří žádost vyřizují. V případě, že je žádost formálně i věcně správná a úplná, vrací některé země DPH do zhruba tří až šesti měsíců (Švédsko, Anglie, Slovensko).
Období pro uplatnění vrácení daně musí zahrnovat nejméně tři po sobě následující měsíce v roce, nesmí však překročit jeden kalendářní rok. Kratší období přichází v úvahu v případě, že se jedná o zbývající část kalendářního roku.
V souladu se současným zněním zákona o DPH mohou plátci zažádat o vrácení daně také průběžně, a to po uplynutí alespoň tří kalendářních měsíců. Pokud nesplňují podmínky pro vrácení DPH za rok 2004, mohou již dnes požádat o vrácení DPH zaplacené v ceně nakoupeného zboží nebo služeb v tomto roce a nečekat, až uplyne termín stanovený zákonem.
Autorka působí v poradenské firmě PricewaterhouseCoopers

Služby, u kterých lze žádat o vrácení DPH
nákupy pohonných hmot (benzín, nafta)
účast na výstavách a veletrzích
školení, semináře a konference
dopravní náklady (parkovné, trajekty, nakládka)
ubytování (hotely, penzióny)
úhrady v restauracích, stravování
nájmy zařízení a mechanismů
jízdné, najaté automobily (taxi, půjčovny)
servisní práce
opravy automobilů, strojů a podobně
pojištění uzavřené v zahraničí, úhrady za marketink, poradce, zastupování
úhrady za zboží, pracovní předměty, které jsou v dané zemi nakoupeny a zároveň spotřebovány