Omezit "falešné" výprodeje obchodníků, zpřísnit pravidla propagace léků a na druhou stranu i tabáku a cigaret, to vše obsahuje návrh novely zákona o reklamě, který tento týden posoudí hospodářský výbor sněmovny.
Řetězce by potom pod hrozbou sankcí nemohly nabízet ve slevě zboží, které nemají na skladě v dostatečném množství. Zákon ovšem obsahuje především požadované sladění s evropskými předpisy - třeba právě v oblasti léčiv. Má tedy velkou šanci projít.
Vládní návrh by měla podpořit nejen koalice, ale příznivě se k němu staví i řada komunistických poslanců. Konkrétní ustanovení novely se přesto řadě poslanců příliš nezamlouvají.

Pro a proti podle politiků
Právě vůči omezení reklamy na výprodeje má velké výhrady například ODS. "Je to pouze pokračování nesmyslného útoku proti maloobchodnímu prodeji, jak jsme toho v poslední době svědky, počínaje registračními pokladnami, kolkováním lihu a konče třeba zamítnutým zákonem o úpravě otevírací doby v maloobchodě," říká poslanec za ODS a místopředseda hospodářského výboru Martin Říman.
Podle Ministerstva průmyslu a obchodu je ale účelem úpravy vymezení jednoznačných pravidel pro reklamu na výprodeje a podobné akce tak, aby nedocházelo ke klamání zákazníků.
"Návrh úpravy v této oblasti vychází z chystané směrnice Evropské komise k nekalým obchodním praktikám, která by měla být v nejbližší době schválena příslušnými evropskými institucemi," připomíná ministr Milan Urban.
Návrh je reakcí na stížnosti kupujících z počátku roku, když zboží z avizovaných výprodejů v obchodech nebylo. "Nechceme omezovat prodejce nebo jim nařizovat kolik kterého zboží mají mít na skladě. Chceme jen zajistit, aby zákazník dostal pravdivou informaci a podle ní se mohl rozhodnout," vysvětlil již dříve Josef Tržický z resortu průmyslu.

Řetězcům novela nevadí
Letáky nebo jiné reklamní sdělení by nově musely obsahovat od a hlavně dokdy nabídka platí, případně i kolik zboží je ve slevě. Když tuto informaci reklama neuvede, musí prodejce zabezpečit po dobu ohlášeného výprodeje dostatečnou nabídku zboží.
Řetězcům prý ale novela příliš nevadí. Obdobná, často i tvrdší, pravidla už samy zavedly. Negativní reakce veřejnosti by totiž mohla odlákat zákazníky.
Další člen hospodářského výboru, komunistický poslanec Ladislav Býček, upozorňuje na jiný nevyřešený problém: zákon o reklamě dává právo kontroly podnikatelů živnostenským úřadům. Obchodníky by ale měla ze své působnosti kontrolovat především Česká obchodní inspekce.

Jde i o léky nebo tabák
Zákon ve většině případů ale srovnává tuzemské a evropské právo ve vymezených oblastech. Například se zpřísňují pravidla při propagaci léčiv zaměřenou na lékaře - vymezují se mimo jiné podmínky pro bezplatné poskytnutí vzorků léčiv. Ta by měla být v budoucnu předávána k dispozici pouze lékařům oprávněným vypisovat recepty. Pozor si budou muset dát i pořadatelé motoristických akcí. I když pro území České republiky existuje až do roku 2007 výjimka, že sponzorem akce může být tabáková firma, tato úleva přestává platit ve chvíli, kdy soutěž překročí hranici jiného členského státu unie. Případná pokuta je pak až dva milióny korun.

Zákon o reklamě
Regulace výprodejů
Projednávaná novela obsahuje část na ochranu spotřebitelů před klamavou reklamou při výprodejích. Obchodníci musí zajistit dostatek zlevněného zboží nebo předem uvést počet určený k prodeji v každé provozovně.
propagace léků
Podle evropských norem musí být léčiva poskytnutá lékařům jako vzorky zřetelně označena, musí jít o nejmenší obchodní balení a nesmějí je přebírat sestry nebo pomocný zdravotnický personál.
Zákaz tabákové reklamy
Upřesňuje se zákaz tabákové reklamy s výjimkou sponzorinku pro motoristické akce pořádané pouze na území Česka. Výjimka bude platit ještě celý příští rok.
Zdroj: Poslanecká sněmovna ČR