V letošním březnu a dubnu ve Sbírce zákonů vyšlo celkem sedmdesát devět předpisů. Z toho však byly jen tři zcela nové zákony a devět zákonů měnících dosavadní zákony. Ostatní položky sbírky tvořily tedy zejména podzákonné předpisy (nařízení vlády a vyhlášky) a tři úplná znění zákonů. Sbírka nebyla tentokrát revoluční ani obsahově - kromě nového způsobu výpočtu úroků z prodlení a nového zákona o elektronických komunikacích se nedělo nic převratného.

TERMÍNY A LHŮTY PRAVIDELNÝCH KONTROL, zkoušek, revizí nebo údržbářských prací musí stanovit zaměstnavatel. Je povinen dodržovat a uchovávat o tom záznamy za účelem kontroly ze strany veřejných úřadů. Prvního března v částce 30 vyšlo ve Sbírce zákonů krátké, leč přesto důležité nařízení vlády o podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí, které se stalo účinným dnem publikace. Nařízení přináší jen obecná pravidla, která nemají rušit nebo měnit dosavadní speciální pravidla, např. o ochraně zdraví na pracovišti, požární předpisy apod. Podrobnější požadavky na pracoviště jsou uvedeny v příloze nařízení.

Zákon o odpadech se po čtyřech novelizacích v posledním roce dočkal vyhlášení úplného znění v částce 33. V přespříští částce vyšla novela vyhlášky ministerstva životního prostředí o poplatcích za vypouštění odpadních vod do vod povrchových. Nemohou se pochopitelně měnit samotné poplatky - jejich výši smí stanovit jen zákon - ale mění se řízení - namísto kraje ho bude provádět inspekce. V souvislosti s tím se též mění formulář poplatkového hlášení. Změny jsou účinné od prvního dubna.

V částce 36 ministerstvo financí publikovalo nový formulář ročního hlášení o nakládání se surovými diamanty. Několikastránkový formulář je vydán spolu s návodem k vyplnění. Cizincům je tiskopis i návod k dispozici též v anglické mutaci. Úplné znění zákona o obchodování se surovými diamanty je publikováno v částce 45.

Úlevu na zdravotním pojištění od konce března získali zaměstnaní důchodci pobírající částečný či plný invalidní důchod. Úleva se však týká jen těch, kteří pracují u zaměstnavatele, který zaměstnává více než polovinu zdravotně postižených zaměstnanců. Základem pro výpočet zdravotního pojištění je proto nyní jen částka přesahující vyměřovací základ té osoby, za niž platí pojištění stát. Novela je obsažena v částce 42. V ní je otištěna také novela, která zároveň drobně mění například zákon o dani z přidané hodnoty - výchovná zařízení mládeže jsou osvobozena - a zákon o veřejných zakázkách - úprava pravidel výluky z povinnosti používat tento zákon pro zadavatele z oboru vodního hospodářství, energetiky, dopravy a telekomunikací.

NOVÝ ZÁKON O ELEKTRONICKÝCH KOMUNIKACÍCH byl publikován v částce 43. Předpokládá součinnost ministerstva informatiky a Českého telekomunikačního úřadu. Úřad, v jehož čele bude stát pětičlenná rada, např. bude správcem rádiového kmitočtového spektra, u něho se budou registrovat podnikatelé v oboru telekomunikačních služeb, stanovuje číselný plán, odpovídá za cenovou regulaci apod. Zákon zavádí přenositelnost telefonních čísel. Přenositelnost je stanovena mezi operátory, avšak neplatí mezi pevnou a mobilní sítí. V pevné síti se přenositelnost garantuje jen v rámci území, pro které bylo dané číslo vytvořeno, takže např. číslo přidělené v Ostravě nebude přenositelné např. do Chebu.

Reklamace služby je nutno uplatnit u poskytovatele služby nejpozději do dvou měsíců, jinak právo na reklamaci zanikne. Poskytovatel služby musí reklamaci vyřídit do jednoho měsíce od jejího podání. V případě výpadku nebo omezení služby z technického nebo provozního důvodu má účastník služby právo na slevu, avšak nikoliv na náhradu škody, která mu v souvislosti se závadou vznikla. V případě nezaplacení účtu za služby je poskytovatel povinen účastníka vyzvat k dodatečnému zaplacení a dát mu k tomu aspoň týdenní lhůtu. Teprve až po jejím marném uplynutí může omezit službu s výjimkou tísňových volání. Pokud účastník aspoň dvakrát po sobě zaplatí opožděně nebo třikrát po sobě nezaplatí vůbec, může s ním poskytovatel služby ukončit smluvní vztah. Poskytovatel služby je povinen na žádost účastníka identifikovat zlomyslné nebo obtěžující volání. Za ta se považují volání, která účastník jako taková označí. Náklad na identifikaci nese účastník. Neuvedení ve veřejném seznamu nebrání identifikaci takového volání. Na žádost policie bude poskytovatel služby povinen zablokovat volání z určitého mobilního přístroje. Účastník může nechat zablokovat volání z jeho simkarty.

PŘÍSNĚ SE CHRÁNÍ OSOBNÍ ÚDAJE fyzických osob, přestože se i nadále předpokládají veřejné seznamy uživatelů. Každý účastník má právo na to, aby u jeho údajů bylo uvedeno, že si nepřeje být marketingově kontaktován, nebo aby jeho údaje v seznamu nebyly vůbec. Tyto služby jsou přitom bezplatné.

Podnikatel zajišťující veřejnou komunikační síť může využívat cizí nemovitosti na základě věcných břemen. Buď se s vlastníkem nemovitosti na věcném břemeni dohodne za jednorázovou úplatu, nebo věcné břemeno může zřídit rozhodnutím stavební úřad. Podnikatel je oprávněn v nezbytném rozsahu po předchozím oznámení vstupovat na cizí nemovitosti a je-li to nezbytné, též klestit a kácet dřeviny tam rostoucí. Případné spory řeší stavební úřad v součinnosti s Českým telekomunikačním úřadem.

Porušení zákona v případě podnikatelů a právnických osob se trestá pokutou až do výše deseti milionů korun. Jejich odpovědnost za správní delikt zaniká do tří let od doby, kdy se o deliktu dověděl ČTÚ. Nejpozději však zaniká po deseti letech od spáchání deliktu.

Fyzická osoba nepodnikatel odpovídá za vyjmenované přestupky, např. za zlomyslné nebo obtěžující volání, uvedení neschváleného přístroje do provozu apod. Za to hrozí pokuta až sto tisíc korun.

Spory mezi účastníkem a poskytovatelem služeb anebo mezi poskytovateli služeb rozhoduje ČTÚ. Jde-li o spory, u nichž je též dána soudní pravomoc obecných soudů (majetkové spory, ochrana osobních údajů apod.), vydané rozhodnutí ČTÚ je možné nechat nahradit soudním rozsudkem.

V přechodných a závěrečných ustanoveních jsou obsažena podrobná pravidla přechodu z režimu dosavadního zákona o telekomunikacích na nový režim.

V novelizačních ustanoveních se ruší dosavadní telekomunikační předpisy. Mimo jiné se však propašovala nenápadná novela zákona o sbírce zákonů, která stanoví, že se v ní budou publikovat některé rozsudky Nejvyššího správního soudu. Novela však s elektronickými komunikacemi nijak nesouvisí.

Zákon publikovaný na sedmdesáti třech stranách a dotýkající se dalších dvaceti pěti předpisů je účinný od prvního května. V částce 59 jsou obsaženy detailní prováděcí předpisy k tomuto zákonu.

INFORMAČNÍ SYSTÉM O ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK je obsahem novely vyhlášky, která se objevila v částce 49. Novela od osmnáctého dubna přináší čtyři nové tiskopisy, po dvou pro veřejnou soutěž a pro koncesní řízení. Oproti tomu takřka detektivní čtení představuje nález Ústavního soudu ve věci volby senátora ve volebním obvodu č. 19. Ústavní soud zrušil rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, které zrušilo volbu v daném obvodu pro vážné porušení volebního zákona v jejím prvním kole. Ústavní soud konstatoval, že i když zřejmě byla porušena některá pravidla férové volební kampaně, nemělo to zřejmě vliv na to, kdo nakonec z volby vyšel jako vítěz. Poškozený kandidát nepostoupil do druhého kola. I kdyby se tak stalo kvůli publikování několika článků v místním radničním tisku těsně před prvním kolem volby, zřejmě by neměl šanci být zvolen ve druhém kole, což Ústavní soud dokumentoval na statistických datech dalších pražských volebních obvodů. Jan Nádvorník byl proto zvolen platně.

V třiapadesáté částce se můžeme dovědět, které zemědělské činnosti jsou podporovány dotacemi. Jde například o pěstování lnu na vlákno, chmele, některých plodin na orné půdě a chov přežvýkavců.

VYHLÁŠKY O POVINNÉM ZNAČENÍ LIHU, formulář žádosti o vydání povolení k emisím skleníkových plynů a formulář pěstitele máku setého a konopí jsou publikovány v částkách 54, 56 a 57. První vyhláška obsahuje pravidla týkající se značení lihu kontrolní páskou. Tři velikostní varianty pásky obsahuje příloha. Druhá i třetí vyhláška, samy velmi stručné, shodně odkazují na formuláře ve svých přílohách.

Dobrou zprávou pro věřitele je novelizované nařízení vlády publikované v částce 60. Úroky z prodlení, na něž má každý věřitel zákonný nárok, se razantně zvýšily počínaje od dvacátého osmého dubna (viz podrobněji článek "Úroky z prodlení pořádně vzrostly"). Výše úroků z prodlení u dluhů, s nimiž byl dlužník v prodlení před tímto dnem se však nemění. V případě dluhu z nájmu bytu může pronajímatel žádat tzv. poplatky z prodlení, avšak jejich stávající přemrštěná výše (ročně zhruba 90 %) touto novelou není dotčena.

V částce 62 je obsaženo hned několik novel zákonů. První mění zákon o jednacím řádu poslanecké sněmovny. Podstatou změny je to, že dosud neveřejné jednání vyšetřovací komise se mění na veřejné s výjimkou případů, kdy se tak komise výslovně usnese. Rovněž zápis z jednání se shodně stává veřejně přístupným.

OD PRVNÍHO ČERVNA SE MĚNÍ SOCIÁLNÍ PŘEDPISY týkající se odměňování a sociálního a zdravotního pojištění pěstounů. Rovněž došlo i k úpravě pravidel rodičovské dovolené po převzetí dítěte. Nově bude možno čerpat rodičovskou dovolenou po dobu 22 týdnů i v případě, že dojde k převzetí dítěte do sedmi let věku. Podle novely občanského soudního řádu je soud povinen rozhodnout s největším urychlením o tom, zda je k osvojení třeba souhlasu rodičů dítěte. Od dvacátého sedmého dubna je účinná novela zákona o vlastnictví bytů. Spočívá v tom, že změnu užívacího účelu domu musejí schválit všichni členové společenství vlastníků, zatímco rozhodnutí o stavebních úpravách, opravách, modernizaci či rekonstrukci schvaluje jen tříčtvrtinová většina.


spolupracovník Ekonoma

Související